فانکشن های حفاظتی رله

در مقالات گذشته به تفصیل در رابطه با رله های حفاظتی فشار متوسط، کاربردهای آن ها در سیستم های قدرت و نحوه انجام تنظیمات آن ها توضیحاتی ارائه داده شده است. در همین رابطه توصیه می شود تا مقالات اصطلاحات رایج در مورد رله حفاظتی و دستگاه های اندازه گیری. بخش اول و رله های ثانویه فشار متوسط فنوکس، نسل جدیدی از رله های حفاظتی را مطالعه بفرمایید. در این مقاله می خواهیم به یکی از مباحث مهم و کاربردی در زمینه حفاظت در زمینه مهندسی برق قدرت بپردازیم. سوال اساسی اینجاست که وقتی نوبت به تشخیص خطای زمین در ترانسفورماتورهای کاملا زمین شده و یا با مقاومت کم زمین شده می رسد، چه زمانی از فانکشن 50/51 N و چه زمانی از فانکشن 50/51 G استفاده می کنیم، آیا آنها عملکرد یکسانی دارند.

تاوالع حفاظتی در رله ها

در مقاله رله های جریان زیاد (over current به توضیح پیرامون انواع رله های اضافه جریان و نحوه عملکرد آن ها در سیستم های حفاظتی پرداختیم. فانکشن های 50 و 51 انواع رله های اضافه جریان هستند که با کمک جریان اندازه گیری شده توسط ترانسفورماتورهای جریان (Current Transformers)، جریان خط را می سنجند. فانکشن 50 خط را در صورت بیشتر شدن جریان از یک حد خاص، به صورت آنی قطع خواهد کرد، در حالی که فانکشن 51 منتظر سپری شدن یک زمان از روی نمودار برای قطع خط می ماند و به اصطلاح دارای تاخیر زمانی قطع رله است.

حروف N و G در انتهای این فانکشن های نحوه سیم بندی ها را نشان می دهد که در زیر توضیح داده شده است:

N = اتصال CT نوترال

G = اتصال CT توالی صفر

که در این نوع اتصالات،N  به یک ترانسفورماتور جریان در اطراف نقطه خنثی (متصل به زمین) یک سیستم 3 فاز ستاره (Y) متصل می شود. هم چنین G به سه ترانسفورماتور جریان متصل به سه فاز به صورت سری متصل است، هر کدام از ترانسفورماتورهای روی یکی از فازهای سیستم سه فاز متصل شده است. در شکل زیر نحوه اتصالات در این سیستم ها نمایش داده شده است. همانطور که مشخص است، برای فانکشن 51N رله نیاز به استفاده از یک CT چهارم در کنار CT های سه فاز می باشد اما فانکشن 51G رله از جمع جبری جریان های برآیند در CT های استفاد شده برای سه فاز استفاده می کند.

همانطور که از شکل بالا مشخص است، هر دو سیستم دارای رله های یکسان هستند و فقط مکان قرار گیری آن ها و جریان هایی که مورد حفاظت قرار می گیرند متفاوت هستند. در سیستم های استفاده شده معمولا از فانکشن 50G به همراه 3 عدد CT استفاده می شود. همانطور که در مقاله نحوه عملکرد رله های حفاظتی جریانی جهت دار توضیح داده شده است، این فانکشن ها در رله های حفاظتی می توانند در صورت اندازه گیری ولتاژ، جهت جریان را نیز تشخیص دهند. در صورت تمایل می توانید به سایت شرکت لیان الکتریک ویرا و بخش بلاگ ها مراجعه بفرمایید تا به سایر مقالات منتشر شده دسترسی داشته باشید.

هم چنین کارشناسان مجرب فنی و فروش شرکت لیان الکتریک ویرا آماده پاسخگویی به سوالات شما در زمینه رله حفاظتی می باشند.

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *