شیوه کنترل دور در درایو کنترل دور از لحاظ مسافت

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1633358601603{margin: 0px !important;padding: 12px !important;background-color: #e8e8e8 !important;border: 2px initial #232323 !important;border-radius: 10px !important;}”]

درایو کنترل دور دو شیوه شبکه ای و سخت افزاری برای انتقال سرعت استفاده می کند. علاوه بر آنکه نحوه کنترل و دستور دادن به این وسیله هم از طریق کنترل از راه دور و هم از طریق ارائه محلی دستورات از طریق صفحه کلید امکان پذیر است.

[/vc_column_text][vc_column_text]

در مقاله “درایو کنترل دور چیست؟” با این محصول و کارآیی آن آشنا شدیم و همانطور که مشاهده کردیم، انواع مختلفی از آن در بازار موجود است که یکی از پیشرفته ترین آن ها درایو فرکانس متغیر می باشد. در این نوشته به این سوال خواهیم پرداخت که درایو فرکانس متغیر یا VFD به چه ترتیبی سرعت موتور را کنترل می کند. جهت آشنایی با جزئیات این روند بهتر است با کارشناسان لیان الکتریک تماس حاصل فرمایید.[button title=”تماس با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

روش های کنترل سرعت در درایو کنترل دور

در واقع می توان به دو روش اصلی در این رابطه اشاره نمود که عبارتند از:

  1. از طریق شبکه ای (networked)
  2. از طریق سخت افزاری (hardwired)

روش کنترل سرعت شبکه ای در درایو کنترل دور

در روش شبکه ای، انتقال سرعت مورد نظر از دو طریق می تواند صورت پذیرد که عبارتند از:

  1. از طریق یک پروتکل ارتباطی مانند Modbus یا Modbus/TCP و یا EtherNet/IP
  2. از طریق یک صفحه کلید که دارای رابط سریال نمایش می باشد.

روش کنترل سرعت سخت افزاری در درایو کنترل دور

این شیوه مستلزم استفاده از ابزارهای خالص الکتریکی برای انتقال سرعت می باشد. روش های معمول در ارتباط سخت افزاری عبارتند از:

  1. چهار الی ده میلی آمپر
  2. صفر الی ده VDC
  3. همچنین می توان از منبع تغذیه داخلی 24 VDC به همراه یک پتانسیومتر استفاده نمود.

شیوه کنترل دور در درایو کنترل دور از لحاظ مسافت

دو شیوه بالا که ذکر شد، دو شیوه متفاوت در کنترل سرعت توسط درایو بود که تفاوت آن ها بر مبنای اختلاف در ابزارهای مورد استفاده برای انتقال سرعت بود. اما در اینجا می خواهیم از بعدی دیگر نحوه کنترل سرعت را در درایو کنترل دور مقایسه کنیم که از قرار زیر می باشد:

  1. کنترل سرعت به صورت محلی (locally)
  2. کنترل سرعت از راه دور (remotely)

روش کارکرد کنترل از راه دور به این ترتیب است که به درایو فرکانس متغیر دستور می دهد تا از دستوراتی که از طریق صفحه کلید به آن داده می شود، صرفنظر کند و تنها دستورات را از طریق کنترل راه دور اجرا نماید. در  حالیکه کنترل محلی سرعت به این ترتیب است که دراسو فرکانس متغیر تنها از دستوراتی پیروی می کند که از طریق صفحه کلید به آن داده شود و دستوراتی را که به وسیله کنترل راه دور فرستاده می شود، اجرا نخواهد کرد. در صفحه “کنترل از راه دور بی سیم VFD” می توانید با کارکرد نوع از راه دور این محصول آشناتر گردید.

نحوه برنامه ریزی درایو کنترل دور VFD

نحوه برنامه ریزی درایو فرکانس متغیر به پارامترهای اجرایی آن وابسته است و می تواند از طریق روش های زیر آن را برنامه ریزی نمود:

  1. نرم افزار اختصاصی برنامه ریزی؛ که در این شیوه برای درایو کنترل دور یک برنامه اختصاصی نوشته شده و این نرم افزار در آن به اجرا در می آید.
  2. صفحه کلید داخلی
  3. صفحه کلید بیرونی
  4. کارت حافظه

هر کدام از این شیوه های برنامه ریزی درایو کنترل دور دارای مزیت و کاربرد ویژه خود می باشند. هر چند که در برخی موارد این امکان نیز فراهم است که بتوانیم از چند روش مجزا در کنار هم و به صورت مکمل در برنامه ریزی این محصول استفاده نماییم. البته لازم است توجه شود که معمولا درایو کنترل دور تغییرات برنامه ریزی را هنگام اجرا مسدود می کند. یعنی پیش از اجرا باید برنامه کامل به آن ارائه گردد و نمی توان در هر لحظه تغییری در تصمیمات خود بدهیم و بخواهیم آن ها را بر روی VFD اعمال نماییم.

نحوه برنامه ریزی درایو کنترل دور VFDسوالات متداول

  1. چه پارامترهایی را در برنامه ریزی درایو کنترل دور باید مد نظر قرار دهیم؟

پاسخ: عوامل و پارامترهایی که باید جهت برنامه ریزی یک درایو مورد ملاحظه قرار بگیرند، عبارتند از: اطلاعات شناسنامه ای و پلاکی موتور، منبع مرجع سرعت، روشن یا خاموش بودن منبع کنترل و کنترل ترمز. این عوامل را در مجموع باید برای هر درایو خاص مد نظر قرار دهیم و برنامه را متناسب با این پارامترها تعریف نماییم.

  1. علاوه بر نحوه اجرای کار چه اطلاعات دیگری به درایو کنترل دور داده می شود؟

پاسخ: علاوه بر اینکه ما به درایو دستورات لازم را برای نحوه انجام عملیات و چگونگی منترل موتور می دهیم، اطلاعاتی راجع به اشکال زدایی و همچنین کدهای خطا و وضعیت سیگنال های ورودی را نیز به VFD ارائه می دهیم. که در صورت بروز خطا هم از طریق نمایشگر خطاها را برای کاربران به نمایش در آورد و هم اینکه بتواند خطاهای جزئی را اشکال زدایی و رفع عیب نماید.

  1. روش های کنترل سرعت از طریق VFD چیست؟

این درایو از دو شیوه شبکه ای و سخت افزاری برای انتقال سرعت استفاده می کند. علاوه بر آنکه نحوه کنترل و دستور دادن به این وسیله هم از طریق کنترل از راه دور و هم از طریق ارائه محلی دستورات از طریق صفحه کلید امکان پذیر است. برای آگاهی بیشتر در این رابطه می توانید به مقاله “آشنایی با نحوه کارکرد درایو کنترل دور” مراجعه نمایید.

در پایان به شما پیشنهاد می شود که در صورت تمایل برای استفاده از این محصول بهتر است جهت آشنایی با بروزترین و مجهزترین نمونه ها به صفحه درایو کنترل دور لیان الکتریک مراجعه نمایید. [call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%af%d8%b1%d8%a7%db%8c%d9%88-%da%a9%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%84-%d8%af%d9%88%d8%b1/” button_title=”درایو کنترل دور لیان الکتریک ” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *