تعمیرات درایو

  1. سوئیچینگ

  2. پل دیودی

  3. Brake

  4. IGBT

تمامی درایوهای کنترل دور یا اینورتر با هر نام تجاری دارای دو قسمت اصلی زیر هستند که هنگام تعمیرات اینورتر باید به آنها دقت شود.

۱ – برد تغذیه  (Power Board)که عموما در قسمت زیر درایو قرار دارد
۲ – برد تنظیمات یا فرمان  (Regulation Card)که متعلق به قسمت بالایی اینورتر است

تعمیرات درایو

در بیشتر مواقع تعمیرات اینورتر مربوط به برد تغذیه است که عموما به دلیل نوسانات و کیفیت بد شبکه برق آسیب می بیند. بردهای تغذیه شامل سه قسمت اساسی پل دیودی،  IGBT ها و سوئیچینگ هستند. خواندن مقاله نکاتی برای تعمیرات اینورتر و عیب یابی آن میتواند به شما کمک کند. دقت داشته باشید که در تمامی اینورترها باید دو ترمینال مثبت آن ها به هم پل باشد. اگر این قاعده رعایت نشود حتی علی رغم سالم بودن درایو و ورود برق سه فاز اینورتر روشن نخواهد شد.

بررسی سوئیچینگ در تعمیرات اینورتر

اگر مراحل ابتدایی ذکر شده را به درستی انجان دادید و از وصل بودن بخش فرمان و بخش تغذیه نیز مطمئن شدید به سراغ بررسی ولتاژ  سه فاز  R,S,T) یا( L1,L2,L3  بروید. در صورت چک کردن مراحل ذکر شده و روشن نشدن اینورتر باید ولتاژ DC  بین ترمینال مثبت و منفی اینورتر را اندازه بگیرید. در صورتی که این مقدار برابر با 560 ولت DC باشد بخش سوئیچینگ برد تغذیه آسیب دیده است. اما در صورتی که این ولتاژ صفر باشد برای تعمیرات اینورتر باید به سراغ چک کردن بخش های دیگر برد تغذیه برویم و از سالم بودن آن ها اطمینان حاصل کنیم. مقاله مشکلات رایج در تعمیرات اینورتر را در این زمینه می توانید مطالعه کنید.

بررسی پل دیودی در تعمیرات اینورتر

برای تست پل دیود به یک مولتی متر نیاز داریم ابتدا آن را در حالت تست دیود قرار می دهیم سپس پراب مشکی را روی ترمینال مثبت و پراب قرمز را به ترتیب روی ترمینال های R,S,T قرار دهید هر سه عدد باید مقداری حدودا  بین ۰٫۳ تا ۰٫۵ داشته باشند.  اکنون همین فرایند را برای حالت پراب برعکس دوباره انجام داده( پراب قرمز روی ترمینال مثبت و پراب مشکی به ترتیب روی ترمینال های سه فاز) در این حالت مولتی متر باید مقداری افزایشی که در نهایت صفر می شود را نشان دهد.اگر خلاف این باشد پل دیودی آسیب دیده است.

تعمیرات اینورتر

بررسی Brake  در تعمیرات اینورتر

این تست شامل دو مرحله است یکی تست ترمینال مثبت با پایه BR و دیگری تست ترمینال منفی با پایه BR برای پایه مثبت کاملا مشابه تست دیودی است و برای آن نیاز به یک مولتی متر داریم فقط این بار ابتدا پراب قرمز رنگ را روی ترمینال BR (brake) قرار دهیم، این مقدار نیز مشابه حالت قبل باید بین ۰٫۳ تا ۰٫۵ (۰٫۴۶۰ تا ۰٫۴۸۰) باشد. دوباره این فرایند را با در حالت پراب برعکس انجام داده (پراب قرمز روی ترمینال مثبت و پراب مشکی روی ترمینال (BR، در این حالت مولتی متر می بایست مقداری متغیرِ افزایشی که در انتها صفر می شود را نشان دهد.

برای قسمت دوم پراب قرمز را روی ترمینال منفی و پراب مشکی را روی ترمینال (Brake) BR قرار دهید. این مقدار باید تقریبا ۱٫۸ باشد. سپس پراب ها را برعکس قرار دهید در این حالت مولتی متر باید مقداری افزایشی که در نهایت صفر می شود را نشان دهد. اگر خلاف این باشد چاپر Brake آسیب دیده است و احتمالا ترمینال منفی و Brake استصال کوتاه شده است.مقاله  اقدامات اولیه در تعمیرات اینورتر را مطالعه کنید.

بررسی IGBT  ها در تعمیرات اینورتر

این تست نیز مانند حالت قبل شامل دو مرحله است. برای این کار مانند مراحل قبل  IGBT ابتدا پراب مشکی را روی ترمینال مثبت  و این بار قرمز را به ترتیب روی ترمینال های خروجی موتور W و V ، U قرار دهید. این سه مقدار باید برابر با هم و به طور تقریبی برابر با ۰٫۳ تا ۰٫۵ باشد. حال پراب ها را برعکس قرار داده دوباره باید این عدد در نهایت صفر شود. سپس همین فرایند را روی پایه منفی و خروجی انجام دهید نتیجه باید مانند حالت قبل باشد اگر خلاف این باشد IGBT یا خروجی موتور آسیب دیده است و نیاز به تعمیرات اینورتر است.

تعمیر IGBT

 

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب دیگر ما که شامل: انتخاب و نصب اینورتر، درایوهای کنترل دور در عمل، راه اندازی اینورتر، یک نمونه از تعمیرات اینورتر به صورت تخصصی و آن … می باشد را مطالعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *