اینورتر زیمنس

در حوزه ی تعمیرات اینورتر یکی از خطاهای رایجی که در مدل های مختلف زیمنس وجود دارد خطای F001 می باشد. این خطا مربوط به اضافه جریان در خروجی دستگاه می باشد. در این مقاله به بررسی راهکارهای برطرف نمودن این خطا می پردازیم.

اینورتر زیمنس

دلایل ایجاد خطا :

کارشناسان تعمیرات اینورتر معتقدند دلایل بروز خطای F001 در مدل های زیمنس می تواند متعدد باشد.

اتصال کوتاه در خروجی اینورتر یا خطای اتصال بدنه دستگاه ( اتصال زمین ) از دلایل وجود این خطا در دستگاه می باشد.

بالاتر بودن توان موتور از توان درایو و تضعیف اتصالات داخل دستگاه نیز می تواند از دلایل ایجاد خطای F001 در دستگاه های زیمنس باشد.

روش های عیب یابی خطای F001 :

در اولین قدم برای عیب یابی طول کابل دستگاه را بررسی کنید. کارشناسان تعمیرات اینورتر بیان می کنند که طول کابل بیش از حد می تواند موجب خطای F001 بشود. همچنین موتور یا کابل موتور نباید دارای اتصال کوتاه باشد. علاوه براین باید پارامترهای مختلف موتور دستگاه از قبیل جریان، ولتاژ و توان با موتور دستگاه مطابقت داشته باشند.

کارشناسان تعمیرات اینورتر معتقدند پارامتر مرتبط با میزان مقاومت استاتور دستگاه نیز باید با مشخصات دستگاه منطبق باشد. همچنین موتور دستگاه نباید بیش از توان موتور بارگیری بشود. توصیه می شود در صورت بروز خطای مربوطه، پارامتر زمان رمپ اکسلیرشن (ACC) را افزایش بدهید و سپس توان موتور دستگاه را نیز کاهش بدهید.

تعمیرات اینورتر زیمنس

در صورتی که مشکل برطرف نشد کارشناسان تعمیرات اینورتر توصیه می کنند کابل های موتور را از دستگاه جدا نمایید و سپس کابل ها را به همراه موتور توسط یک میگر یک کیلو ولت تست کنید. پیش از تست حتما توجه داشته باشید که موتور از درایو جدا شده باشد. سپس وضعیت اتصال هر فاز را با بدنه ی موتور بررسی نمایید. توجه داشته باشید که میزان مقاومت سیم پیچ ها با بدنه ی موتور نباید کمتر از یک مگا اهم باشد.

همچنین کارشناسان تعمیرات اینورتر توصیه می کنند که فرکانس سوئیچینگ درایو را هم بررسی نمایید. علاوه براین درایو مدار باز را بدون موتورهای متصل در فرکانس های مختلف 20،40 و 60 هرتز تست نمایید. در فرکانس های مختلف ولتاژ خروجی را بررسی کنید تا مطمئن بشوید میزان ولتاژ متعادل است.

یکی از مواردی که در بررسی و عیب یابی اینورتر زیمنس باید مورد توجه قرار گیرد شکاف ولتاژ است. شکاف ولتاژ در واقع به فاصله زمانی روشن شدن تریستورها گفته می شود. کارکرد این تریستورها امر یکسوسازی جریان و تنظیم ولتاژ خروجی آن است. بنابراین یکی از فرآیندهای پروسه تعمیرات اینورتر بررسی شکاف ولتاژ است. این فاصله زمانی باید حداقل باشد و طبق تنظیمات پیشینی انجام شود. اگر حتی در حد چند صدم ثانیه فاصله بین روشن شدن تریستورها جا به جا گردد، شکاف ولتاژی بزرگ تر شده و این باعث آسیب رسانی به دستگاه می شود.

نویزهای الکترومغناطیسی فرکانس بالا

به این دلیل که این جا به جایی در فاصله روشن شدن تریستورها به گفته کارشناسان حوزه تعمیرات اینورتر باعث ایجاد اتصال کوتاه فازها با هم می گردد. علاوه بر این یکی دیگر از معیبی که می تواند شما را نیازمند به انجام تعمیرات اینورتر نماید، نویزهای الکترومغناطیسی ای هستند که فرکانس بالایی دارند.

نویزهای الکترومغناطیسی فرکانس بالاعامل به وجود آمدن این نویزها عبارتند از:

  1. فرکانس قطع شدن و وصل شدن نیمه هادی ها یا نیمه رسانا ها
  2. یکی دیگر از دلایل آن ایجاد پالس هایی است که به صورت لحظه ای بر روی پایانه های موتور واقع می شوند.

راه های برطرف کردن نویزهای فرکانس بالای الکترومغناطیسی

  1. برای انجام تعمیرات اینورتر و رفع این عیب از فیلترهای dv/dt استفاده می شود. این فیلترها قدرت کاهش نویز را در حد زیر 150 کیلوهرتز دارند.
  2. علاوه بر آن از فیلترهای سینوسی نیز برای این منظور استفاده کرد که در مقایسه با فیلتر dv/dt ولتاژ پالس را می تواند به طور کامل حذف کند.

البته نباید غفلت کرد که همانطور که در نوشته “تعمیرات اینورتر برای 3 نوع متداول آن” گفته شد، انتخاب روش تعمیرات اینورتر وابسته به نوع درایو مورد استفاده است. به این منظور پیشنهاد می شود از صفحه درایو کنترل دور زیمنس دیدن نمایید. [call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/product/%d8%af%d8%b1%d8%a7%db%8c%d9%88%d9%87%d8%a7%db%8c-%da%a9%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%84-%d8%af%d9%88%d8%b1-%d8%b2%db%8c%d9%85%d9%86%d8%b3/” button_title=”درایوهای کنترل دور زیمنس” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

در صورت برطرف نشدن خطای F0001  می توانید با کارشناسان مجرب لیان الکتریک تماس بگیرید.

[button title=”تماس با کارشناسان لیان الکتریک” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد همچنین شما میتوانید جهت خرید و تعمیرات اینورتر از کارشناسان مجرب مجموعه لیان الکتریک مشورت لازم را به عمل بیاورید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *