استفاده از ترمینال در مونتاژ تابلو برق

همان طور که در مقاله تجهیزات و قطعات مورد استفاده در مونتاژ تابلو برق گفته شد، ترمینال های مورد استفاده در مونتاژ تابلو برق یکی از پرکاربردترین قطعات در این زمینه است به همین دلیل قصد داریم در این مقاله به تفصیل به این قطعه پر کاربرد در تابلوهای الکتریکی بپردازیم.

اولین نکته این است که ترمینال های برق ابعاد و سایزهای مختلفی دارند که هر کدام هم مطابق با استانداردهای مخصوص، رنگ خاص خود را نیز دارند.

انوا‎‎‎ع ترمینال های تابلو برق

ترمینال یک قطعه پلاستیکی شکل است که وظیفه اصلی آن اتصال امن بین کابل ها از طریق دو نقطه تعبیه شده در قسمت بالا و پایین آن است. در واقع ترمینال ها یک نقطه اتصالی بین برق ورودی به تابلو و برق توزیعی در تابلو هستند، همچنین مدل های دیگری نیز با توجه به کاربرد وجود دارد به عنوان مثال ترمینال مخصوص پی ال سی ها.

در واقع کابل ها هیچ گاه مستقیم به تجهیزات الکتریکی متصل نمی شوند. ابتدا به داخل سینی یا داکت می آیند سپس تابلو و از آنجا به همه تجهیزات مورد نظر پخش می شوند. در داخل تابلو برق ترمینال نقش واسط بین کابل و قطعه الکتریکی را ایفا می کند. (مراحل ساخت تابلو برق)

 

ترمینال ارت تابلو برق

همان طور که از نام آن مشخص است این ترمینال ها متعلق به کابل های ارت است و دارای استاندارد رنگی بوده و عموما به رنگ زرد و سبز می باشند، از نظر هزینه نیز تا حدی گران تر از ترمینال های دیگر هستند. دلیل این امر آن است که علاوه بر متصل کردن سیم ها در دو طرف ترمینال، یک تکه مسی داشته که خود ترمینال را به ریل وصل می کند.

دقت کنید که ریل به سینی وصل است، سینی به تابلو و تابلو به در. این باعث می شود که ارت همه نقاط لازم و قطعات تابلو برق بهم متصل شده و از نظر ارتینگ مشکلی نداشته باشیم. همچنین در صورت نیاز و ضرورت در جدا کردن ارت تجهیز خاصی نیز به مشکل نخواهیم خورد.

بقیه ترمینال ها نیز از جمله فاز و نول هر رنگی می توانند داشته باشند و استاندارد خاصی در این زمینه وجود ندارد ولی مرسوم است که به عنوان یک مونتاژ کننده یا سازنده یک قاعده کلی داشته باشیم و همواره از آن پیروی کنیم که هنگام تعمیرات، جا به جایی و یا اضافه کردن تجهیزی به مشکل بر نخوریم.

ترمینال فیوز تابلو برق

یکی دیگر از انواع ترمینال های مورد استفاده در تابلو برق ها مدل فیوز خور است. وظیفه اصلی آن همان ترمینال است با این تفاوت که در ساختمان آن یک فیوز شیشه ای بسیار ظریف قرار دارد و در صورتی که جریانی بیش از یک مقدار تعیین شده از آن عبور کند، تکه فلز داخل این فیوز ذوب شده و جریان قطع میگردد .این امر برای مواقعی که نیاز به حفاظت است بسیار پرکاربرد است.

نکته حائز اهمیت در این زمینه آن است که برای تمامی جریان های آنالوگ مثلا پی ال سی ها که در حدود 4 الی 20 میلی آمپر هستند، از  این ترمینال های فیوز خور استفاده کنیم تا جریانی بیش از این مقدار از سیم اتصالی عبور نکند و به پی ال سی آسیبی وارد نشود. همچنین از دیگر موارد کاربری آنها به هنگام استفاده از برق جریان مستقیم یا DC است.

امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد شما می توانید برای خرید انواع تابلو برق صنعتی با مهندسین مجرب مجموعه لیان الکتریک تماس حاصل کنید. همچنین می توانید مقالات مرتبط دیگر در زمینه تابلو های صنعتی شامل تابلو برق صنعتی چیست؟ بخش اول و دوم را مطالعه بفرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *