انتخاب برق گیر در سیستم های خنثی ایزوله یا بدون پایه

در نوشته “پارامترهای انتخاب برق گیر چیست؟” با برخی از پارامترهای موثر و مهم در انتخاب برق گیر آشنا شدیم. از جمله آن ها ولتاژ نامی سیستم بود. دو نکته در اینجا لازم به ذکر است:

  1. اندازه اضافه ولتاژ موقت مورد انتظار غالبا به استفاده از فاکتور خطای زمین مشخص و معین می شود. که طیف فاکتور خطای زمین برای پیکربندی های مختلف شبکه در جدول های مربوطه قابل دست یابی است.
  2. اتصال زمین خط نول در ترانسفورمر منبع، ساختاری است که در تعیین افزایش ولتاژ سیستم به آن ارجاع داده می شود.

انتخاب کمیت های مختلف برای برق گیر

به طور کلی در شبکه های سیستم های خنثای غیر زمینی یا ایزوله فازی که به ولتاژ زمین فاز سالم داده می شود، از Um تجاوز نمی کند. Um ماکزیمم ولتاژی است که تجهیزات می توانند دریافت کنند. از آن جایی که رفع خطای زمین وجود ندارد، این ولتاژ تا زمانی که خطا به صورت دستی رفع نشود، باقی می ماند.

یکی از کمیت های مهم در انتخاب برق گیر، ولتاژ کاربرد مستمر (Continuous operating voltage) است که به Uc نمایش داده می شود. اگر فاکتور خطای زمین حدود 1.73 در نظر گرفته شود، اندازه این ولتاژ برای برق گیر باید بزرگتر یا مساوی با اندازه Um باشد.

انتخاب برق گیر در سیستم های خنثی ایزوله یا بدون پایهعلاوه بر این لازم به توجه است که فاکتور خطای زمین می تواند تحت شرایطی خاص به علت پدیده رزونانس به مقدار بیشتری دست یابد. در چنین مواردی اندازه Uc باید مطابق با آن افزایش پیدا کند. جهت آشنایی بیشتر و جزئی تر با کمیت ولتاژ کاربرد مستمر می توانید به مقاله “انتخاب، کاربرد و تست برق گیر” مراجعه نمایید.

البته در انتخاب برق گیر باید به عوامل محیطی نیز توجه کامل صورت گیرد، زیرا شرایط محیطی نیز در انتخاب سرج ارستر مناسب موثر هستند. برای این منظور می توانید با کارشناسان و متخصصان ما در لیان الکتریک مشورت نمایید.

[button title=”ارتباط با کارشناسان لیان الکتریک” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

شما می توانید برای آشنایی بیشتر با این محصول به مطالعه مقاله “برقگیر چیست؟” بپردازید که اطلاعات جامعی در خصوص این محصول در اختیار شما قرار خواهد داد.

[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%af%d8%b1%d8%a7%db%8c%d9%88-%da%a9%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%84-%d8%af%d9%88%d8%b1/” button_title=”برقگیر لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””] [/call_to_action]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *