تابلو برق چگونه نقش محافظتی

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1630501668099{margin: 0px !important;padding: 12px !important;background-color: #e8e8e8 !important;border: 2px initial #232323 !important;border-radius: 10px !important;}”]

یکی دیگر از موردهایی که باید آن را نیز به خطرات بالقوه استفاده از تابلو برق اضافه کرد، آن است که ممکن است گاهی افراد یا وسایل نقلیه به آن برخورد کنند. به خصوص در مواردی که این محفظه ها در کنار جاده ها و خیابان ها نصب می گردد

[/vc_column_text][vc_column_text]

تابلو برق ها محفظه هایی جهت نگهداری برخی تجهیزات و وسایل الکتریکی مانند کلیدها، برقگیرها، بردهای مدار و غیره هستند، که باید ایمنی آن ها از دو جهت مورد بررسی قرار گیرد.

  1. اول از این جهت که بتوانند محافظت خوبی را نسبت به تجهیزات الکتریکی داخلی خود نشان دهند و در برابر خطرات محیطی و رطوبت و غیره مانع آسیب دیدن آن ها شوند.
  2. دوم اینکه نسبت به افرادی که در محیط نزدیک به آن قرار دارند، ایمنی را حفظ کند. یعنی مانع از آن گردد که در صورت تماس آن ها با بدنه، صدمه ای به آن ها برسد یا دچار برق گرفتگی شوند.

به همین جهت در ساخت و انتخاب تابلو برق استانداردها و معیارهای متفاوتی لحاظ می شود. مثلا اگر شما بخواهید برای یک محیطی که مرطوب و دارای بارندگی زیاد است، تابلو برق انتخاب کنید، باید استانداردهای متفاوتی را لحاظ کنید نسبت به وقتی که بخواهید برای محیطی که همراه با گرد و خاک است، از این وسیله استفاده کنید. ما در نوشته “تاثیر فاکتورهای محیطی در انتخاب تابلو برق” در رابطه با اهمیت این موضوع سخن گفتیم.

ایمنی تابلو برق نسبت به ضربهتابلو برق در برابر چه عواملی محافظت کننده است؟

همانطور که اشاره شد از جمله وظایف اصلی این محفظه های الکتریکی حفاظت و ایمنی است، هم نسبت به تجهیزات الکتریکی درونی و هم نسبت به افرادی که در معرض استفاده یا برخورد با آن هستند. در اینجا به چند مورد اشاره می کنیم که تابلو برق باید بتواند ایمنی کافی را برای ما در این موارد فراهم کند.

  1. نگهداری و مراقبت از تجهیزات در برابر نفوذ آب و رطوبت. همانطور که می دانید نفوذ آب به درون تجهیزات الکتریکی باعث آسیب دیدن آن ها می شود. چرا که آب می تواند به عنوان رسانا جریان را از خود عبور دهد و یا اینکه باعث تغییر درجه حرارت ناگهانی مقاومت های الکتریکی شود و در هر صورت تابلو برق نباید اجازه ورود آب به محفظه و مرطوب شدن تجهیزات را بدهد.
  2. مسئله دوم نگهداری از وسایل برقی داخل محفظه نسبت به دماهای شدید است. در نوشته “محافظت تابلو برق در برابر درجه حرارت نامطلوب” بیان کردیم که حالت ایده آل کارکرد وسایل برقی در دمای طبیعی است. به همین جهت ممکن است اگر دمای آن ها خیلی بالا یا خیلی پایین باشد باعث کاهش راندمان کاری و یا از کار افتادن آن ها گردد. بنابراین این محفظه باید بتواند فضایی عایق شده فراهم آورد که تغییرات دمای شدید محیطی نتواند آسیب جدی به تجهیزات درونی وارد کند.تابلو برق در برابر چه عواملی محافظت کننده است؟
  3. مراقبت از افراد در برابر برق گرفتگی نیز از جمله مواردی است که در طراحی تابلو برق ها اهمیت دارد. به خصوص در مواقعی که این محفظه ها قرار است که در محیطی عمومی نصب گردند و ممکن است در معرض تماس کودکان نیز قرار بگیرند. در نوشته “محافظت در برابر خطرات و مقاومت کابینت الکتریکی” این مسئله مورد توجه قرار گرفته است که برای آنکه در صورت وجود اتصالی میان بدنه تابلو برق و اجزای الکتریکی درونی، خطری متوجه افراد نگردد، بهتر است در مواقعی از جنس پلاستیکی این محصول استفاده شود.

تابلو برق ایمن غیر عامل

یکی دیگر از موردهایی که باید آن را نیز به خطرات بالقوه استفاده از این محصول اضافه کرد، آن است که ممکن است گاهی افراد یا وسایل نقلیه به آن برخورد کنند. به خصوص در مواردی که این محفظه ها در کنار جاده ها و خیابان ها نصب می گردد، احتمال بروز این اتفاق بیشتر است که وسایل نقلیه از جاده منحرف شده و به آن برخورد کنند.

تابلو برق ایمن غیر عاملبرای این منظور طراحان مناطق و محوطه هایی را در اطراف جاده ها برای مبلمان خیابانی در نظر گرفته اند که به آن ایمنی غیر عامل می گویند. به این ترتیب که در آن محوطه ها این امکان فراهم است که در صورتی که تجهیزات کنار جاده ای با ضربه ای مواجه شدند، خرد شده و از هم گسسته شوند، تا به این ترتیب از وارد آمدن آسیب های جدی به سرنشینان وسایل نقلیه جلوگیری به عمل آید.

علاوه بر تابلو برق ایمن غیر عامل، بسیاری از انواع چراغ ها و تابلوهای راهنما وجود دارد که از این نوع طراحی بهره مند هستند. برای آنکه آشنایی بیشتری با الزامات طراحی ایمن این وسیله داشته باشید، می توانید با کارشناسان ما در لیان الکتریک ارتباط برقرار نمایید.[button title=”ارتباط با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

سوالات متداول

  1. تابلو برق چگونه نقش محافظتی خود را ایفا می کند؟

پاسخ: این محصول هم باید بتواند ایمنی تجهیزات و وسایل برقی داخلی خود را تامین کند و هم باید بتواند برای افرادی که با آن در تماس هستند، ایمن باشد که آن ها دچار برق گرفتگی نشوند.

  1. چه خطراتی می تواند تجهیزات داخلی تابلو برق را تهدید کند؟

پاسخ: از جمله خطرات، نفوذ و ورود آب و رطوبت است. مسئله دوم گرمای بیش از حدی که ممکن است درون این محفظه انباشته شود و مورد سوم تغییرات درجه حرارت محیط.

  1. تابلو برق ایمن غیر عامل چیست؟

پاسخ: نوع خاصی از طراحی این محصول است که در صورت ضربه شدید، به سرعت از هم گسسته و خرد شود و به این ترتیب باعث نشود که آسیبی به افرادی که با آن برخورد کرده اند، وارد آید.

تابلو برق چگونه نقش محافظتیدر آخر به شما پیشنهاد می شود که برای تهیه مناسب ترین نوع از این محصول علاوه بر مشورت با متخصصان ما به صفحه تابلوهای برق لیان الکتریک نیز مراجعه نمایید.[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d8%a7%d8%a8%d9%84%d9%88%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d9%82/” button_title=”تابلوهای برق لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *