کنترل سرعت در موتورها پیش از عرضه موتورهای الکتریکی

با پیشرفت روز افزون انرژی و کارآیی های متنوعی که از ابزار و تجهیزات مختلف انتظار داریم، نیاز به ابزارهای کنترلی روز به روز بیشتر می شود. یکی از این ابزارها که کمک شایانی در کنترل سرعت موتورها می کند درایو کنترل دور می باشد که علاوه بر عملکرد کنترلی خود به صرفه جویی در مصرف انرژی نیز همانطور که در مقاله “استفاده از درایو کنترل دور چگونه به حفظ انرژی کمک می کند؟” توضیح داده شده کمک می کند.

گونه های متفاوت درایو کنترل دور

از آنجا که درایو کنترل دور در سیستم هایی با شرایط و ویژگی های مختلف و متنوع به کار گرفته می شود، لازم است که دارای تنوع لازم باشد که بتواند به خوبی نیازهای گسترده ما را پاسخگو باشد. در نوشته “درایوهای کنترل دور P2 برند اینورتک” با یکی از بروزترین و مجهزترین انواع درایو کنترل دور آشنا شدیم.

تنظیم سرعت در موتورهای ابتدایی

برخی از موتورهای محرک ابتدایی که دارای طیف متنوعی از سرعت عملکرد هستند که می توانستند به صورت دستی این تغییر سرعت را تنظیم کنند. مثلا با افزایش یا کاهش سوخت ورودی به منبع احتراق آن ها می توانستیم به سرعت های مختلفی دست پیدا کنیم. برخی از این موتورها عبارتند از:

  1. موتورهای احتراق داخلی
  2. موتورهای توربین بخار
  3. چرخ ها و توربین های آبی

انواع درایو کنترل دور چیست؟هر چند با این روش ها بازدهی و کارآیی در هنگامی که موتور در طیف نهایت سرعت باشد، پایین خواهد بود. به همین جهت دلایل سیستماتیک وجود دارد که چرا این نوع محرک هایی که اشاره شد نمی توانند در سرعت های خیلی پایین یا سرعت های خیلی بالا کار کنند. این نقص با استفاده از درایو کنترل دور مرتفع شده است.

کنترل سرعت در موتورها پیش از عرضه موتورهای الکتریکی

پیش از آنکه موتورهای برقی ساخته شود، برای آنکه بتوانیم سرعت های مختلفی را فراهم کنیم از تغییردهنده های سرعت مکانیکی برای کنترل قدرت مکانیکی تامین شده توسط موتورهای بخار و توربین آبی استفاده می شود.

اما وقتی که موتورهای الکتریکی وارد بازار شدند، وسایل کنترل سرعت آن ها نیز در کمتر زمانی رو به پیشرفت نهاد. در اینجاست که درایو کنترل دور پا به عرصه کنترل سرعت و گشتاور موتورها نهاد. برای آشنایی بیشتر با این محصول به صفحه درایو کنترل دور در سایت لیان الکتریک مراجعه نمایید.[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%af%d8%b1%d8%a7%db%8c%d9%88-%da%a9%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%84-%d8%af%d9%88%d8%b1/” button_title=”صفحه درایو کنترل دور در سایت لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

کنترل سرعت در موتورها پیش از عرضه موتورهای الکتریکیانواع درایو کنترل دور

بنابراین همانطور که دیدیم در ابتدا از افزایش و کاهش دستی سوخت برای افزایش و کاهش سرعت موتورها استفاده می شد. همچنانکه پیش از ورود ماشین های برقی در وسایلی مانند توربین ها بخار و چرخ های آبی از قطعات مکانیکی برای کنترل سرعت استفاده می گردد. اما همانطور که دیدیم ساده ترین شیوه کنترل سرعت زمانی به دست آمد که موتورهای الکتریکی مورد استفاده قرار گرفتند.

انواع درایو کنترل دور با توجه به کارکردهای مختلف آن عبارتند از:

  1. درایوهای مکانیکی
  2. درایوهای کنترلی هیدرولیکی
  3. درایوهای الکتریکی

هر یک از انواع این محصولات در صنعت امروز با انواع دیگر در رقابت هستند و در موارد مختلف، هر یک از انواع ذکر شده کاربرد بهتر و بیشتری دارند. شما نیز برای آنکه بتوانید بهترین انتخاب را در این زمینه داشته باشید بهتر است برای انتخاب این محصول با کارشناسان و متخصصان ما در لیان الکتریک تماس گرفته و مشورت های لازم را دریافت نمایید.[button title=”ارتباط با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”” font_color=”blue” size=”2″ full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *