تعمیر سافت استارتر هنگام افت فاز

از جمله مواردی که به هنگام بررسی راه انداز نرم و رفع عیوب آن در فرآیند تعمیر سافت استارتر لازم است مورد توجه قرار گیرد، هشدارها و آلارم هایی است که از سوی راه انداز نرم به کاربر منتقل می شود. در این نوشته می خواهیم درباره اشکال افت فاز گفتگو نماییم. البته ضمن آن توصیه می شود که از مطالعه نوشته “تعمیرات سافت استارتر برای موتورهای با توان بالا” چشم پوشی نکنید.

افت فاز در حین راه اندازی راه انداز نرم

جهت تعمیر سافت استارتر در قدم اول باید بررسی کنید که راه انداز نرم میزان افت فاز را به همان ترتیبی که تشخیص داده است، نشان داده باشد. زمانی که افت فاز رخ دهد باعث می شود که در خطی که این اتفاق افتاده جریان کاهش پیدا کند. به عنوان مثال افت فاز می تواند در یکی از خطوط یک، دو یا سه رخ دهد.

تعمیر سافت استارتر هنگام افت فازبه گفته متخصصان تعمیر سافت استارتر در صورتی که افت فاز اتفاق افتد، راه انداز نرم تشخیص می دهد که جریان بر روی فاز آسیب دیده به مدت بیش از یک ثانیه به زیر 3.3 درصد نسبت به FLC برنامه ریزی شده برای موتور کاهش پیدا می کند. FLC در واقع مخفف Full load current است که به معنای جریان در زمانی است که موتور در حالت بار کامل باشد. پس اگر به دلیل افت فاز جریان به مدت بیش از یک ثانیه کاهش پیدا کند نیازمند تعمیر سافت استارتر خواهیم بود.

روند تعمیر سافت استارتر در این حالت

در وضعیتی که شرح داده شد، برای انجام تعمیر سافت استارتر باید به ریشه یابی مشکل بپردازیم. معمولا این عیب زمانی به وجود می آید که یا فاز وردی قطع شده است و یا اتصال به موتور دچار اختلال شده است. در این صورت لازم است به بررسی های زیر جهت تعمیر سافت استارتر و محافظت از موتور بپردازیم؛

  1. در قدم اول باید اتصالات تغذیه بررسی شوند که آیا جریان از منبعه تغذیه به موتور به درستی واصل می شود یا خیر.
  2. گام بعدی مربوط به بررسی اتصالات ورودی است.
  3. در نهایت اگر مشکلی در مراحل قبل یافت نشد، نوبت به بررسی اتصالات خروجی می رسد.

روند تعمیر سافت استارتر در این حالتنقش SCR در تعمیر سافت استارتر

یکی دیگر از عواملی که می تواند باعث افت فاز گردد، برخورداری سیستم از یک SCR معیوب است. SCR به یکسوکننده های کنترل شده سیلیکونی گفته می شود. مخصوصا اگر یکسوکننده معیوب در مدار باز قرار داشته باشد، احتمال اینکه نقشی در افت فاز داشته بیشتر است و در نتیجه برای تعمیر سافت استارتر باید آن را تعویض نمود. برای آشنایی با کارکرد یکسوکننده های کنترل شده سیلیکونی در مدارهای الکتریکی می توانید با کارشناسان و متخصصان ما در لیان الکتریک تماس حاصل نمایید.

اما مسئله دیگر آن است که تشخیص SCR معیوب راحت نیست و برای ردیابی آن دو راه وجود دارد که عبارت است از:

  1. جایگزینی یکسوکننده های معیوب با یکسوکننده های سالم
  2. بررسی کردن عملکرد راه انداز نرم پس از تعویض SCR

به این ترتیب شما قادر خواهید بود قطعه معیوب را تشخیص داده و عملیات تعمیر سافت استارتر را از طریق جایگزینی آن پیگیری نمایید. مراجعه به مقاله “تعمیر سافت استارتر با SCR معیوب” می تواند در این راستا به شما کمک نماید. برای آشنایی با دیگر فرآیندهای لازم جهت تعمیرات راه انداز نرم می توانید به صفحه تعمیرات سافت استارتر لیان الکتریک مراجعه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *