مزایای سافت استارتر

در مقاله امکانات سافت استارتر های پیشرفته (بخش اول) و دوم شما را با ویژگی های مهم و کابردی سافت استارتر های پیشرفته به طور خلاصه و تعدادی از آن ها به تفصیل آشنا کردیم اکنون در این مقاله قصد داریم به توضیح باقی موارد بپردازیم

خروجی های قابل تنظیم

همانند ورودي هاي ديجيتال، خروجي هاي ديجيتال نيز قابل برنامه ريزي  هستند. سافت استارترهاي پیشرفته جمعاً داراي چند خروجي ديجيتال هستند كه  تعدادی از خروجي ها در داخل سافت استارتر و براي فرمان دادن به اجزاء داخلي سيستم مانند كنتاكتور بايپس پيش بيني شده اندو چند خروجی دیگر نیز داراي جريان دهي هستند و اتصال common آنها با همديگر مشترك است. و همچنین  اتصالات N.O و COM رله در اختیار کاربر قرار می دهند.

عملكرد منطقي هركدام از خروجي ها به طور مستقل قابل تنظيم است و ميتواند يكي از حالات هاي زير را داشته باشد:

  • Pre‐Start : قبل از شروع راه اندازي و براي اعلام هشدار استفاده ميشود.
  •  Ramp Down و Ramp Up: فعال در زمان هاي راه اندازي و توقف.
  • Running: پس از تكميل راه اندازي فعال مي شود.
  • Bypass: براي فرمان دادن به كنتاكتور بايپس.
  • Motor Active: نشان دهنده امكان چرخش موتور.
  •  Fault و  Alarm: در صورت بروز هشدار يا خطا فعال ميشود.
  • Capacitor: براي فرمان دادن به كنتاكتور خازني در زمان بهينه.
  •  Cooler و Heater: جهت ايجاد گرمايش يا تهويه خارجي استفاده ميشود.
  • Series: براي فرمان دادن به كنتاكتور سري

ورودي هاي آنالوگ

وجود ورودي آنالوگ در يك سافت استارتر، اين قابليت را ايجاد ميكند كه بدون نياز به تجهيزات ديگر مانند كليد شناور، از طريق يك سنسور آنالوگ روشن و خاموش شدن موتور القایی را كنترل كرد. سافت استارتر های پیشرفته دارای چند ورودی آنالوگ نیز هستند و هر كدام از آنها ميتوانند با اتصال به يك سنسور به يكي از روش هاي زير فرمان روشن و خاموش شدن را صادر نمايند.(یک نمونه از تعمیرات سافت استارتر های ABB)

  • اگر مقدار آنالوگ كمتر از حد تعيين شده باشد.
  • اگر مقدار آنالوگ بيشتر از حد تعيين شده باشد.
  • اگر مقدار آنالوگ بين دو حد پايين و بالا باشد
  • اگر مقدار آنالوگ خارج از دو حد پايين و بالا باشد.

 

در تمام حالات ميزان hysteresis نيز قابل كنترل و تعيين است. همچنين در صورت نياز به Digital Low Pass Filter ميتوان آنرا فعال كرده و پهناي باند  مورد نياز را تعيين نمود. در اين صورت سيگنال هاي مزاحم و فركانس بالا به راحتي قابل حذف خواهند بود.

براي ايجاد امكانات تله متري ميتوانيد هر كدام از ورودي هاي آنالوگ را فقط به عنوان خواندن مقدار و ارسال اطلاعات  تعريف نماييد.  در اين صورت ورودي هاي مورد نظرتان هيچ تاثيري در روشن و خاموش شدن موتور نخواهند داشت و فقط مقدار اندازه گيري شده بر روي بستر تله متري ارسال خواهند شد. بنابراين بطور مثال در ايستگاه پمپاژ ميتوان 3 نوع سنسور زير را مستقيماً به سافت استارتر متصل نموده و از آنها استفاده کرد.

  • فشار سنج خروجي ايستگاه (فقط تله متري)
  • سطح سنج مخزن (براي روشن و خاموش شدن پمپاژ)
  • كدورت سنج يا كلر باقيمانده (هشدار قطع پمپاژ و تله متري)

علاوه بر سنسورهاي فوق، سنسور PT100 نيز براي سنجش دماي موتور به سافت استارتر متصل شده و جهت حفاظت پمپ و موتور ميتواند استفاده شود.

اتصال PT100 و حفاظت حرارتی

اغلب مشكلات و خرابي هايي كه در الكتروموتورها و پمپ ها ايجاد مي شوند مربوط به حرارت ايجاد شده توسط موتور در اثر اتلاف انرژي و عدم كاركرد صحيح يكي از قسمت هاي سيستم است. بدين معني كه معمولاً يك اشكال و خرابي كوچك تشخيص داده نم يشود و اين خرابي كوچك باعث كاهش راندمان و افزايش انرژي تلف شده ميشود که ممکن است منجر له تعمیرات سافت استارتر بشود. این انرژي آزاد شده بصورت حرارت در پمپ و موتور خود را ظاهر مينمايد. لذا وجود یک سنسور جهت اندازه گیری دما ضروریست.

هر چند از طريق كنترل بار و توان ميتوان از وقوع چنين حالت هايي جلوگيري كرد، ولي دقت اندازه گيري مستقيم حرارت ايجاد شده بسيار بيشتر از دقت كنترل جريان و توان در تشخيص مشكلات موجود در پمپ است.

سافت استارتر های پیشرفته دارای ورودي مستقل براي اتصال سنسور PT100 هستند و از انواع 2 سيمه ، 3 سيمه و 4 سيمه اين نوع سنسورها ميتوانند استفاده نمايند. دقت اندازه گيري دما در اين روش زير 0.1° c  و دقت تنظیم درجه حرارت  Fault و  Alarm برابر 1 درجه سانتی گراد است

كنتاكتور Bypass داخلي

در روش راه اندازي نرم موتور، پس از اتمام مراحل راه اندازي نرم، ديگر نيازي به فعال بودن كليد هاي نيمه هادي (تريستور ها) نيست و مي توان براي افزايش طول عمر اين قطعات، آنها را از مدار خارج كرد. که در دراز مدت نیاز به تعمیرات سافت استارتر را کاهش می دهند.کنتاکتور Bypass وظيفه اتصال كامل ورودي سافت استارتر به خروجي آنرا دارد و باعث ميشود جريان مصرفي موتور از اين كنتاكتور عبور كند. بنابراين توان اتلافي در كليدهاي نيمه هادي وجود نخواهد داشت.(مسئله حفاظت در تنظیمات و تعمیرات سافت استارتر)

عملكرد اين كنتاكتور توسط پردازنده مركزي كنترل ميشود و زماني كه موتور بطور كامل راه اندازي شد، فعال ميشود. قبل از stop موتور نيز نخست تريستورها بطور كامل روشن ميشوند، سپس كنتاكتور Bypass از مدار خارج شده و عمليات توقف نرم موتور آغاز ميشود.تمام حفاظت هاي موتور در حين استفاده از كنتاكتور Bypass اعمال ميشوند و هيچ نوع خطايي ناديده گرفته نميشود. چون در زمان فعال بودن اين كنتاكتور نيز جريان توسط سافت استارتر اندازه گيري ميشود.

تنوع روش هاي فرمان روشن/خاموش

سافت استارتر های پیشرفته قادر هستند از ۴ طريق مختلف فرمان روشن و خاموش كردن موتور را دريافت نمايد  این روش ها به صورت زیر هستند.

  • Manual : به صورت دستی
  • Timer: تنظیم زمان
  • Remote : از راه دور
  • External: عامل خارجی

حالت هاي فوق از طريق كليدهای روی صفحه قابل تغییر خواهند بود. البته ظراح و کارشناس تابلو می تواند محدوديت هايي براي عدم امكان انتخاب برخي حالت ها اعمال نمايد. در اين صورت اپراتور قادر نخواهد بود به طور مثال حالت فرمان از طريق ورودي هاي ديجيتال را انتخاب نمايد.

روش فرمان روشن یا خاموش شدن ميتواند علاوه بر كليد فوق، از طريق هركدام از ورودي هاي ديجيتال تغییر یابد بدين ترتيب شما ميتوانيد تابلو برقي توليد نماييد كه داراي يك كليد گردان بر روي درب تابلو باشد و اپراتور از طريق تعويض كليد گردان، حالت دستي يا اتوماتيك را انتخاب نمايد.

زماندهی به سافت استارتر

روش فرمان timer اين امكان را به شما ميدهد كه از طريق ساعت داخلي سافت استارتر و طبق برنامه موتور را روشن و خاموش کنید. دقت برنامه زمانبندي فوق 15 دقيقه است و براي شبانه روز برنامه ريزي ميگردد. در شكل فوق بطور مثال از ساعت 18 تا 24 موتور روشن خواهد شد.(معرفی سافت استارتر های مصرف بهینه و تاثیر آن در تعمیرات سافت استارتر(EO))

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *