ترمزگیری و انرژی برگشتی

در بخش اول مقاله در رابطه با انرژی برگشتی به درایو کنترل دور صحبت شد. (ترمزگیری و انرژی برگشتی در درایو کنترل دور بخش اول) این راه حل برای غلبه بر انرژی برگشتی از موتور تا درایو کنترل دور تا توان های متوسط حدود 200KW‌ گزینه خوبی می باشد. اما اگر بخواهیم به جرثقیل کانتینری فکر کنیم که به طور دائم در حالا بالا و پایین کردن چند صد تن بار است، هم ساختن مقاومت ترمزی مناسب با این کاربرد کار دشواری است، هم انرژی بسیار زیادی تلف می شود که واقعا حیف است! در این موارد بهترین راه حل استفاده از درایو کنترل دور است که قابلیت برگشت انرژی به شبکه را داشته باشند. در این حالت درایو کنترل دور باید در ورودی خود همانند ورودی یک اینورتر کامل داشته باشد که در تصویر زیر مشاهده می کنید.

انرژی برگشتی

انرژی و توان بر خلاف یکسوساز ها می توانند در هر دو جهت از درایو کنترل دور عبور کنند،‌ در نتیجه حالا وقتی انرژی برگشتی از موتور به لینک dc برمی گردد می تواند به صورت آزادانه از درایو کنترل دور ورودی به شبکه بازگردد.

دیگر مزیت این نوع درایو کنترل دور این است که می تواند هارمونیک ها را به شدت کاهش دهد که در این بازه توانی بالا بسیار مفید و کاربردی است. هزینه های اولیه بالاتری که برای این تجهیز داده می شود خیلی زود با بازگشت انرژی و استفاده از آن یا فروش آن تامین می شود.

یک روش دیگر برای استفاده از انرژی برگشتی نیز این است که لینک DC چندین درایو کنترل دور را به یکدیگر متصل کنیم تا زمانی که یک درایو کنترل دور در حال ترمزگیری و بازگشت انرژی است، همان انرژی صرف درایوهای کنترل دور دیگری که در حال چرخاندن موتور خود هستند، بشود. (مزیت های استفاده از روش DTC برای کنترل دور موتورها بخش سوم)  

درایو اینورتک

درایو کنترل دور اینورتک انگستان در مدل های E3 و P2 دارای چاپر ترمزی داخلی هستند که با کمک نصب یک مقاومت بر روی هیت سینک آن، می توانند انرژی برگشتی از موتور را به صورت گرمایی تلف کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با درایوهای کنترل دور و نحوه تامین آن ها می توانید با متخصصین مجرب شرکت لیان الکتریک ویرا تماس حاصل فرمایید. (استفاده از چوک های ورودی و خروجی به همراه درایوهای کنترل دور)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *