تاثیر راه انداز نرم بر روی گشتاور اولیه

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1638522644980{margin: 0px !important;padding: 12px !important;border: 2px initial #565656 !important;border-radius: 10px !important;}”]

یکی دیگر از المان های اساسی که در هنگام استارت موتور باید مورد توجه و ملاحظه قرار گیرد، زمان شتاب موتور است که راه انداز نرم آن را کنترل می کند. گشتاور موجود که به موتور اعمال می شود باید فراتر از گشتاور مورد نیاز برای حمل بار توسط موتور باشد.

[/vc_column_text][vc_column_text]

جریان هجومی به جریان اولیه گفته می شود که هنگام روشن کردن موتور، بر آن وارد می شود. این جریان اولیه به دلیل آنکه مقدار زیادی جریان از منبع تغذیه می کشد، هم موجب افت ولتاژ و هم موجب آسیب رسانی به موتور و سایر قطعات مکانیکی و الکترونیکی می شود. سافت استارتر یا راه انداز نرم، راه حلی است که محققان و مهندسان برای پیشگیری از این اتفاق ابداع کرده اند که در مقاله “اصول اولیه راه انداز نرم” با نحوه عملکرد آن آشنا می شوید.

درصد کاهش گشتاور اولیه توسط راه انداز نرم

هنگامی که یک موتور از طریق جریان بر خط و بدون بهره مندی از راه انداز نرم یا درایو شروع به کار کند، جریان اولیه حدود 6.7 برابر جریان نامی موتور خواهد بود که این مقدار جریان باعث ایجاد ظرفیت گشتاور 150 درصد در لحظه استارت نسبت به جریان نامی موتور خواهد شد. که می تواند موجب اعمال تنش و فشار به قطعات موتور گردد.

تاثیر راه انداز نرم بر روی گشتاور اولیهاما استفاده از راه انداز نرم، اگر تنها بتواند جریان اولیه را به گونه ای کنترل کند که اجازه ندهد جریان از حدود 5 برابر جریان نامی بالاتر رود، باعث می شود که گشتاور اولیه وارد شده بر موتور تنها حدود 84 درصد گشتاور نامی موتور باشد. اندازه این گشتاور اعمالی در سرتاسر زمان راه اندازی ثابت باقی خواهد ماند.

علاوه بر آن گشتاور موجود تا زمانی که جریان به زیر اندازه محدود کاهش پیدا کرده و برابر با جریان نامی موتور گردد، پایین آید، کاهش پیدا می کند. در چنین نقطه ای گشتاور موجود ابتدایی با گشتاور نامی موتور برابر است. یعنی گشتاوری که به موتور اعمال می شود برابر است با گشتاوری که موتور برای انجام کار نیاز دارد. در ادامه چند اصل مهم مورد اشاره قرار می گیرد:

  1. برای آنکه شروع به کار موفقی برای موتور داشته باشیم، گشتاور اعمالی به موتور همواره باید بزرگتر از گشتاوری باشد که بار وارده به موتور نیاز دارد.
  2. اگر گشتاور بار بیشتر از گشتاور اعملی به موتور باشد، به این معناست که موتور دارای قدرت کافی برای غلبه بر بار نخواهد بود، پس موتور آغاز به کار نخواهد کرد.

درصد کاهش گشتاور اولیه توسط راه انداز نرمزمان شتاب گیری موتور، عاملی مهم در کارکرد راه انداز نرم

یکی دیگر از المان های اساسی که در هنگام استارت موتور باید مورد توجه و ملاحظه قرار گیرد، زمان شتاب موتور است که راه انداز نرم آن را کنترل می کند. گشتاور موجود که به موتور اعمال می شود باید فراتر از گشتاور مورد نیاز برای حمل بار توسط موتور باشد. به طوری که اطمینان حاصل گردد که موتور دارای گشتاور شتاب کافی برای راه اندازی موتور در زمان مطلوب باشد. برای آشنایی بیشتر با تاثیر زمان شتاب در عملکرد سافت استارتر، می توانید به صفحه راه انداز نرم لیان الکتریک مراجعه نمایید.

[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%af%d8%b1%d8%a7%db%8c%d9%88-%da%a9%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%84-%d8%af%d9%88%d8%b1/” button_title=”راه انداز نرم لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””] [/call_to_action]

علاوه بر آن برای اینکه بدانیم راه انداز نرم چگونه می تواند زمان شتاب را کنترل کند و این عمل چه میزان تاثیر در استارت ملایم موتور خواهد داشت، می توانید به مقاله “فواید استفاده از راه انداز نرم” مراجعه نمایید. در نهایت به شما پیشنهاد می کنیم که در صورتی که در سیستم خود از موتورهای الکتریکی بهره می برید برای آنکه بازدهی بیشتری را از آن دریافت کنید و همچنین طول عمر بالاتری را بتوانید از آن انتظار داشته باشید، حتما از طریق تماس با کارشناسان لیان الکتریک، دستگاه های کنترلی مناسب را تهیه نمایید.

[button title=”ارتباط با کارشناسان لیان الکتریک” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *