رله حفاظتی

  1. اضافه شار

  2. فرکانسی

  3. سنکرونیزم

  4. زمانی

  5. بوخهلتس

امروزه به دلیل افزایش مصرف برق در شبکه­ های الکتریکی و لزوم حفاظت دقیق از این سیستم­ ها، استفاده از انواع رله ­های حفاظتی و آشنایی با انواع آنها امری ضروری است. از آنجایی که ترانسفورماتورها نقش کلیدی در انتقال برق ایفا می کنند و بعد از ژنراتور ها از اهمیت بسیاری برخوردار هستند در درجه اول حفاظت از آن ها و سپس خود خط نیز جز اولویت های خطوط انتقال و پست های برق می باشد. در مقاله های  قبلی در سه  بخش مجزا ابتد انواع رله ( بخش اول، دوم و سوم) را معرفی کردیم در این مجموعه مقالات  به معرفی انواع مدل های محافظت کننده ترانس می پردازیم. بخش اول آن را می توانید مطالعه کنید.

1- رله اضافه شار

کاربرد این رله بیشتر در ترانسفورمر های قدرت و نیروگاهی می باشد در واقع اساس عملکرد این مدل بر اساس اندازه گیری نسبت ولتاژ به فرکانس ( V/Hz ) هسته ی ترانسفورمر است . این مدل دارای مشخصه عملکرد زمان معکوس می باشد همان طور که در مقاله انواع رله های اضافه جریان بر حسب زمان عملکرد توضیح داده شد مشخصه زمان معکوس به این معنی است که تغییرات زیاد ولتاژ بر فرکانس در زمان کوتاهتری عمل می کند وتغییرات کوچک ولتاژ به فرکانس دارای تأخیری بیشتری خواهد بود از آنجایی که فرکانس شبکه ثابت است بنابراین  افزایش ولتاژ در شبکه ، افزایش شار تلقی می شود و دله عمل خواهد کرد.

 

2- رله فرکانسی

به طور کلی این رله به نرخ تغییرات فرکانس حساس می باشد. زمانی که یک ژنراتور بطورناگهانی از شبکه خارج می شود مدل های فرکانسی بطور اتوماتیک تعدادی از بارها را خارج می کنند تا مصرف با باقیمانده تولید هماهنگ شود.

رله ژنراتور
3- رله سنکرونیزم

اتصال موفقیت آمیز چند فیدر به باس مشترک در خطوط انتقال بستگی به اختلاف دامنه های ولتاژ طرفین اختلاف  فاز و فرکانس های دو منبع در زمان اتصال دارد. نوع سنکرونیزم در صورت نزدیک بودن مقادیر دو طرف اجازه اتصال را می دهد . همچنین این مدل هنگام اتصال ژنراتور به شبکه و یا اتصال دو شبکه مجزا نیز مورد استفاده قرار می گیرد . این مدل به دو روش استفاده می شود. این رله هم به عنوان ناظر دراتصال دستی ژنراتور به شبکه و هم به صورت کاملا اتوماتیک مورد استفاده قرار می گیرد.

اتصال ژنراتور
4- رله زمانی

رله زمانی در مواردی کاربرد دارد که تأخیر عمدی در ارسال سیگنال یا عمل قطع و وصل مورد نیاز باشد. به همین دلیل تنهایی بکار نمی رود و در کنار انواع دیگر سنجشی در حفاظت شبکه مورد استفاده قرار می گیرد دقت آن ها زیاد و قابل تنظیم می باشند.همچنین انواع دیجیتالی آن ها را میتوان تابع تاخیر برایشان تعریف کرد به این ترتیب علاوه بر کاربردهای حفاظتی در تجهیزات کنترل اتوماتیک و صنعتی نیز  مورد بهره برداری قرار می گیرند.

تاخیر عمدی

5- رله بوخهلتس

به طور کلی رله بوخهلتس یک تجهیز حفاظتی برای تمامی تجهیزاتی است که از روغن برای سیستم خنک کنندگی یا عایقی استفاده می کنند . از آنجایی که در تمامی ترانس های قدرت از روغن استفاده می شود استفاده از این نوع مدل بسیار شایع است. مبانی کار آن بر اساس آنالیز گاز یا هوای داخل محفظه روغن و همچنین کم شدن حجم روغن از مقدار مجاز است و با دادن علایم  هشداری دستگاه خسارت دیده را از برق قطع می کند. دقت این مدل به قدری بالا است که که به محض رخ دادن کوچکترین خطا و اتصال کوتاهی عمل می کند و مانع از خسارت بیشتر به ترانس می شود.

سیستم عایقی ترانس

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب مرتبط دیگر ما که شامل: اهداف  حفاظتی ، رله حفاظتی زیمنس ، حفاظت موتور ، رله حفاظتی SILG، ، و … می باشد را مطالعه کنید. همچنین شما عزیزان می توانید جهت مشاوره برای خرید انواع رله و طراحی های حفاظتی با مشاورین مجرب مجموعه لیان الکتریک مشورت لازم را به عمل بیاورید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *