مقایسه موتور القایی و DC

مقایسه موتورهای DC و AC

با مروری به تاریخچه صنعت برق به خصوص برق متناوب متوجه می شویم که الکتروموتور های سه فاز القایی اولین بار توسط تسلا در سال 1888 معرفی شدند، او بر این باور بود که این پدیده نسبت به دستاورد آقای ادیسون یعنی موتور جریان مستقیم یا DC بسیار موثر تر و قابل اعتماد تر است.. با تمام این توضیحات برای کنترل سرعت موتور القایی نیاز به تسلط و کنترل شار مغناطیسی ناشی از هسته استاتور و روتور یا تغییر در تعداد قطب های موتور است. پس از گذشت سال ها و حتی با فراگیر شدن  و معروف شدن استفاده از الکترو موتورهای القایی، استفادع از تغییر فرکانس به منظور کنترل سرعت همچنان یک کار نشد و خیلی سخت بود و همچنین  ساختمان فیزیکی موتورهای القایی این اجازه را به تولید کنندگان نمی داد تا موتوری با بیش از دو سرعت بسازند. و این ویژگی و سرعت محدود سازندگان را مجاب به ساخت موتور با دو سیم پیچ یا سیستم دالاندر می کرد. (انواع روش های کنترل دور موتور در درایو کنترل دور چیست؟)

مقایسه موتور القایی و DC

کنترل سرعت موتور های DC

محدودیت های ذکر شده باعث شده بود همچنان در مواقعی که به کنترل دقیق سرعت و توان بالا نیاز است از موتور های جریان مستقیم یا DC استفاده شود. برای این کار جهت کنترل سرعت در موتورهای ِDC در مقایسه با AC فقط کافی بود ولتاژ آرمپچر ا به وسیله یک رئوستا (مقاومت متغیر) با کنترل جریان میدان آن کنترل کنیم که این توانایی کاملا با تکنولوژی و ابزارهای موجود در آن زمان ماهنگی داشت. استفاده از این روش کنترلی که برای سال ها اقتصادی ترین و به صرفه ترین روش برای  کنترل سرعت و گشتاور به حساب می آمد.

این رویه حدودا تا دهه 1980 ادامه پیدا کرد تا اینکه اولین درایو کنترل دور در این برهه ساخته شد و با دسترس قرار گرفتن و ارزان شدن آنها، این مدل از موتور ها با موتور های سنتی DC وارد فاز رقابتی شدند. یا استفاده از درایو کنترل دور فرکانس متغیر (VFD) یا به اصطلاح  اینورتر به صورت کاملا دقیق قادر به کنترل سرعت الکتروموتورهای القایی AC یا سنکرون هستیم. با استفاده از درایوها، کنترل سرعت با گشتاور کامل از سرعت صفر تا حداکثر سرعت نامی موتور امکان پذیر است و در صورت نیاز، در سرعتهای بالاتر از سرعت نامی با کاهش گشتاور انجام می شود.

طریقه عملکرد درایو کنترل دور

درایو فرکانس متغیر فرکانس ولتاژ خروجی را تغییر می دهد. در ابتدا جریان AC ورودی را با یکسو کردن به جریان DC تبدیل می کند و سپس با استفاده از مدولاسیون پهنای پالس ولتاژ یک شکل موج خروجی ولتاژ و جریان AC می سازد. به هر حال، این فرآیند تبدیل فرکانس باعث 2% تا 3% تلفات بصورت حرارت در درایو فرکانس متغیر می شود. حرارتی که باید حتما خارج گردد. این فرآیند باعث سوزنهای یا spikes اضافه ولتاژ و ایجاد اعوجاج هارمونیکی می شود.( اجزای تشکیل دهنده درایو کنترل دور کدامند؟)

خلاصه ای از عملکرد درایو

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد. همچنین شما جهت خرید و تعمیر انواع درایو کنترل دور می توانید با کارشناسان مجرب لیان مشورت لازیم را به عمل بیاورید. همچنین خواندن مقاله اصول فنی نصب درایو کنترل دور در تابلو و تفاوت بین درایو های کنترل دور VSD ، VFD و VVVF در چیست؟  نیز توصیه میشود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *