تعویض فن سافت استارتر

تعمیرات سافت استارتر در سه مرحله به صورت زیر انجام می شود

  1. تعمیر و نگهداری دوره ای

  2. تعویض برد اصلی

  3. تعویض فن و نگهدارنده شین ها

در مقاله تعمیر و نگهداری سافت استارتر به تفصیل به مورد اول و در مقاله تعمیرات سافت استارتر قسمت دوم: تعویض برد اصلی پرداختیم اکنون قصد داریم  به بخش سوم بپردازیم.در این مقاله به بررسی و عیب یابی و تعمیر دو آسیب رایج دیگر در سافت استارتر ها می پردازیم که شامل تعویض فن و تعویض نگهدارنده شینه ها می باشد.

این هشدار را در نظر بگیرید که طول عمر تجهیزات و بردهای الکترونیک می تواند در اثر آسیب ناشی از تخلیه الکترواستاتیک کاهش یابد. این امر می تواند در اثر برخورد یک ابزار یا شخص شارژ شده با یک تجهیز یا برد الکترونیکی رخ دهد. بنابراین بسیار مهم است که تمام ابزارها و پرسنل با لمس یک نقطه زمین شده قبل از لمس PCBA یا هر یک از تجهیزات، تخلیه شوند. تخلیه الکترواستاتیک قبل از تماس با بردهای الکترونیک جدید که قرار است به عنوان جایگزین در تعمیرات سافت استارتر به کار روند نیز اهمیت بالایی دارد. شخصی که روی فرش قدم می زند می تواند تا پانزده هزار ولت (15000V) الکتریسیته ساکن دریافت نماید. این را با این واقعیت مقایسه کنید که بعضی از تجهیزات حساس هنگام تخلیه در سطح بسیار پایین تر (حدود 100 ولت) می توانند از بین بروند. بنابراین به این امر توجه داشته باشید، زیرا این یک نکته اساسی برای اطمینان از طول عمر و عملکرد محصول است.

 

تعویض فن در تعمیرات سافت استارتر

سافت استارتر ها به طور خاص در زمان راه اندازی و توقف موتور حرارت قابل توجهی تولید می کنند. این حرارت از قطع و وصل سریع موج ولتاژ توسط تریستورها صورت می گیرد. در ادامه کار نیز به دلیل عبور جریان از شینه های درون سافت استارتر، بحث تلفات حرارتی وجود دارد. از آن جا که سافت استارت یک تجهیز الکترونیکی می باشد که دارای بردهای کنترلی حساس به حرارت می باشد، تهویه هوای داخل آن اهمیت بالایی دارد. در صورتی که هوا به خوبی تهویه نشود، دما بالا رفته، از عمر تجهیز می کاهد و می تواند در بلند مدت موجب خرابی تجهیز یا حتی تریپ های لحظه ای شود. به همین دلیل در آن ها، به خصوص در مقادیر جریانی بالای 100 آمپر از فن هایی برای تهویه و خنک سازی فضای درون آن ها بهره برده می شود.ابتدا کابل های قدرت و کنترل را از جهت تعمیرات سافت استارتر جدا کنید. سپس رابط کاربری HMI و بدنه آن را از آن جدا کنید. آنگاه برد اصلی را از اتصالات مربوطه جدا کرده و برد را بیرون بکشید. حال می توانید مراحل تعویض فن ها را آغاز کنید.

 

تعویض فن سافت استارتر

 

1- مهره های موجود روی بدنه پوشش فن را باز کنید. پوشش فن ها را به سمت بیرون بکشید. دقت کنید که فن ها به بدنه پوشش متصل هستند.

 

 

 

 

 

2- فن های خراب را از بدنه جدا نمایید. برای این کار باید پیچ های روی فن ها را باز کنید. معمولا از دو پیچ قطری برای بستن فن ها استفاده می شود.

 

 

 

 

 

 

 

3- فن های جدید را جایگزین فن های خراب بکنید. دقت کنید که جهت قرار گرفتن فن ها درست باشد. در غالب سافت استارترها، جهت دمندگی فن باید به نحوی قرار داده شود که فن هوا را از بالا بکشد و به پایین بدمد (در واقع جهت چرخش هوا در فضای داخلی آن ها از بالا به پایین است). پیچ ها را به صورت قطری روی فن ها ببندید.

 

 

 

 

 

 

4- بدنه پوششی فن را مجددا به سافت استارت متصل کنید. کابل های فن را از نگهدارنده مربوط به خود عبور دهید. پیچ های بدنه پوششی را روی سافت استارتر محکم نمایید.بدنه رابط کاربری یا کیپد را سر جای خود قرار دهید و آن را با پیچ محکم کنید. سپس باید مطابق با آموزش های قسمت قبل، کابل های تغذیه و کنترلی را به آن متصل نمایید.

 

تعویض نگهدارنده شینه ها در تعمیرات سافت استارتر

نگهدارنده شینه ها برای محکم نگهداشتن شینه ها در جای خود مورد استفاده قرار می گیرند تا در اثر لرزش ها و شوک ها الکتریکی و مکانیکی وارده شینه ها دچار تغییر شکل نشوند. این نگهدارنده ها از جنس پلاستیک هستند و عموما ممکن است در اثر حرارت بالا یا قوس های الکتریکی از بین بروند و حتی موجب خطاهایی مثل اتصال کوتاه شوند. در نتیجه به محض مشاهده خرابی، باید مورد تعویض یا تعمیر قرار بگیرند. ابتدا کابل های قدرت و کنترل جهت تعمیرات سافت استارتر جدا کنید. سپس رابط کاربری HMI و بدنه آن را  جدا کنید. آنگاه برد اصلی را از اتصالات مربوطه جدا کرده و برد را بیرون بکشید. حال می توانید مراحل تعویض نگهدارنده شینه ها را آغاز کنید.

 

تعمیر سافت استارتر 4

 

1- مهره های موجود روی بدنه پوشش فن را باز کنید. پوشش فن ها را به سمت بیرون بکشید. دقت کنید که فن ها به بدنه پوشش متصل هستند.

 

 

 

 

 

 

 

2- پوشش بالای سافت استارت را از جای خود خارج نمایید. برای این کار اتدا پیچ ها را باز کنید و سپس بدنه بالایی را به سمت بالا بکشید.

 

 

 

 

 

 

3- بدنه های جانبی و جلویی آن را جدا نمایید. با کشیدن بدنه جلویی به سمت بالا، این پوشش از جای خود خارج می شود. بدنه های جانبی نیز به صورت ریلی از جای خود خارج می شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعمیر سافت استارتر 4

 

4- پیچ های نگهدارنده شینه ها را باز کنید. برای این کار ابتدا دو پیچ که نگهدارنده را به بدنه سافت استارتر متصل می کند را باز کنید. سپس مهره های روی شینه ها را باز کنید تا بتوایند نگهدارنده شینه ها را از جای خود خارج کنید.

 

 

 

 

 

 

 

5- نگهدارنده شینه ها را از جای خود خارج کنید. نگهدارنده شینه ها را از جای خود خارج کنید تا به طور کامل از شینه ها فاصله بگیرند.

 

 

 

 

 

 

6- نگهدارنده شینه های جدید را در جای مخصوص به خود جایگزین کنید. در صورت آسیب دیدن یا جوش خوردن شینه ها بهتر است نسبت به تعویض آن ها نیز اقدام کنید.

 

 

 

7- پیچ و مهره های مربوطه را سر جای خود ببندید. 2 پیچ باید نگهدارنده شینه ها را به بدنه سافت استارت متصل کند و چند پیچ یا مهره (معمولا شش عدد) نیز برای خود شینه های فازها به کار می روند.

بدنه رابط کاربری یا کیپد را سر جای خود قرار دهید و آن را با پیچ محکم کنید. سپس باید مطابق با آموزش های قسمت قبل، کابل های تغذیه و کنترلی را به سافت استارتر متصل نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب دیگر ما که شامل: انواع راه انداز نرم، راه اندازی اینورتر، سافت استارتر (راه انداز نرم) در موتورهای القائی، بررسی انواع رله و … می باشد را مطالعه کنید. به منظور بررسی و انجام تعمیرات سافت استارتر، اینورتر و تابلو برق می توانید با کارشناسان مجرب شرکت لیان الکتریک ویرا تماس حاصل نمایید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *