استانداردهای تابلو برق

قبل از ادامه مبحث تابلو برق یادآوری این نکته ضروری است که در نوشته “چرا استفاده از تابلو برق لازم است؟” در رابطه با این موضوع صحبت شد که اولا تابلو برق به آن محفظه ای گفته می شود که محل جمع آوری و استقرار برخی تجهیزات و وسایل الکترونیکی در محل های خاصی از ساختمان است که معمولا محل انشعاب سیم ها و جریان است.

ثانیا در نوشته مذکور راجع به این صحبت شد که چه ضرورتی دارد که از تابلو برق برای این منظور استفاده کنیم و نکاتی در این رابطه خدمت خوانندگان و مخاطبان گرامی عرضه شد که می تواند راجع به کارکردی که تابلو برق می تواند داشته باشد راهگشا باشد. و به این پرسش پاسخ دهد که بدون استفاده از تابلو برق ممکن است چه خسارات و صدماتی به ابزارها و لوازم برقی موجود وارد آید که نهایتا این آسیب ها باعث اختلال در کارکرد ساختمان خواهد شد.

استاندارد انجمن ملی تولیدکنندگان الکتریکی آمریکا برای تابلو برق

استانداردهای تابلو برق

نکته قابل توجه دیر مربوط به استانداردهایی است که در رابطه با ساخت تابلو برق وجود دارد و همانطور که در نوشته های قبلی بیان شد این استانداردها به دو گونه هستند:

  1. استانداردهای بین المللی
  2. استاندارد انجمن ملی تولید کنندگان الکتریکی آمریکا

استاندارد بین المللی را قبل شرح دادیم و گفته شد علامت ها و اعدادی که بر روی تابلو برق هایی که با این استاندارد تنظیم شده اند، درج می شود هر کدام به چه معناست و دیدیم که هم مقاومت در برابر نفوذ آب و هم مقاومت در برابر ضربه و سانحه های برق گرفتگی و غیره از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند و این اعداد و ارقام نشان دهنده این هستند که سطح حفاظتی تابلو برق مورد نظر در چه حدی می باشد.

البته توجه داشته باشید که شما همیشه نیاز ندارید که یک تابلو برق با بالاترین استاندارد را خریداری و استفاده نمایید چرا که ممکن است هزینه زیادی بر روی دست شما بگذارد و محل و موقعیت استفاده شما از تابلو برق نیازمند چنان استانداردهای بالایی نباشد بلکه بتوان با استانداردهای پایین تر نیز به طور کامل احتیاج موقعیتی خود را برآورده کنید.

بنابراین برای آنکه بدانید استفاده از تابلو برق با چه استانداردی می تواند برای شما نقطه بهینه باشد، حتما با کارشناسان و متخصصان ما در لیان الکتریک در این زمینه در تماس باشید. تا به این ترتیب هم در هزینه ای که برای خرید تابلو برق خود در نظر می گیرد کاملا صرفه جو باشید و هزینه گزاف پرداخت نکنید و هم اینکه بهترین تشخیص و خرید را با توجه به مناسبات و اقتضائات محیطی شما برآورد کرده و به این ترتیب بتوانید بهترین خرید را انجام داده و احتیاجات خود را مرتفع نمایید.

استانداردهای تابلو برق

استاندارد آمریکا در ساخت تابلو برق

پس از آنکه در نوشته های قبل استاندارد بین المللی توضیح داده شد، در اینجا نوبت به استاندارد آمریکا در زمینه ساخت تابلو برق می رسد که در واقع این استاندارد توسط انجمن ملی تولیدکنندگان برقی در آمریکا تولید می شود که جهت صنایع مورد استفاده در زمینه های پزشکی، کشاورزی و مهندسی تهیه شده است و این انجمن به صورت اختصاری به نام NEMA شناخته شده است.

در این استاندارد مورد نظر چند فاکتور را برای تابلو برق مد نظر قرار داده و با توجه به آن ها اعداد و ارقامی که نشان دهنده کیفیت هر یک از این فاکتورها و کمیت هاست بر روی تابلو برق ها درج می گردد. در ادامه سه تا از مهم ترین این کمیت ها را نام برده و توضیح می دهیم که همانطور که گفته شد در استاندارد انجمن ملی تولیدکنندگان الکتریکی آمریکا مورد توجه قرار گرفته اند و عبارت است از:

استاندارد آمریکا در ساخت تابلو برق

  1. مقاومت به خوردگی. چرا که خوردگی و پوسیدگی باعث زنگ زدگی و کاهش طول عمر تابلو برق شده و این امر می تواند ابزار و تجهیزات و سیم هایی که داخل محفظه قرار دارند را در معرض آسیب قرار دهد.
  2. میزان حفاظت در برابر بارندگی. که این فاکتور در استاندارد بین المللی نیز جزو فاکتورهای اساسی بود که ارقام درج شده بر روی بدنه محفظه می تواند رده بندی آن محفظه را نسبت به نفوذ پذیری به آب باران را نشان دهد. همانطور که می دانید نفوذ آب باران می تواند باعث اتصالی برق و یا خرابی و پوسیدگی تجهیزات الکتریکی بر اثر رطوبت شود.
  3. میزان فرو رفتن درزیر آب. که این نکته نیز از این جهت حائز اهمیت است که در نواحی و مناطقی که سازه ها در زیر آب قرار دارند باید بتوان از تابلو برق هایی استفاده کرد که بتوانند در ارتفاعی در زیر آب قرار گیرند بدون آنکه آب به درون آن ها نفوذ کند و یا اینکه اگر آب به داخل محفظه نفوذ کرد، بتواند در برابر خرابی و پوسیدگی در برابر آب از خود مقاومت نشان دهد.

همانطور که دیدیم اشتراکات زیادی بین استاندارد بین المللی و استاندار آمریکا وجود دارد. تنها  شیوه نشان دادن این استانداردها بر روی محفظه ها متفاوت است و در ضمن در استاندارد آمریکا مقاومت در برابر خوردگی نیز مورد توجه و ملاحظه قرار گرفته است.

شما نیز برای این مقصور می توانید در ضمن تماس با کارشناسان و متخصصان ما در لیان الکتریک ببینید که بر اساس استاندارد آمریکایی کدام یک از انواع محفظه های معرفی شده در صفحه تابلو برق لیان الکتریک برای کارکرد مورد نظر شما مناسب تر است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *