کاربرد راه انداز نرم

در مقالات گذشته در سایت شرکت لیان الکتریک ویرا منتشر شده است در ارتباط با راه انداز نرم و کاربردهای آن ها برای راه اندازی موتورهای توضیحات جامعی ارائه شده است. در همین خصوص پیشنهاد می شود که مقاله اصول کار راه انداز نرم را مطالعه بفرمایید. حال می خواهیم به بررسی دقیق تر روش های راه اندازی برای یک نوار نقاله بپردازیم.

نوارهای نقاله می توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند. در اغلب موارد با یک بار گشتاور ثابت روبرو هستیم که بسته به میزان سنگینی باری که تحمل می کند، گشتاور ترمزی متفاوتی می تواند داشته باشد. در ابتدا نگاهی به پرکاربردترین روش های راه اندازی موتور می اندازیم و پس از آن بهترین روش برای راه انداز نرم را مربوط به این کاربرد بیان می کنیم. برای کسب اطلاعات در این زمینه مطالعه مقاله انواع روش های راه اندازی موتور و مقایسه آن ها با راه انداز نرم که در سایت شرکت لیان الکتریک ویرا منتشر شده، توصیه می شود.

کاربرد راه انداز نرم

  • راه اندازی مستقیم (Direct On Line: DOL)
  • راه اندازی ستاره مثلث(Star Delta Start)
  • استفاده از راه انداز نرم (Soft starter)

 

راه اندازی مستقیم  (D.O.L)

تسمه های نوار نقاله اغلب برای راه اندازی به گشتاور بسیار نزدیک یا حتی بالاتر از گشتاور نامی موتور نیاز دارند. در راه اندازی مستقیم با موتور قفس سنجابی نرمال می توان به 1.5 تا 2.5 برابر گشتاور موتور با توجه به توان موتور، نوع آن و غیره دست یافت. این روش راه اندازی مزیت های استفاده از راه انداز نرم را ندارد، هم چنین هنگام راه اندازی موتور به صورت مستقیم، متناسب با گشتاور لحظه استارت که معمولا مقدار بسیار بالایی است، خطر لغزش بین تسمه نقاله و قسمت چرخان بسیار زیاد است. مشکلی که با کمک راه انداز نرم  قابل برطرف شدن می باشد.

در راه اندازی یک نوار نقاله، گیربکس ها و کوپلینگ ها نیز در معرض تنش های شدید مکانیکی قرار دارند (بدون استفاده از راه انداز نرم). که در نتیجه ممکن است منجر به ساییدگی و پارگی تسمه، و همچنین هزینه های  قابل توجه برای سیستم شود. گاهی اوقات از کوپلینگ های سیال برای کاهش گشتاور انتقالی استفاده می شود. این روش گران است و نیاز به تعمیر و نگهداری زیادی دارد. با استفاده از یک سافت استارتر می توان تنش و هزینه را در چنین سیستم هایی به مقدار قابل توجهی کاهش داد. (کلمه “نرم” در راه انداز نرم موتور به چه معناست؟)

در شکل های زیر نمودر های گشتاور  – سرعت و هم چنین جریان – سرعت برای راه اندازی نوار نقاله و گشتاورهای ترمزی زیاد و کم به روش مستقیم نشان داده شده است. این روش با توجه به جریان بسیار بالای کشیده شده از شبکه، راه اندازی و توقف به راحتی صورت می پذیرد. اما همانطور که گفته شد استفاده از این روش مزایا استفاده از راه انداز نرم را ندارد. در ادامه سایر روش های راه اندازی توضیح داده خواهد شد و برتری استفاده از سافت استارتر نسبت به سایر روش ها بیان می شود.

راه اندازی به روش ستاره مثلت

استفاده از مدار ستاره مثلث یک روش راه اندازی مرسوم می باشد که در طی آن، برای استارت بهتر جریان و گشتاور راه اندازی کاهش می یابد. این روش مشابه روشی است راه انداز نرم برای استارت و استپ موتور استفاده می کند. تجهیز ستاره مثلث به طور معمول از سه کنتاکتور، یک رله اضافه بار و یک تایمر برای تنظیم زمان برای سوئیچ بین حالت ستاره و مثلث می باشد. این تجهیزات اضافی که علاوه بر هزینه زیاد باعث پیچیدگی مدار نیز می شوند در راه اندازی به کمک سافت استارتر وجود ندارد که از دیگر مزیت های این روش می باشد.

برای اینکه بتوان از این روش راه اندازی استفاده کنید، در ابتدا سیم های موتور به صورت ستاره بسته می شوند که باعث می شود در هنگام راه اندازی جریان کمتری از شبکه کشیده شود. اما پس از راه اندازی موفق، اتصالات موتور تغییر کرده و به مثلث تغییر می کند. همانطور که گفته شد، مانند استفاده از راه انداز نرم، اتصال ستاره مثلث نیز جریان راه اندازی را کاهش می دهد زیرا جریان کشیده شده موتور از شبکه در حالت ستاره یک سوم حالت مثلث است. استفاده از این روش راه اندازی هنگامی که گشتاور بار نزدیک به گشتاور نامی موتور در هنگام استارت باشد امکان پذیر نخواهد بود. این یکی دیگر از مشکلاتی است که به کمک استفاده از راه انداز نرم برطرف می شود. در شکل های زیر نمودار گشتاور – سرعت و جریان – سرعت موتور در حال راه اندازی به کمک روش ستاره مثلث نشان داده شده است.

راه انداز نرم

با استفاده از می توان گشتاور راه اندازی را به حداقل مقدار مورد نیاز برای راه اندازی تسمه نقاله کاهش داد. استفاده از راه انداز نرم این امکان را به کاربران می دهد که گشتاور را دقیقا برابر با میزان مورد نیاز برای یک راه اندازی مورد نیاز تنظیم نمایند. با این کار علاوه بر تضمین یک راه اندازی موفق، جریان راه اندازی نیز تا حد ممکن کاهش می یابد. (اصول کار راه انداز نرم)

نتیجه استفاده از راه انداز نرم، کمترین فشار و استرس مکانیکی ممکن در گیربکس و کوپلینگ و عدم لغزش تسمه در هنگام راه اندازی است. هم چنین استفاده از این روش هزینه تعمیر و نگهداری را نیز به حداقل می رساند. با کمک یک سافت استارتر در زمان راه اندازی موتور، می توان به جریانی معادل با 3 تا 4 برابر جریان نامی موتور دست یافت. در شکل های زیر نمودارهای گشتاور – سرعت و جریان – سرعت مربوط به راه اندازی موتور با کمک راه انداز نرم آمده است. همانطور که مشخص است، با استفاده از این روش راه اندازی نرم بسیار ساده تر صورت خواهد پذیرفت.

مقایسه راه انداز نرم

انتخاب یک راه انداز نرم مناسب برای موتور

راه اندازی معمولی:

راه اندازی تسمه نقاله کوتاه و سبک یک راه اندازی معمولی و نرمال برای این کاربرد محسوب می شود. برای نوار نقاله هایی که زمان راه اندازی مستقیم کمتر از 5 ثانیه دارند، یک راه انداز نرم متناسب با توان نامی موتور انتخاب مناسبی خواهد بود.

شروع کار سنگین:

تسمه های نقاله در بعضی موارد می توانند طول بسیار زیادی داشته باشند و اگر نوار نقاله در حین راه اندازی دارای بار کامل باشد، زمان راه اندازی بسیار زیاد خواهد بود. برای چنین کاربرد هایی، باید یک راه انداز نرم با کاربری سنگین و صنعتی (Heavy Duty) انتخاب شود. همچنین اگر سافت استارتر یک سطح از توان نامی موتور بزرگتر انتخاب شود، می توان از یک راه اندازی نرم اطمینان حاصل پیدا کرد.

در این مقاله به بررسی انواع روش های استارت یک نوار نقاله و مزیت های استفاده از راه انداز نرم پرداختیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با این تجهیزات به صفحه محصولات شرکت لیان الکتریک ویرا مراجعه کنید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *