دانش ها و فنون لازم برای انتخاب تابلو برق مناسب

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1636226905124{margin: 0px !important;padding: 12px !important;background-color: #ededed !important;border: 2px initial #353535 !important;border-radius: 10px !important;}”]

محفظه های الکتریکی هم از جهت کاربرد و هم از جهت ساختمان داخلی و نوع طراحی دارای انواع مختلفی هستند. به عنوان مثال می توان به نمونه هایی از جمله تابلو برق دیواری، ایستاده، میزی، رک و غیره اشاره کرد که هر کدام از آن ها برای کاربردهای خاصی مناسب تر هستند

[/vc_column_text][vc_column_text]

تابلو برق جزو تجهیزات مهم الکترونیکی به حساب می آید که محفظه ای است جهت نگهداری تجهیزات برقی و همچنین تجهیزات پنیوماتیک و غیره. استفاده از این محصول در اماکن مختلف اقتضائات متفاوتی دارد. به طور مثال در مقاله “نصب تابلو برق در اماکن خطرناک” در رابطه با به کار بردن محفظه الکتریکی در محیط هایی که از لحاظ جوی خطرناک محسوب می شوند، صحبت کردیم و گفته شد که چه استانداردها و ملاحظاتی را باید برای محفظه های الکتریکی در چنین موقعیت هایی در نظر گرفت.

دانش ها و فنون لازم برای انتخاب تابلو برق مناسب

برای آنکه بتوانید تابلو برق را مناسب با نیازهای مورد نظر خود و همچنین هماهنگ با شرایط محیطی انتخاب کنید باید از برخی دانش ها کمک بگیرید. به عنوان مثال در نوشته “مدیریت گرمایی در تابلو برق” ذکر شد که امروزه برای به کار گیری این محفظه های الکتریکی در برخی موقعیت های با درجه حرارت بسیار بالا از دستگاه های کوچک خنک کننده استفاده می شود که شما باید نسبت به درجه حرارت محیطی و سیستم های تهویه اطلاعات کافی داشته باشید که بتوانید در این رابطه انتخاب مناسبی انجام دهید.

در ادامه به برخی موارد کلی که دانستن آن ها می تواند به شما در راستای گزینش صحیح این محصول کمک کند، اشاره می شود:

  1. استانداردهای کلی که بر اساس استانداردهای بین المللی در ساخت تابلو برق ها باید لحاظ گردد. از جمله این معیارها درجه حفاظتی IP و درجه بندی جداسازی و فاصله گذاری میان محفظه های الکتریکی و همچنین میزان مقاومت در برابر نفوذ آب و سایر عوامل جوی می باشد.
  2. برخی کمیت ها مانند ولتاژ نامی و جریان نامی که محفظه الکتریکی می تواند آن ها را ساپورت کند. به این معنا که تجهیزات مورد استفاده در آن تابلو برق نباید دارای ولتاژ نامی و جریان نامی بیش از مقداری باشند که توسط تابلو برق حمایت می شود.
  3. آشنایی با تجهیزات و وسایل الکتریکی و پنیوماتیک و عملکرد آن ها که در محفظه های الکتریکی قرار داده می شود.
  4. آشنایی با محاسبات مورد نظر جهت انتخاب تاسیسات برقی.
  5. آشنایی با مباحث لاجیک، مدار های فرمان، سیستم های حفاظتی مانند رله ها، برق گیرها و غیره.

دانش ها و فنون لازم برای انتخاب تابلو برق مناسباین موارد برای آنکه بتوانید در انتخاب محفظه الکتریکی مورد نظر خود به صحیح ترین شکل عمل کنید، بسیار ضروری هستند. البته لازم به ذکر است که اهمیت آن ها در انتخاب تابلو برق یکسان نیست و موارد یک و دو از درجه اهمیت بسیار بالاتری در این زمینه برخوردارند.

البته نکته دیگری که نباید از اهمیت آن غافل شد، آن است که علاوه بر جنبه های فنی و مهندسی، در انتخاب تابلو برق، جنبه های زیبایی شناختی و تناسب هندسی با موقعیت قرارگیری نیز حائز اهمیت است. به همین جهت در انتخاب و نصب محفظه الکتریکی مورد نظر نباید از مباحثی مانند ارگونوکی و طراحی محیطی غفلت کرد که هر یک از این ها نیز نقش موثری در بهبود گزینش شما ایفا می کنند. مراجعه به مقاله “هدف از به کار بردن محفظه الکتریکی چیست؟” می تواند در این راستا به شما کمک نماید.

سوالات متداول

  1. انواع تابلو برق از لحاظ ساختمان چیست؟

پاسخ: محفظه های الکتریکی هم از جهت کاربرد و هم از جهت ساختمان داخلی و نوع طراحی دارای انواع مختلفی هستند. به عنوان مثال می توان به نمونه هایی از جمله تابلو برق دیواری، ایستاده، میزی، رک و غیره اشاره کرد که هر کدام از آن ها برای کاربردهای خاصی مناسب تر هستند و بنابراین استفاده از آن ها یکسان نیست و نمی توان بدون اعمال ملاحظات ویژه آن ها را به کار گرفت. برای آشنایی بیشتر با آن ها پیشنهاد می شود که به صفحه تابلو برق لیان الکتریک مراجعه نمایید.

[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d8%b9%d9%85%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d8%b3%d8%a7%d9%81%d8%aa-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%b1-2/” button_title=”تابلو برق لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

  1. تفاوت تابلو برق های ایستاده و سلولی چیست؟

پاسخ: تابلو برق ایستاده بر روی پایه قرار داده می شود و می توان آن را در هر قسمتی بر روی سطح زمین قرار داد و معمولا تنها قابلیت دسترسی از جلو دارند ولی محفظه های الکتریکی سلولی به صورت دیواری هستند که بر روی دیوار نصب می شوند و دارای سه نوع اصلی، نیمه اصلی و فرعی می باشند که اطلاعات جامع تری را در این رابطه می توانید به مراجعه به صفحه تابلوهای برق لیان الکتریک به دست آورید.

[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d8%b9%d9%85%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d8%b3%d8%a7%d9%81%d8%aa-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%b1-2/” button_title=”تابلوهای برق لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

  1. تفاوت تابلو برق اصلی با نیمه اصلی و فرعی در چیست؟

پاسخ: محفظه الکتریکی اصلی در پست برق استفاده می شود و نحوه نصب آن به این ترتیب است که به سمت فشار ضعیف ترانس اتصال پیدا می کند. اما محفظه الکتریکی نیمه اصلی از تابلوهای اصلی تغذیه می شوند و برای یک بلوک ساختمانی و یا یک مجتمع ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. نهایتا نوع فرعی این محصول جهت کنترل سامانه برق و توزیع جریان در یک مجموعه خاص مانند موتورخانه و یا یک واحد آپارتمان به کار می رود و انرژی خود را از تابلوی نیمه اصلی تغذیه می کند.

به شما پیشنهاد می شود که برای آنکه انتخاب مناسبی از این محصول داشته باشید، با کارشناسان فنی ما در لیان الکتریک مشورت نمایید.

[button title=”مشورت با متخصصان لیان الکتریک” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *