در مقاله “دستگاه اینورتر چیست؟” در رابطه با کارکرد این محصول گفته شد که اینورتر دستگاهی است که کنترل سرعت و گشتاور را برای موتورهای الکتریکی فراهم می کند. موتورهای الکتریکی این روزها کارکرد زیادی در زندگی روزمره ما دارند. ممکن است شما متوجه استفاده و کارآیی آن ها باشید و یا بی توجه از کنار آن ها عبور کرده باشید اما اکثر عملکردهای مربوط به کسب و کار و تفریح و غیره از موتورهای الکتریکی بهره مند هستند.

اینورتر و موتور الکتریکی

تمامی موتورهای الکتریکی برای کارکرد خود نیاز به دریافت انرژی برقی دارند. بنابراین برای دستیابی به سرعت و گشتاور لازم نیازمند دریافت انرژی الکتریکی متناسب هستند. اگر سرعت و گشتاور ایجاد شده خیلی بالاتر و یا پایین تر نسبت به مقدار مطلوب باشد، برای کنترل خروجی از کنترلگرهای مکانیکی استفاده می شود. جهت آشنایی با روند تعمیر این قطعه در صورت خرابی می توانید به صفحه تعمیرات اینورتر لیان الکتریک مراجعه نمایید. [call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%D8%AA%D8%B9%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AA%D8%B1-4/” button_title=”تعمیرات اینورتر لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

اینورتر و موتور الکتریکیبرای درک اهمیت نقش اینورتر باید به این نکته توجه کرد که اگر سرعت موتور دقیقا با آنچه برای انجام فرآیند مورد نظر مورد نیاز است، مطابقت نداشته باشد، باعث کاهش راندمان موتور و در نتیجه اتلاف انرژی و مواد می شود. اگر نتوانیم موتورها را به خوبی کنترل کنیم میزان زیادی از انرژی مصرفی هدر می رود که این امر برای هیچ تجارتی مطلوب نخواهد بود. اینورتر دارای چنین کارکردی است که:

  1. باعث صرفه جویی در مصرف انرژی از طریق کنترل سرعت و گشتاور می شود.
  2. باعث بهبود بهره وری و کاهش هزینه های نگهداری می گردد.

جایگاه اینورتر

اینورتر گاهی به نام های دیگر نیز خوانده می شود. از جمله:

  1. درایو های جریان متناوب (AC Drives)
  2. درایو سرعت متغیر (VSD)
  3. درایو فرکانس متغیر (VFD)

ولی بهتر است که آن ها را به نام مبدل های فرکانس بنامیم. جایگاه اینورتر در میان منبع تغذیه و موتور قرار دارد. یعنی درایو نقش میانجی را بین قدرت ورودی و موتور ایفا می کند. انرژی الکتریکی از منبع تغذیه وارد اینورتر می شود و درایو قدرت را تنظیم کرده و سپس آن را به تغذیه موتور، متصل می کند. جریان ورودی در داخل درایو از میان یک یکسوکننده عبور می کند که قدرت جریان متناوب ورودی را به قدرت جریان مستقیم تبدیل می کند.

جایگاه اینورترجریان مستقیم به داخل خازن های داخل درایو منتقل می شود که به این ترتیب شکل موج الکتریکی ملایم گردد. جریان ملایم شده از خازن ها به سوی اینورتر جریان می یابند و دوباره قدرت جریان مستقیم، توسط این قطعه به قدرت جریان متناوب تبدیل می گردد و به سوی موتور خارج می شود.

در این مرحله درایو می تواند فرکانس و ولتاژ جریان ورودی به موتور الکتریکی را تنظیم کند. که این تنظیم متناسب با باری است که بر موتور تحمیل می شود و عملکردی است که از آن انتظار داریم. یعنی قدرت جریان متناوب ورودی به موتور کاملا در تناسب با سرعت و گشتاور اجرایی آن است. شما می توانید برای آشنایی بیشتر با ساختمان این محصول به مقاله “ساختار ساده اینورتر چندسطحی” مراجعه نمایید.

در صورتی که نیازمند به انجام تعمیر این قطعه هستید، مطالعه مقاله “نکاتی برای تعمیرات اینورتر و عیب یابی آن” به شما کمک خواهد کرد. همچنین جهت استفاده از اینورتر برای موتور الکتریکی مورد استفاده خود، جهت انجام بهترین انتخاب می توانید با کارشناسان و متخصصان ما در لیان الکتریک تماس حاصل نمایید. [button title=”تماس با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *