درایو کنترل دور AC

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1631336572774{margin: 0px !important;padding: 12px !important;background-color: #d8d8d8 !important;border: 2px initial #3d3d3d !important;border-radius: 10px !important;}”]

در واقع درایو کنترل دور سیستمی برای کنترل سرعت موتورهای جریان متناوب است. به سیستمی که این عملیات را انجام می دهد، درایو موتور القائی (WRIM) گفته می شود. که نحوه عملکرد آن به این شکل است که سرعت را به وسیله تغییر لغزش موتور از طریق حلقه های لغزش روتور انجام می دهد.

[/vc_column_text][vc_column_text]

در نوشته “انواع روش کنترلی درایو کنترل دور الکتریکی” گفته شد که هر چند همه انواع درایو کنترل دور یک هدف دارند و آن کنترل سرعت و گشتاور موتور می باشد، اما هر کدام از آن ها این هدف را به طریق متفاوتی حاصل می کنند. به همین جهت انواع مختلفی از این محصول وجود دارد که عبارتند از:

  1. درایوهای موتورهای DC یا جریان مستقیم
  2. درایوهای جریان گردابی که در مقاله “درایو کنترل دور جریان گردابی (eddy current) چیست؟” به آن پرداختیم.
  3. درایوهای موتورهای جریان متناوب. که در این نوشته مورد بررسی قرار خواهیم داد.

درایو کنترل دور AC

در واقع درایو کنترل دور سیستمی برای کنترل سرعت موتورهای جریان متناوب است. به سیستمی که این عملیات را انجام می دهد، درایو موتور القائی (WRIM) گفته می شود. که نحوه عملکرد آن به این شکل است که سرعت را به وسیله تغییر لغزش موتور از طریق حلقه های لغزش روتور انجام می دهد. که این کار به دو طریق قابل انجام است که در ادامه به آن ها اشاره می شود؛

  1. بازیابی قدرت لغزش الکترونیکی برگشت داده شده به باس استاتور
  2. تغییر مقاومت رزیستور خارجی در مدار روتور

درایو کنترل دور جریان متناوب (AC Drive) چیست؟این ها شیوه هایی است که توسط آن، درایو کنترل دور می تواند سرعت موتور جریان متناوب را کنترل کند. همراه با درایوهای جریان گردابی، درایوهای WRIM که عملکردشان مبتنی بر مقاومت است، محبوبیت خود را از دست داده اند که دلیل آن این است که این درایو ها از لحاظ بازدهی، راندمان کمتری نسبت به درایوهای WRIM دارند که عملکرد آن ها مبتنی بر AC/DC-AC می باشد. بنابراین از نوع اول تنها در برخی موقعیت های خاص استفاده می شود.

بازیابی انرژی در درایو کنترل دور AC

سیستم های بازیابی انرژی لغزش (Slip Energy)، انرژی را به باس استاتور درایو WRIM بر می گردانند، به این ترتیب انرژی لغزش را تبدیل کرده و آن را به منبع تغذیه استاتور بر می گردانند. چنین انرژی بازیابی شده ای در درایور کنترل دور WRIM که عملکرد آن مبتنی بر مقاومت است، به صورت حرارت تلف خواهد شد. و این یکی دیگر از مزایای این نوع از درایو AC بر نوع دیگر آن می باشد.

کاربردهای انرژی لغزشی بازیابی

همانطور که گفته شد در درایو کنترل دور جریان متناوب مبتنی بر AC/DC-AC انرژی لغزشی بازیابی و ریکاوری می شود. این انرژی می تواند در کاربردهای بزرگی مورد استفاده قرار گیرد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می نماییم:

  1. پمپ ها و فن ها
  2. توربین های بادی
  3. سیستم های محرک کشتی ها
  4. هیدرو پمپ ها یا ژنراتورهای بزرگ
  5. بادگیرهای ذخیره انرژی

بازیابی انرژی در درایو کنترل دور ACبنابراین می توان مشاهده کرد که درایو کنترل دور WRIM که مبتنی بر AC/DC-AC است از جهت ذخیره و مصرف بهینه انرژی برتری بسیار زیادی بر درایو WRIM مبتنی بر مقاومت خواهد داشت.

درایو کنترل دور جریان متناوب اولیه

سیستم های بازیابی انرژی لغزشی که از اجزای الکترومکانیکی برای تبدیل AC/DC-AC استفاده می کردند، دارای اجزای زیر بودند:

  1. یکسوکننده یا rectifier
  2. موتور جریان مستقیم (DC)
  3. ژنراتور جریان متناوب (AC)

در گذشته اصطلاحا به این سیستم ها درایوهای کرامر (Kramer) گفته می شد و امروزه نیز گاهی به سیستم های مدرنی که از درایوهای فرکانس متغیر (VFD) استفاده کرده و بهره می گیرند نیز به عنوان درایوهای استاتیک کرامر یاد می شود. درباره این محصول می توانید در صفحه “سیستم کنترل سرعت کرامر” بیشتر بخوانید.

به طور کلی یک درایو کنترل دور فرکانس متغیر در اساسی ترین پیکربندی خود سرعت یک موتور القایی یا موتور سنگرون را با تنظیم فرکانس توان تغذیه شده به موتور کنترل می کند. جهت آشنایی بیشتر با ساختمان این محصول به صفحه درایو کنترل دور لیان الکتریک مراجعه نمایید.[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%af%d8%b1%d8%a7%db%8c%d9%88-%da%a9%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%84-%d8%af%d9%88%d8%b1/” button_title=”درایو کنترل دور لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

درایو کنترل دور جریان متناوب اولیهسوالات متداول

  1. هدف اصلی از کاربرد درایو کنترل دور فرکانس متغیر چیست؟

پاسخ: یک درایو فرکانس متغیر نوعی از کنترل کننده موتور است که موتور الکتریکی را با تغییر فرکانس و ولتاژ منبع تغذیه جریان، کنترل و راه اندازی می کند. همچنین می تواند موتور را هنگام روشن کردن و خاموش کردن به صورت شیبدار کنترل کند.

  1. درایو کنترل دور فرکانس متغیر چه مقدار دوام می آورد؟

پاسخ: پاسخ کوتاه به این پرسش آن است که بیشتر تولیدکنندگان خواهند پذیرفت که نوعا عمر پذیرفته شده برای این ابزار حدود هفت الی دوازده سال می باشد. اما فاکتورهای زیادی برای تعیین دقیق آن وجود دارد. اجزای یک درایو مانند فن ها و خازن ها دارای عمر محدودی هستند و پس از پنج سال از شروع به کار گیری این قطعات ممکن است رو به خرابی نهند و نیاز به تعویض آن ها برای حفاظت از عملکرد کل درایو وجود داشته باشد.

  1. معایب VFD چه چیزهایی می تواند باشد؟

پاسخ: هرچند این وسیله برای افزایش بازدهی سیستم بسیار مفید است، اما به هر حال ممکن است عوارضی را با خود به همراه داشته باشد. از جمله می توان به چند مورد زیر اشاره نمود:

  1. هزینه تمام شده بالا
  2. افزایش سر و صدا در برخی سرعت های خاص
  3. لرزش های زیاد در برخی سرعت ها

درایو کنترل دور ACاما به طور کلی فواید و مزیت های استفاده از این محصول بر عوارض آن بسیار غلبه دارد. بنابراین اگر قصد استفاده و خرید این محصول را دارید برای آنکه بتوانید مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید، بهتر است با کارشناسان و متخصصان ما در لیان الکتریک تماس حاصل نمایید.[button title=”تماس با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *