تابلو برق های ساختمانی

تابلو برق مشاعات

در مقاله معرفی انواع تابلو برق ساختمان به معرفی انواع تابلو های ساختمانی پرداختیم اکنون قصد داریم نوع دیگری از آن یعنی تابلو مشاعات تشریح کنیم. تابلو برق مشاعات یا عمومی تابلویی است که برای تغذیه برق قسمتی از ساختمان که همۀ ساکنین مجتمع مسکونی از آن به صورت مشترک استفاده می کنند طراحی می شود مثلا راه پله، پارکینگ، پشت بام و حیاط ، سیستم های آنتن مرکزی، آیفون، اعلام حریق، موتورخانه و آسانسور. همچنین این تابلو برق باید در محلی نصب شود که قابل دسترس باشد و اغلب در پیلوت نصب می شود.

تابلو برق های ساختمانی لیان الکتریک

عموما برای ورودی تابلو برق مشاعات یک کلید مینیاتوری سه فاز با توجه به  مصرف تابلو در نظر گرفته می شود. که خروجی آن سه قسمت تابلو به صورت زیر را تغذیه می کند.

  1. یک خروجی برای تغذیه فیوز شیشه ای ۲ آمپری است که محافظی برای چراغ های سیگنال می باشد. هر فاز به یک چراغ سیگنال و سر دیگر لامپ ها به یکدیگر و به نول متصل می شود.
  2. دومی برای تغذیه پمپ آتش نشانی است که جهت حفاظت اتصال کوتاه و اضافه بار آن، ابتدا به یک کلید مینیاتوری متصل و سپس وارد پمپ می شود.
  3. خروجی سوم جهت تغذیه دیگر مدارات استفاده می شود که ابتدا وارد یک RCD می شود و سپس با توجه به رعایت تعادل بار در فازها، دیگر مدارات قسمت مشاع تغذیه می شوند و باید برچسب، نام فاز در کنار هر خط مشخص شود. جهت تغذیه مدارات مشاع در خروجی سوم از رابط مینیاتوری سه فاز استفاده می شود.

انواع خروجی تابلو برق مشاعات ساختمان

به طور کلی از جمله خروجی های تابلوهای توزیع برق مشاعات به طور معمول شامل موارد زیر است:

  1. یک خروجی تک فاز برای سیستم آنتن مرکزی، با سه رشته سیم با سطح مقطع حداقل ۱٫۵ میلی متر مربع و کلید مینیاتوری ۱۰ آمپر کلاس B
  2. یک خروجی تک فاز برای تغذیه آیفون ها، با سه رشته سیم با سطح مقطع حداقل ۱٫۵ میلی متر مربع و یک کلید مینیاتوری ۶ آمپر کلاس B
  3. یک کلید مینیاتوری تک فاز با جریان نامی ۱۰ آمپر و کلاس B برای مرکز کنترل اعلام حریق در صورت وجود
  4. یک یا چند خروجی با کلید مینیاتوری ۱۰ آمپر کلاس B برای روشنایی مشاعات
  5. چند خروجی با کلید مینیاتوری ۱۶ آمپر کلاس C و با سه رشته سیم با سطح مقطع ۲٫۵ میلی متر مربع برای تعبیه کردن تعدادی پریز برق در مشاعات
  6. همچنین در صورت وجود پمپ های تقویت فشار آب و پمپ آتش نشانی از کلید مینیاتوری کلاس C با توجه به توان نامی موتور استفاده شود.
  7. در صورت وجود آسانسور یا موتورخانه یک خط خروجی سه فاز که از یک فیوز سه فاز تغذیه می کند با 5 سیم یا سطح مقطع 6 میلیمتر به همراه کلید مینیاتوری سه فاز ۲۰ یا ۲۵ آمپر برای تابلوی آسانسور باید در نظر بگیریم.

انواع خروجی تابلو برق مشاعات ساختمان

نکاتی درباره تابلو برق مشاعات

  1. برای سیم کشی منظم حتما از داکت و در صورت لزوم از بست کمربندی پلاستیکی استفاده کنید. همچنین به منظور شناسایی کابل ها حتما از برچسب و لیبل استفاده کنید.
  2. شینه نول بر روی مقره (پایه های عایق) قرار می گیرد. شینه زمین بر روی تابلو نصب به طوری که زیر آن هیچ رنگی نباشد، قرار می گیرد. اگر تابلو رنگ شده باشد، باید رنگ محل اتصال شینه زمین به تابلو تراشیده شود.
  3. استفاده از کلیدهای مینیاتوری ۲۵ آمپر با سیم دارای سطح مقطع ۲٫۵ ممنوع است(به جز موارد خاص و مشخص) از اینرو، ناظران باید توجه ویژه ای به سطح مقطع سیم های داخل تابلو و آمپر کلیدهای مینیاتوری نمایند.
  4. در صورت سه فاز بودن تابلو برق مشاعات باید توزیع بار نیز به صورت متقارن انجام پذیرد.
  5. اگر پمپ سه فاز در ساختمان استفاده شود، در تابلو کنترل فاز و کنتاکتور نصب می شود. سیم ها با استفاده از ترمینال زیر کنتاکتور به پمپ وصل می شود.

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد. همچنین شما می توانید مقاله انواع تابلو های ساختمانی(تابلو برق اصلی) را در این زمینه  مطالعه بفرمایید.

تا اینجا در رابطه با گونه های مختلف تابلو برق که ممکن است در ساختمان ها و مجتمع های مسکونی و یا اداری و غیره مورد استفاده قرا گیرد، سخن گفتیم. اما در این جا قصد داریم که چند نکته مهم و تکمیلی را در این بحث خدمت شما خوانندگان عزیز ارائه نماییم؛

  1. نکته ای که لازم است شما به خاطر داشته باشید، اهمیت متریالی است که در ساخت تابلو برق ها مورد استفاده قرار می گیرند و ما سعی کردیم که در صفحه “تابلوهای برق” در رابطه با آن گفتگو کنیم. شما می توانید جهت کسب اطلاعات مفصل تر در رابطه با این موضوع به صفحه مذکور مراجعه نمایید. [call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d8%a7%d8%a8%d9%84%d9%88%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d9%82/” button_title=”تابلوهای برق لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]
  2. تابلو برق مشاعات که در بالا توضیح دادیم به صورت اختصاری با حروف GP نمایش داده می شود که مختصر (General Panel) می باشد. دلیل آن نیز به ترتیبی که گفته شد، آن است که همه افرادی که از امکانات عمومی ساختمان استفاده می کنند، می توانند به آن تابلو برق دسترسی داشته باشند. بنابراین در طراحی آن باید موقعیت و محلی انتخاب شود که همگان بتوانند در موقع لزوم به سادگی به آن دسترسی داشته باشند. به همین جهت معمولا در قسمت پیلوت ساختمان نصب می شوند.
  3. یکی از مزایای تابلو برق آن است که علاوه بر آنکه از تجهیزات الکترونیکی حفاظت کرده و کنترل و دسترسی به کلیدهای مختلف را راحت تر نموده است، از دسترسی افرادی که اجازه دسترسی به آن تجهیزات را ندارند، جلوگیری می کند. مثلا تابلو برق در ارتفاعی نصب می شود که کودکان نتوانند به آن دست پیدا کنند. بنابراین به عنوان نگهدارنده نیز عمل می کند. علاوه بر آنکه درب این محفظه ها قابلیت قفل شدن دارد تا به این ترتیب دیگران نتوانند کنترل برق ساختمان را به عهده بگیرند.

البته نکات دیگری راجع به اهمیت تابلو برق ها می توان بازگو کرد که جهت آشنایی با آن ها بهتر است با متخصصان و تکنسین های ما در لیان الکتریک ارتباط برقرار نمایید. [button title=”ارتباط با متخصصان لیان الکتریک” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *