راه اندازی موتور

ایمنی صنعتی برای همه کسانی که در صنعت کار می کنند و یا برای پلنت های دارای تجهیزات صنعتی یا تجاری طراحی می کنند یک نگرانی اساسی است. امروزه دیگر هیچ تردیدی در مورد پیروی از قوانین سلامتی و ایمنی وجود ندارد. – قوانین و مقررات ایمنی صدها نفر را نجات داده اند. هیچ کس در هیچ جای دنیا مایل به تقلید از کشورهای در حال توسعه نیست که شمار تلفات در محل کار هر ساله به هزاران نفر برسد. در هر صورت نادیده گرفتن یا نادیده گرفتن قوانین می تواند سرنوشت شما را در یک کشور پیشرفته به زندان ختم کند.

قوانین و مقررات ایمنی

در گذشته ایمنی به معنی رعایت برخی موارد قابل مشاهده، اینترلاک های الکترومکانیکی ، ایزولاتورها کنتاکتور و سوئیچ و قطع ارتباط فیزیکی کابل ها و غیره بود. این روزها زندگی پیچیده تر است. تجهیزات ممکن است توسط سیستم های کنترل راه دور توسط خود دستگاه یا سیستم اتوماسیون راه اندازی شده و متوقف شوند و کارخانه به صورت خودکار کنترل می شود. در نتیجه، نظارت ها و قوانین سخت تر اعمال می شوند و سیستم های ایمنی اضافی نیز نصب می شوند. حاصل این قوانین این بوده که دکمه های توقف اضطراری در تمام نقاط در یک کارخانه دیده می شوند.

قوانین و مقررات ایمنی اغلب به عنوان یک منطق پیچیده و تخصصی تلقی می شود. البته این مهم است که شخص صالح مسئولیت امنیت تجهیزات را بر عهده گرفته باشد، اما معیارهای واقعی به راحتی قابل فهم و پیاده سازی هستند. آنها همچنین راهنمایی و توصیه ای در مورد نحوه ارزیابی و کاهش ریسک ارائه می دهند. استانداردهای اخیر به تجهیزات مدرن مربوط می شود و جایگزین مجموعه ای از استانداردهای قدیمی و منقضی شده مانند EN 954-1 را شده اند.

استاندارد IEC 61508 (ایمنی عملکرد سیستمهای الکتریکی / الکترونیکی / سیستم های ایمنی الکترونیکی قابل برنامه ریزی) نمونه ای از استانداردهای جدیدتر است. این یک استاندارد عمومی است که در طیف گسترده ای از فرآیندهای صنعتی و ماشین آلات کاربرد دارد. این دستورالعمل به طور واضح در مورد چگونگی ارزیابی خطرات و آسیب ها برحسب احتمال رخداد خطا و عواقب آن به ببرسی مسائل و ارائه راهکار می پردازد.

از این ارزیابی می توان سطح یکپارچگی ایمنی (SIL) را بدست آورد. SIL 1 کم خطر ترین سطح است و SIL 4 بیشترین خطر را دارد. پس از تعیین سطح SIL ، می توان تجهیزات حفاظتی با همان سطح یا بالاتر را برای تأمین حفاظت انتخاب کرد.

 

استانداردهای اضافی ممکن است برای تکمیل تجهیزات ، به عنوان مثال، EN 62061 که مربوط به ماشین آلات است، و EN 13849-1، که به سیستم های کنترل می پردازد، اعمال شود. EN 13849-1 همچنین مفهوم سطح عملکرد، از سطح a تا e را معرفی می کند، که شبیه به دسته بندی های SIL است اما با آن یکسان نیست.

یک مشکل عملی این است که خاموش کردن ماشین های پیچیده برای تغییر یک ابزار یا آزاد کردن انسداد به معنی زمان ریستارت و راه اندازی مجدد است که منجر به تاخیر می شود و ممکن است به کمک یک مهندس احتیاج داشته باشد. این مشکل خاص اکنون با درج ورودی های ایمنی معتبر بر بسیاری از ماشین ها بر طرف شده است. ایده این است که ورودی های اختصاصی به یک قطعه تجهیزات (که در این جا البته در مورد درایو کنترل دور حرف می زنیم) باعث می شود که تجهیزات در حالت خاصی مانند غیرفعال یا استندبای قرار گیرند. آنچه این ورودی های ایمنی را نسبت به ورودی های run / stop استاندارد متمایز می کند این است که آن ها توسط یک ساطمان استاندارد شخص ثالث آزمایش و تأیید شده اند، به طوری که برای آنها تضمین شده است (به عنوان مثال) از شروع به کار درایو کنترل دور جلوگیری می کند. این تضمین به کاربر اجازه می دهد تا در مواردی که ممکن است در صورت راه اندازی سهوی یا ادامه کارکرد درایو کنترل دور موجب آسیب جدی یا مرگ (بسته به سطح خطر) شود را تشخیص داده و مانع از عملکرد درایو کنترل دور به صورت مطمئن گردد.

ورودی های ایمنی می تواند شرایط مختلفی را از قبیل خاموشی گشتاور ایمن STO، کنترل محدودیت سرعت SLS و بازه سرعت ایمن SRS را شامل شود . رایج ترین و مفیدترین این شرایط  تنظیمات Safe Torque Off است که درایو را غیرفعال می کند همانطور که قبلاً توضیح داده شد.

ورودی STO معمولا با استفاده چند ورودی دیجیتال حاصل می شود. نمونه یک مدار STO‌را برای یک درایو کنترل دور در شکل زیر مشاهده می کنید. همان طور که واضح است، این مدار بسیار ساده بوده و می تواند توسط هر فردی اجرایی شود. عملکرد آن بدین شکل است که به محض قطع شدن هر بخش از مدار یا عملکرد رله ایمنی به کار رفته در مدار، درایو کنترل دور به طور کامل و مطمئن از کار می افتد تا جلوی آسیب ها و خطرات احتمالی را بگیرد.

 

این ورودی ها کاملاً توسط یک آزمایشگاه مستقل که در سیستم های ایمنی تخصص دارد، آزمایش و تأیید شده اند. این ورودی های ایمنی توسط نرم افزار سیستم خوانده می شوند و درایو را متوقف می کنند، اما به دلیل این که نمی توان مطمئن بود که نرم افزار همیشه درست عمل می کند و هرگز خطایی ایجاد نمی کند، ورودی های ایمنی نیز اتصالات دستوردهنده به IGBT ها را کنترل می کنند. بنابراین، حتی وقتی که کنترلر و نرم افزار دستگاه نیز دستور به عملکرد درایو کنترل دور دهند، درایو کنترل دور راه اندازی نمی شود تا زمانی که سیستم ایمنی STO برقرار باشد. در بدترین حالت، حتی اگر خرابی سخت افزاری در درایو کنترل دور وجود داشته باشد، ممکن است ولتاژ خطرناکی روی موتور ایجاد شود، اما درایو کنترل دور به هیچ وجه موتور را به چرخش در نخواهد آورد.

 

گرفتن این سطح از گواهینامه های ایمنی آسان نیست. سازمان آزمایش کننده درایو کنترل دور باید درک کند که چگونه درایو کنترل دور کار می کند، و چگونه ورودی های ایمنی پاسخ صحیح درایو را تضمین می کنند.

کاربردهای مختلف به انواع مختلفی از محافظت نیاز دارند. در پایان ، چیزی بهتر از یک دکمه E Stop وجود ندارد که در مواقع بحرانی، تغذیه را از دسترس دستگاه (یا بخش قابل توجهی از کارخانه) خارج کند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *