یکی دیگر از خطاهایی که ممکن است هنگام خرابی و تعمیرات اینورتر با آن مواجه شویم مسئله اضافه ولتاژ یا افت ولتاژ است روی لینک DC درایو یا اینورتر است ( Over voltage and Under voltage). به این صورت که در مقدار مشخصی از ولتاژ که ما با توجه به محدودیت های حفاظتی تنطیم کرده ایم هشدار داده می شود و در صورت تداوم این کاهش یا افزایش، اینورتر فرمان قطع خواهد داد.

دلایل افت ولتاژ در تعمیرات اینورتر

افت ولتاژ زمانی رخ می دهد که ولتاژ تغذیه درایو کمتر از مقادیر مشخص شده باشد و یا ورودی درایو قطع شود. این خطا معمولا با کد [U-volt]  روی صفحه نمایشگر ظاهر می شود و بسیار رایج است که گزارش تریپ اینورترها به خاطر همین موضوع پر از خطاهای افت ولتاژ باشد.( هشدارها و خرابی ها در تعمیرات اینورتر)

دلایل اضافه ولتاژ در تعمیرات اینورتر

اضافه ولتاژ کلید زنی در درایو

 

این خطا نیز یکی دیگر از انواع خطاهای رایج در این رمینه است و معمولا به صورت [O-volt] نمایش داده می شود و از دلایل وقوع آن بع موارد زیر می توان اشاره کرد.

  1. بالا رفتن ولتاژ تغذیه
  2. برگشت توان

یکی از رایج ترین دلایل اضافه ولتاژ  مسئله برگشت توان است.  این برگشت توان زمانی رخ می دهد که بار به موتور انرژی برگرداند، برعکس همیشه که موتور به بار انرژی می دهد. یک جرثقیل یا آسانسور که در حال پایین بردن بار هستند، یک تسمه نقاله با شیب به سمت پایین، یا کاهش شتاب خیلی سریع یک بار با لختی بالا به عنوان مثال یک فن می تواند باعث رخداد چنین پدیده ای شود. در شکل زیر طریقه رخداد آن نمایش داده شده است.

اگر در این حالت اینورتر همچنان به تغذیه ولتاژ به موتور ادامه دهد، آن گاه موتور به درایو انرژی بر می گرداند. این منجر به افزایش ولتاژ لینک DC شده و ممکن است در صورت بالا رفتن بیش از حد ولتاژ موجب خرابی درایو شود. به منظور جلوگیری از این آسیب، درایو در صورت لزوم تریپ اضافه ولتاژ می دهد. به محض این که درایو تریپ دهد، میدان مغناطیسی موتور افت می کند و موتور دیگر نمی تواند انرژی تولید کند و به صورت خلاص متوقف می شود.

اضافه ولتاژ ناشی از برگشت انرژی در درایو

روش های جلوگیری از اضافه ولتاژ ناشی از برگشت انرژی

راه هایی برای جلوگیری از رخداد اضافه ولتاژ در هنگام برگشت انرژی از موتور وجود دارد، همانند استفاده از یک مقاومت ترمزی، زمان کاهش شتاب طولانی تر، یا خلاص کردن موتور به جای کاهش شتاب. بسته به شرایط، اگر اضافه جریان یا اضافه باری برای مدار مقاومت ترمزی هم ایجاد شود اینورتر همچنان تریپ می دهد. (یک نمونه از عیب یابی و تعمیرات اینورتر های زیمنس)

خطاهای مربوط به تنطیمات

در نهایت خطاهای دیگری نیز وجود دارند که مربوط به تنظیمات نادرست و یا رعایت نکردن اصول درست نصب هستند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اگر پارامترهای اینورتر توسط کاربر ریست شوند، این به عنوان یک خطا ثبت می شود
  • اگر کاربر یکی از ورودی ها را به عنوان تریپ خارجی برنامه ریزی کند، درایو با فعال شدن ورودی مربوطه تریپ می دهد
  • ورودی ها را همچنین می توان برای اتصال ترمیستورهای دمایی PTC برنامه ریزی کرد. اگر مقاومت بالاتر از حدش برود (یا سیم اتصال آن به درایو قطع شود)، اینورتر تریپ می دهد.
  • در بعضی از اینورتر ها قطع فاز (برای درایوهای ورودی سه فاز) یا قطع خروجی نیز شناسایی شده و فرمان قطع می دهد
  • همچنین خطاهای دیگری نیز وجود دارند که مربوط به نبستن مدار ایمنی STO است که در این شرایط اینورتر کار نمی کند

در نتیجه، اگر یک اینورتر به درستی نصب و تنظیم شود، به احتمال زیاد با خطا یا هشداری روبرو نمی شوید. اگر مواجه شدید، احتمالا درایو در حال محافظت از خودش یا موتور در برابر آسیب است.

 

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشند همچنین شما می توانید مقالات دیگر ما شامل تعمیرات اینورترهای  Danfoss را در زمینه تعمیرات اینورتر مطالعه بفرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *