کارکرد سافت استارتر هنگام توقف موتور

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1636226905124{margin: 0px !important;padding: 12px !important;background-color: #ededed !important;border: 2px initial #353535 !important;border-radius: 10px !important;}”]

هنگام خاموش کردن سیستم، سافت استارتر ولتاژ ورودی به موتور را به تدریج کاهش می دهد و در نتیجه گشتاور و سرعت موتور به آهستگی کاهش پیدا کرده تا اینکه به صفر می رسد. این فرآیند باعث می شود که تنش ها و فشارهای وارده بر قطعات مکانیکی و اجزای الکتریکی سیستم به حداقل برسد.

[/vc_column_text][vc_column_text]

شرکت لیان الکتریک ویرا از جمله پیشگامان در زمینه ارائه تجهیزات کنترلی الکترونیکی است. از جمله این تجهیزات که به طور وسیعی در صنایع الکترونیکی کاربرد پیدا کرده، راه انداز نرم است که در مقاله “بررسی تخصصی انواع سافت استارتر” درباره انواع مختلف آن گفتگو نمودیم.

مزایای بهره مندی از سافت استارتر برای راه اندازی موتور

اگر شما به جای راه اندازی مستقیم، الکتروموتور خود را با استفاده از سافت استارتر به کار اندازید، فوایدی را برای شما در بر خواهد داشت. از جمله:

  1. راه اندازی و استارت ملایم و بدون تنش
  2. سرعت بالاتر سیستم
  3. ذخیره انرژی هنگامی که بارهای سبک به موتور وارد می شود.

آشنایی با کارکرد سافت استارتر و مقایسه آن با اینورتراز جمله ویژگی هایی که راه انداز نرم به همراه دارد، اتصالی است که میان موتور و شبکه توزیع برق از طریق یکسو کننده کنترل شده سیلیکونی (SCR) برقرار می کند. این ابزار این قابلیت را برای کاربر ایجاد می کند که بتواند ولتاژ ورودی به موتور را از صفر تا مقدار ولتاژ نامی کنترل کند و راه اندازی ملایم برای موتور از همین طریق حاصل می گردد. برای آشنایی با انواع این محصول می توانید به صفحه راه انداز نرم لیان الکتریک مراجعه نمایید.

[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d8%b9%d9%85%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d8%b3%d8%a7%d9%81%d8%aa-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%b1-2/” button_title=”راه انداز نرم لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

کارکرد سافت استارتر هنگام توقف موتور

هرچند نام این محصول بر اساس راه اندازی موتور و استارت آن نام گذاری شده است ولی هنگام خاموش کردن موتور و سیستم نیز وارد عمل می شود. یعنی همانطور که حین راه اندازی، سافت استارتر با تغذیه ولتاژ به صورت تدریجی به موتور باعث می شود که گشتاور و سرعت آن به صورت تدریجی افزایش پیدا کند، به همین ترتیب هنگام خاموش کردن موتور نیز سافت استارتر وارد کار شده و مانع از این می شود که جریان به صورت دفعی به صفر برسد.

روند کار به این شکل است که هنگام خاموش کردن سیستم، سافت استارتر ولتاژ ورودی به موتور را به تدریج کاهش می دهد و در نتیجه گشتاور و سرعت موتور به آهستگی کاهش پیدا کرده تا اینکه به صفر می رسد. این فرآیند باعث می شود که تنش ها و فشارهای وارده بر قطعات مکانیکی و اجزای الکتریکی سیستم به حداقل برسد. به این ترتیب می توان سافت استارتر را یک تنظیم کننده یا رگلاتور ولتاژ الکترونیکی دانست.

مزایای بهره مندی از سافت استارتر برای راه اندازی موتور

نقش سافت استارتر پس از راه اندازی موتور

در این بخش به دو نکته مهم در رابطه با این محصول اشاره خواهیم نمود. نکته اول آنکه سافت استارتر تاثیری بر روی فرکانس موتور ندارد و این همان تفاوت میان این وسیله و درایو کنترل دور (اینورتر) می باشد. اما نکته دوم مربوط به پس از مرحله راه اندازی است. راه انداز نرم وظیفه خود را تنها هنگام راه اندازی موتور و یا توقف آن انجام می دهد.

بنابراین در زمانی که موتور در حال کارکرد معمول خود است و با ولتاژ نامی خود کار می کند، نیازی به وجود سافت استارتر در مدار نیست. بنابراین به طور معمول پس از طی شدن مرحله راه اندازی، راه انداز نرم از مدار خارج می شود.

خارج شدن راه انداز نرم توسط کنتاکتور بای پس (bypass contactor) صورت می گیرد. کنتاکتور بای پس می تواند به صورت داخلی درون خود راه انداز نرم تعبیه شده باشد. ولی اگر سافت استارتر فاقد آن باشد، باید بای پس به صورت خارجی به مدار بسته شود. در شکل زیر یک بای پس خارجی به تصویر درآمده است. برای آشنایی با این محصول می توانید به مطالعه مقاله “چرا از یک کنتاکتور بای پس به همراه سافت استارتر استفاده می کنیم؟” بپردازید.

کارکرد سافت استارتر هنگام توقف موتور

سوالات متداول

  1. تفاوت سافت استارتر و درایو کنترل دور هنگام راه اندازی و عملکرد موتور چیست؟

پاسخ: هر دو دستگاه می توانن یک راه اندازی و توقف ملایم را برای موتورهای الکتریکی فراهم نمایند. با این تفاوت که سافت استارتر پس از آنکه موتور عملکرد عادی خود را شروع می کند، بای پس شده و از مدار خارج می شود ولی درایو کنترل دور در تمام مدت عملکرد موتور در مدار متصل است و کارکرد خود را دارد.

  1. نحوه کنترل راه اندازی موتور توسط سافت استارتر چه فرقی با درایو کنترل دور (اینورتر) دارد؟

پاسخ: راه انداز نرم برای آنکه سرعت موتور را در حین عملیات استارت تحت کنترل در آورد، ولتاژ جریان متناوب تغذیه شده از منبع را کنترل و تنظیم می کند. بنابراین دایره اثر آن تنها شامل ولتاژ منبع می شود ولی درایو کنترل دور ولتاژ جریان متناوب را توسط اینورتر به جریان مستقیم تبدیل کرده و مجددا آن را در خروجی به جریان متناوب تبدیل می کند که به موتور برساند. به این ترتیب درایو کنترل دور، علاوه بر ولتاژ می تواند فرکانس جریان ورودی به موتور را نیز کنترل نماید.

  1. تفاوت های سافت استارتر و اینورتر از لحاظ ظاهری چیست؟

پاسخ: راه انداز نرم دارای ابعادی کوچک تر نسبت به اینورتر است. همچنین قیمت آن نیز ارزان تر می باشد و برای نصب به افزودن هیچ فیلتری نیازمند نیست و باعث تولید هارمونیک در سیستم نمی شود ولی اینورتر از جهت دارا بودن هارمونیک، نیازمند به فیلتر نیز می باشد.

نقش سافت استارتر پس از راه اندازی موتور

شما می توانید با توجه به سیستم مورد استفاده خود و نیازمندی آن برای تهیه متناسب ترین نوع راه انداز نرم و همچنین درایو کنترل دور با کارشناسان و مشاوران ما در لیان الکتریک ارتباط برقرار نمایید.

[button title=”تماس با کارشناسان لیان الکتریک” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *