راه اندازی موتور

اساس کار درایو کنترل دور از نظر تئوری چیست؟

همان طور که از اسم آن مشخص است درایو کنترل دور یا اینورتر  وسیله ای برای کنترل سرعت الکتروموتورهای  AC است. از نظر ریاضی و تئوری با توجه به فرمول سرعت موتور تنها با دو مولفه تعداد قطب و فرکانس شبکه رابطه دارد پس می توان با تغییر این دو مولفه سرعت را نیز کنترل نمود. از آنجایی که تعداد قطب ها در زمان طراحی مشخص می شوند و بعد از آن ثابت و غیر قابل تغییر هستند از نظر تئوری گزینه مناسبی برای کنترل سرعت نیستند. همچنین با تغیر قطب ها تنها چند رنج محدود برای سرعت قابل دستیابی است.

 

اینورتر

 

موتورهای الکتریکی عموما در رنج های سرعت و تعداد قطب های مشخصی به صورت محدود از دو تا هشت قطب تولید می‌شوند

2P  :  3000 rpm

4P  :  1500 rpm

6P  :  1000 rpm

8P  :   750 rpm

 

پس فرکانس شبکه برق مورد استفاده تنها فاکتور موجود برای کنترل سرعت یک الکترو موتور است.

با توجه به فورمول زیر گشتاور با سرعت رابطه عکس و با توان رابطه مستقیم دارد. یعنی هر چه تعداد قطب در استاتور بیشتر باشد سرعت کاهش می یابد اما به همان نسبت گشتاور نیز افزایش می یابد و برعکس. به تعبیر دیگر می‌توان گفت که توانی که موتور مورد نظر ما از ورودی میگیرد به دو عمل سرعت و گشتاور تبدیل می‌شود که رابطه آن ها به صورت زیر است :

T = (P * 9550 )  /  S

(T = Torque (Nm
(P = Power (KW
(S = Speed (RPM

همچنین با حذف مولفه توان به فورمول زیر میرسیم که با توجه به فرمول سرعت تنها با تغییر فرکانس می تواند سرعت را تغییر داد. که در اصل درایو کنترل دور یا اینورتر  با تغییر فرکانس این کار را انجام میدهد.

S= (120 * F )  /  P

(F = Frequency (Hz
P = Number of Poles
(S = Speed (RPM

 

دیاگرام اینورتر

اصول کار هم به طور کلی به این صورت است که ابتدا ولتاژ سه فاز متصل به R S T توسط مدار یکسوساز به ولتاژ DC تبدیل و سپس در خازن های الکترولیتی ذخیره می شود در مرحله بعد مدار اینورتر به وسیله کلید زنی IGBT  ها این ولتاژ DC  را به ولتاژ AC با فرکانس و ولتاژ مورد نیاز ما تبدیل می کند.

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب مرتبط دیگر ما که شامل: مزایای درایو کنترل دور برای پمپ های صنعتی ، تعمیرات اینورتر و مراحل آن، مزایای استفاده از اینورتر در آسانسورها، راه اندازی اینورتر، سافت استارتر (راه انداز نرم) در موتورهای القائی، نحوه عملکرد درایو کنترل دور و … می باشد را مطالعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *