نحوه اتصالات چوک و درایو کنتر دور در مدل های تکفاز و سه فاز

در مقالات گذشته در ارتباط با درایوهای کنترل دور توضیحاتی ارائه شده است. در صورت تمایل پیشنهاد می شود که مقالات سازگاری الکترومغناطیسی در کنترل دورها و مزیت های استفاده از روش DTC برای کنترل دور موتورها بخش اول را مطالعه بفرمایید. در این مقاله به بحث و بررسی پیرامون استفاده از چوک های ورودی و خروجی به همراه درایو کنترل دور می پردازیم.

 

استفاده از چوک های ورودی به همراه درایو کنترل دور

درایوهای کنترل دور AC از یک روش PWM سوئیچینگ سریع برای ایجاد یک خروجی AC با فرکانس متغیر برای تغذیه موتور متصل به آن استفاده می کنند. سوئیچینگ سریع در خروجی درایو کنترل دور هنگام اتصال به موتور با کابل های طولانی، منجر به ایجاد یک ولتاژ معکوس (Reflected Voltage) در موتور می شود که می تواند تا سه برابر ولتاژ تغذیه AC باشد. علاوه بر این، ولتاژهای معکوس زمان خیز (Rise time) بسیار سریعی دارند. (سیگنال های خروجی درایو کنترل دور) چوک های خروجی به کاهش حداکثر دامنه این ولتاژها و افزایش rise time کمک می کنند تا تنش وارد شده به عایق موتور کاهش یابد و از وارد شدن آسیب به آن جلوگیری شود. استفاده از چوک در خروجی درایو کنترل دور در زمانی توصیه می شود که:

  1. موتور متصل شده در رنج مناسب درایو نیست.
  2. طول کابل اتصال درایو کنترل دور به موتور بیش از 50 متر شیلددار یا 75 متر بدون شیلد باشد. علاوه برا این، وقتی طول کابل شیلددار بیش از 100 متر، یا 150متر بدون شیلد باشد، باید چوک های خروجی نصب شوند. که در این صورت و پس از نصب چوک خروجی می توان از کابل های شیلددار با طول حداکثر 200 متر، و کابل های بدون شیلد با حداکثر طول 300 متر در خروجی درایو  به سمت موتور استفاده کرد.
  3. مورد دیگر در زمانی است که از کابل با ظرفیت ظرفیت خازنی بالا در خروجی درایو کنترل دور استفاده می شود.

در  تصویر زیر دو مورد نمونه از چوک های خروجی نشان داده شده است. همچنین در ادامه نحوه اتصال چوک بین درایو کنترل دور و موتور به تصویر کشیده شده است.

استفاده از چوک در درایو کنترل دور

نحوه اتصال چوک بین درایو کنترل دور و موتور

 چوک و فیلتر در درایو کنترل دور

چوک های ورودی از درایو کنترل دور در برابر اضافه ولتاژهای گذرا از سمت منبع تغذیه ورودی محافظت می کنند و همچنین هارمونیک های جریان ورودی را نیز کاهش می دهد. توصیه می شود که در ورودی درایوهای کنترل دور از چوک با الزامات زیر استفاده شود:

  • در تمام درایوهای کنترل دور با ورودی 600 ولت و بالاتر
  • برای تمام کاربردهایی که منبع تغذیه ورودی از یکsliding busbar و یا brush gear استفاده می کند. (به عنوان مثال معمولاً در جرثقیل های سقفی استفاده می شود)
  • مواردی که امپدانس ورودی پایین است و یا جریان خطا بسیار زیاد است.
  • برای تمامی سیستم هایی که منبع تغذیه ورودی مستعد اضافه ولتاژ و یا سایر اختلالات می باشد.

به طور معمول، چوک ورودی باعث کاهش قابل توجه اعوجاج هارمونیکی در منبع تغذیه ورودی درایو  می شود و جریان کلی ورودی درایو کنترل دور را کاهش می دهد. چون درایو کنترل دور قابلیت تغذیه به صورت تکفاز و سه فاز دارد، بنابراین چوک های ورودی در نظر گرفته شده نیز برای هر دو حالت تکفاز و سه فاز می باشد. در ادامه تصویر چوک های ورودی، و همچنین نحوه اتصالات در مدل های تکفاز و سه فاز آمده است.

نحوه اتصالات چوک و درایو کنتر دور در مدل های تکفاز و سه فاز

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درایوهای کنترل، و آگاهی از ویژگی ها و نحوه خرید آنها، به سایت شرکت لیان الکتریک ویرا مراجعه فرمایید و یا با متخصصین مجرب این شرکت تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *