اینورتر چیست؟

 

پیش از هر چیزی ذکر این نکته حائز اهمیت است که به طور کلی اینورتر به آن بخش از درایو کنترل دور اتلاق می گردد که شامل شش ترانزیستور دوقطبی با درگاه عایقی به نام  IGBT است که در واقع  نوعی از کلید های قدرت هستند که بسیار سریع عمل می کنند. و چون این بخش مهم ترین بخش درایو می باشد اصطلاحا به درایو کنترل دور، اینورتر نیز می گویند.( نکات ایمنی که باید هنگام تعمیرات اینورتر رعایت کنیم)

یک IGBT از بالا و دیگری از پایین روشن می شود تا جریان بین هر دو اتصال از اتصالات موتور جاری شود. برای روشن کردن تنها کافی است چند ولت جریان به درگاه اعمال شود. پس از روشن شدن، جهت جریان از سمت مثبت یا منفی به سمت موتور ایجاد می شود و بدین ترتیب می توان از برق DC، برق AC ساخت. و با استفاده از برنامه ها و آی سی های کنترلی سرعت موتور را کنترل کرد.

ساختمان کلی اینورتر

اگر بازه زمانی روشن و خاموش شدن IGBT ها را تغییر دهیم، می توان جریان تزریقی به موتور را کنترل کرد. به این دلیل که جریان موتور خیلی سریع تغییر نمی کند، با تغییر بازه زمانی روشن ماندن IGBT ها می توانیم یک موج جریان سینوسی با فرکانس دلخواه ایجاد کنیم.( خطاهای متداول در تعمیرات اینورتر زیمنس)

کنترل جریان دستگاه منجر به کنترل سرعت موتور می شود و با همین روش می توان ولتاژ اعمالی به اینورتر را که روی میدان مغناطیسی تاثیرگذار است، کنترل کرد.

فواید استفاده از اینورتر

از مواردی که صنعتگران را به استفاده از این تجهیز الکتریکی سوق می دهد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کم کردن انرژی مصرفی که منجر به کاهش هزینه مصرفی برق نیز می شود
  • کاهش جریان راه اندازی که در دراز مدت سبب طولانی شدن عمر موتور می گردد
  • امکان تغییر سرعت و جهت حرکت موتور(راست گرد یا چپ گرد)
  • محفاظت از موتور در برابر اضافه بار
  • هنگامی که ولتاژ ورودی متغیر است و نوسان دارد نیز می تواند موتور را کنترل کند
  • امکان کنترل از راه دور با کنترلر و نرم افزار های موجود
  • انعطاف پذیری در تغییر سرعت موتور حتی ایجاد سرعت بیشتر از سرعت نامی آن
  • امکان برنامه ریزی با استفاده از رابط کاربری مخصوص خود (نکات ارزشمند نصب و تعمیرات اینورتر)

اینورتر چیست؟

اینورتر و کاهش مصرف انرژی

  1. از آنجایی که اینورتر ها هوشمند هستند متناسب با اندازه باری که موتور متحمل می شود به آن جریان می دهند که در بیشتر موارد این مقدار از جریان نامی موتور کمتر است و جریان کمتر یعنی مصرف کمتر. (سیم بندی و تعمیرات اینورتر چگونه است؟)
  2. بیشتر اینورتر ها مجهز به یک بانک خازنی نیز می باشند لذا قابلیت جبران توان راکتیو تولیدی موتور روی شبکه را دارند.این مصرف توان راکتیو برای کاربر هزینه دارد.
  3. اصولا برای راه اندازی تجهیزات الکتریکی خصوصا الکترو موتورها جریان و انرژی زیادی نیاز است یکی دیگر از ویژگی های اینورتر تنظیم جریان مصرفی حین راه اندازی و کار به میزان لازم است بنابراین هزینه برق مصرفی را به طور قابل ملاحظه ای کم می کند. برای مثال این جریان اولیه راه اندازی بعضا به 6 برابر جریان اسمی موتور می رسد که این مقدار می تواند سبب کاهش ولتاژ شبکه و صدمات جبران ناپذیر به سایر تجهیزات الکتریکی شود. با استفاده از اینورتر این مقدار حدودا به ۰٫۲ برابر می رسد که در مقایسه با 6 برابر بسیار کمتر است.
  4. اینورتر ها این قابلیت را به ما میدهند که با برق خانگی 220 ولت بتوانیم یک موتور سه فاز با توان حداکثر 2.2 کیلو وات را به صورت کاملا عادی و بدون هیچ گونه دردسری راه اندازی بکنیم.
  5. از نظر تئوری در پمپ ها و فن ها میزان دبی با سرعت موتور و توان مصرفی نیز با مکعب سرعت(توان سوم) تناسب دارد. برای مثال اگر سرعت موتور به اندازه ۵۰% کاهش یابد آنگاه توان مصرفی لازم ۱۲٫۵% خواهد بود و این به مفهوم ۸۷٫۵% صرفه جویی در مصرف انرژی است.  مقاله مزایای اینورترها برای پمپ های صنعتی  را می توانید مطالعه بفرمایید.

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *