ریکلوزرها که به‌عنوان بستن مجدد خودکار یا ACR (بازسازهای مدار خودکار) شناخته می‌شوند، به طور گسترده در سیستم‌های انتقال و توزیع استفاده می‌شوند. هدف از ریکلوزرها عمدتاً افزایش قابلیت اطمینان سیستم با جداسازی تنها بخش معیوب سیستم قدرت است. بر خلاف فیوزها، رله ریکلوزر می تواند به طور خودکار خط را پس از یک عملیات تردد از یک خطای گذرا یا موقت مجدداً روشن کند، بنابراین اصطلاح “reclose” به معنای دوباره بستن است.

در سیستم های توزیع فشار متوسط، خطوط هوایی برق بسیار رایج است. بیشتر گسل‌ها در این خطوط یا گذرا هستند که ناشی از ولتاژ بالا گذرا ناشی از رعد و برق هستند و یا موقتی هستند(به دلیل تماس اجسام خارجی مانند تماس با حیوانات یا پوشش گیاهی، سقوط شاخه های درخت یا تماس لحظه‌ای درخت ناشی از باد). این گسل ها شامل موارد زیر با درصدهای بسیار تقریبی وقوع می باشد:

  • تک فاز به زمین: 70 تا 80 درصد
  • دو فاز به زمین: 10٪ – 17٪
  • فاز به فاز: 8٪ – 10٪
  • سه فاز: 2 تا 3 درصد

ریکلوزرها چگونه کار می‌کنند؟

بر خلاف فیوزها، ریکلوزرها می‌توانند به طور خودکار خط را پس از یک عملیات خطا مجدداً روشن کنند. عملیات باز کردن خودکار می تواند یک یا چند شات باشد. شکل زیر یک توالی معمولی از عملیات رله ریلکوزر را نشان می دهد.

توالی کار رله ریکلوزر

حالت‌های Recloser

  • حالت ریست

در این حالت قطع کننده مدار برای یک زمان تنظیم مجدد از پیش تنظیم شده بسته می‌شود و عملکرد ریست خودکار منتظر دریافت سیگنال آغازین برای شروع زمان بندی مورد نیاز برای باز شدن مجدد پس از عمل کردن قطع کننده مدار است.

حالت ریست رله ریکلوزرحالت ریست رله ریکلوزر

  • حالت چرخه

پس از باز شدن کلید قطع کننده مدار و پس از شروع موفقیت آمیز، رله ریکلوزر چرخه بازگشایی خودکار را پشت سر می‌گذارد و به تعداد دفعات برنامه ریزی شده دوباره بسته می‌شود.

حالت چرخه ریکلوزرحالت چرخه ریکلوزر

  • حالت قفل

همه تلاش‌ها برای بستن مجدد ناموفق هستند یا اقدام به بسته شدن مجدد با شکست مواجه می‌شود یا سایر شرایطی که بازکننده را به حالت قفل می‌کشاند. قطع کننده مدار تا زمانی که عملیات بستن دستی انجام شود باز می‌ماند.

حالت قفل ریکلوزرحالت قفل ریکلوزرحالت قفل ریکلوزر

با توجه به شکل‌ها، کلید مدار در ابتدا در موقعیت بسته قرار دارد (شرایط بارگذاری عادی). در این مرحله، رله ریکلوزر در حالت تنظیم مجدد قرار دارد (با این فرض که قطع کننده مدار برای مدتی بیشتر از زمان تنظیم مجدد از پیش تنظیم شده بسته شده است). Recloser در حالت تنظیم مجدد قبل از اینکه بتواند پس از باز شدن قطع کننده شروع به زمان بندی کند منتظر سیگنال آغاز می‌شود. سیگنال آغازگر معمولاً یک سیگنال تریپ حفاظتی مانند یک تریپ اضافه جریان است.

پس از شروع موفقیت آمیز، ریکلوزر به حالت چرخه می‌رود و پس از باز شدن قطع‌کننده، قطع‌کننده را در یک بازه زمانی از پیش تنظیم شده می بندد. اگر قطع‌کننده برای مدتی بیشتر از زمان تنظیم مجدد از پیش تنظیم شده بسته بماند، دوباره به حالت تنظیم مجدد باز می‌گردد. با این حال، اگر قطع‌کننده پس از بسته شدن مجدد خاموش شود، بسته به تعداد برنامه‌ریزی‌شده تلاش‌های بسته مجدد سعی می‌کند دوباره قطع‌کننده را ببندد. این چرخه تا زمانی تکرار می‌شود که ریکلزر تلاش های باقیمانده خود را برای باز بست تمام کند.

پس از اتمام تمام تلاش‌های باز و بسته، ریکلوزر به حالت قفل می‌رود. قطع کننده مدار تا زمانی که عملیات بستن دستی انجام شود باز می‌ماند. هنگامی که قطع‌کننده به صورت دستی بسته می‌شود، پس از یک زمان تنظیم مجدد از پیش تنظیم شده، مجدداً به حالت تنظیم مجدد باز می‌گردد. با این حال، اگر قطع کننده قبل از انقضای زمان تنظیم مجدد کار کند، ریکلزر مستقیماً به حالت قفل می رود.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که بسته به شرایط برنامه‌ریزی‌شده مانند موارد زیر، رله ریکلوزر ممکن است سعی در بستن مجدد نداشته باشد و مستقیماً به حالت قفل برود:

  • بسته شدن مجدد توسط کاربر غیرفعال شده است
  • باز کردن دستی
  • تریپ اضافه جریان یا تریپ اضافه جریان قفل آنی

تنظیمات رله ریکلوزر 

تنظیم رله ریکلوزر ممکن است کمی گیج کننده باشد، به خصوص با عبارات مختلفی که توسط فروشندگان یا تولیدکنندگان استفاده می شود. به این ترتیب، آشنایی با نحوه کار Recloser ها و تنظیمات اولیه مرتبط با عملکرد آنها برای تبدیل کردن پیکربندی به یک فرآیند نسبتاً ساده مهم است. تنظیمات زیر در عملکرد ریکلوزرها ضروری است:

  • تعداد تلاش برای بستن مجدد

این تنظیم به تعداد تلاش‌های بستن قبل از اینکه ریکلوزر به حالت قفل برود اشاره دارد. فروشندگان مختلف پیاده سازی های متفاوتی از این تنظیمات دارند. برخی از آنها نیاز به مشخص کردن تعداد عملیات بسته شدن مجدد دارند، در حالی که برخی دیگر به تعداد تریپ‌های قفل کردن نیاز دارند. برخی دیگر تعداد تلاش‌های بسته شدن مجدد را به زمان سپری شده یا تنظیم بازه زمانی مرتبط می‌کنند.

  • زمان سپری شده

زمان سپری شده به تأخیر زمانی قبل از تلاش برای بستن مجدد پس از خاموش شدن کلید مدار اشاره دارد. برخی از فروشندگان از آن به عنوان “زمان باز کردن / بستن مجدد” یاد می‌کنند در حالی که برخی دیگر آن را “زمان بازگشایی” می نامند. بسته به تعداد تلاش‌های بستن مجدد که مستقل از یکدیگر تنظیم می‌شوند، می‌تواند یک یا چند تنظیم زمان مرده در دسترس باشد.

  • زمان ریست

زمان بازنشانی به تأخیر زمانی قبل از اینکه بازکننده از حالت چرخه یا قفل به حالت بازنشانی برود اشاره دارد. برخی از فروشندگان از یک تایمر تنظیم مجدد استفاده می کنند در حالی که برخی دیگر از دو تایمر تنظیم مجدد جداگانه استفاده می‌کنند، یکی برای زمان بازنشانی از حالت چرخه بازنشانی و دیگری برای زمان بازنشانی از حالت قفل استفاده می‌کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *