تابلو برق آلومینیومی

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1627376605604{margin: 0px !important;padding: 10px !important;background-color: #dddddd !important;border: 2px solid #262626 !important;border-radius: 10px !important;}”]

پیش از آنکه به تنوع مواد سازنده تابلو برق ها بپردازیم، ابتدا اشاره به این نکته لازم است که استفاده از تابلو برق نیازهای متفاوتی را برای سازندگان یک ساختمان یا یک مجموعه و مجتمع برطرف می کند. اما دو مسئله مهم در این میان آن است که هم بتواند از تجهیزات الکتریکی که درون آن قرار می گیرد به خوبی محافظت کند و هم اینکه ظاهری زیبا و متناسب با ساختمان داشته باشد.

[/vc_column_text][vc_column_text]

پیش از آنکه به تنوع مواد سازنده تابلو برق ها بپردازیم، ابتدا اشاره به این نکته لازم است که استفاده از تابلو برق نیازهای متفاوتی را برای سازندگان یک ساختمان یا یک مجموعه و مجتمع برطرف می کند. اما دو مسئله مهم در این میان آن است که هم بتواند از تجهیزات الکتریکی که درون آن قرار می گیرد به خوبی محافظت کند و هم اینکه ظاهری زیبا و متناسب با ساختمان داشته باشد.

چند ماده مهم در ساخت تابلو برق

در نوشته “تابلو برق (Electrical Enclosure) از چه متریالی ساخته می شود؟” گفته شد که 4 ماده اصلی و مهم در ساخت محفظه های الکتریکی عبارتند از:

  1. فولاد؛ فولاد کربنی؛ فولاد ضد زنگ.
  2. آلومینیوم
  3. پلی کربنات
  4. فایبرگلاس

فولاد ضد زنگ و فولاد کربنی:

در مورد این ماده در نوشته “ساخت تابلو برق از فولاد ضد زنگ (Stainless steel)” مطالبی به تفصیل ارائه شد. به علاوه لازم به ذکر است که فولاد ضد زنگ می تواند در ساخت محفظه هایی جهت نگهداری غذا و دارو در صنایع نیز استفاده شود. به دلیل آنکه در برابر قارچ و باکتری بسیار مقاومند که این خصوصیت ناشی از عدم وجود منفذ و خلل و فرجی در ساختار آن است.

انواع متریال مختلف سازنده تابلو برقویژگی دیگری که تابلو برق ساخته شده از فولاد ضد زنگ دارد این است که امکان نفوذ آب به درون آن نیست و به همین جهت می توان بدنه آن را با آب شستشو داده و تمیز کرد. چرا که برای حفظ زیبایی ظاهری شستشو و نظافت تابلو برق می تواند کمک کننده باشد.

آلومینیوم

از جمله دلایل به کار گیری آلومینیوم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. سبک وزن است و باعث می شود که حمل و نقل و جابجایی و نصب آن راحت باشد.
  2. نسبتا مقاوم است و می تواند نیازهای ما را از جهت مقاومتی که دارد برآورده نماید.
  3. هزینه آن نسبت به دیگر متریالی که می توانند در ساخت تابلو برق استفاده شوند پایین تر است.
  4. در برابر خوردگی که یکی از عوامل مهم و آسیب زننده به سازه هایی است که در معرض رطوبت و هوای آزاد قرار دارند، پایدار است.

تابلو برق آلومینیومیبه دلایلی که در بالا اشاره شد، تابلو برق ساخته شده از آلومینیوم در محیط هایی که شرایط آب و هوایی خشنی دارند، مناسب است و می تواند کاملا مستحکم در برابر تغییرات ناگهانی جوی مقاومت کند. به علاوه تابلو برق آلومینیومی در برابر ضربه های شدید می تواند مقاومت از خود نشان دهد که این ویژگی ناشی از مقاومت چکش پذیری بالای آلومینیوم است.

همچنین توجه داشته باشید که امواج الکترومغناطیس موجود در فضای اطراف می توانند در کارکرد برخی وسایل الکترونیکی اختلال ایجاد کنند. اما آلومینیوم وسیله ای است که می تواند به عنوان یک سپر در برابر مزاحمت های ایجاد شده الکترومغناطیسی مقاومت داشته باشد.

پلی کربنات

استفاده از این محصول نیز در ساخت محفظه های مربوط به نگهداری تجهیزات الکتریکی، اخیرا رو به گسترش است. دلیل آن را نیز می توان قدرت بالا و وزن سبک این محصول دانست. علاوه بر آنکه پلی کربنات غیر رسانا و غیر آهنربایی است. بنابراین کاملا برای استفاده در ساخت تابلو برق مناسب است. همچنین مانند آلومینیوم در برابر خوردگی مقاوم است. به علاوه تابلو برق ساخته شده از پلی کربنات در برابر برخی محیط های اسیدی نیز مقاومت بالایی دارد.

تابلو برق پلی کربناتاگرچه پلی کربنات نسبت به استفاده از مواد ساینده حساس است و ممکن است دچار آسیب سطحی شود ولی این نقطه قوت را دارد که به راحتی قابل ترمیم و اصلاح است و آسیب های وارد بر آن را به سادگی می توان مرمت نمود. امروزه می توان برای ساخت تابلو برق داخل آپارتمان ها نیز از این محصول استفاده کرد. برای آشنایی با انواع تابلو برق های ساختمانی می توانید به نوشته “انواع تابلو های ساختمانی(تابلو برق مشاعات)” مراجعه نمایید.

فایبرگلاس

برای آشنایی با محفظه های ساخته شده با این محصول می توانید به صفحه “محفظه های فایبرگلاس” مراجعه نمایید. برخی مناطق ممکن است در معرض مواد شیمیایی زیادی باشد که استفاده از هر ماده ای برای ساخت سازه ها در آن محیط توصیه نمی گردد. اما فایبرگلاس مقاومت در برابر خوردگی های ناشی از مواد شیمیایی دارد و می تواند برای ساخت تابلو برق در چنین محیط هایی گزینه ایده آلی باشد.

فایبرگلاسبه علاوه فایبرگلاس را می توان برای ساخت تجهیزاتی که بتوانند هم در درجه حرارت بیرونی و هم در درجه حرارت درونی کاربرد داشته باشند، به کار گرفت. حتی می توان برای ساخت باکس ها محافظی که در محیط های کاملا مرطوب و خیس قرار است به کار روند، از فایبرگلاس استفاده نمود. چرا که در مقابل آب دچار خوردگی نمی گردد.

چهار ماده ای که در بالا ذکر شد که شامل فولاد، آلومینیوم، پلی کربنات و فایبرگلاس می شوند، در واقع جزو متریال های عمده در ساخت تابلو برق هستند. البته به معنای آن نیست که تحقیقات در این زمینه ادامه ندارد. بلکه شما می توانید با مراجعه به صفحه تابلو برق در سایت لیان الکتریک با توضیحاتی بیشتر در این رابطه آشنا شوید.[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d8%a7%d8%a8%d9%84%d9%88%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d9%82/” button_title=”صفحه تابلو های برق لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

در آخر به شما توصیه می گردد که هر پرسشی در مورد ویژگی های این محصول و نحوه ساخت و استفاده و انتخاب آن دارید، با متخصصان و کارشناسان ما در لیان الکتریک مطرح نمایید.[button title=”تماس یا ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *