درایو کنترل دور دارای چه انواعی است؟

قبلا در بررسی مزایای درایو کنترل دور بیان کردیم که دو دلیل عمده همواره محرک دست اندرکاران ساخت و استفاده از موتورهای الکتریکی بوده که آن ها به فکر کنترل و مهار گشتاور و دور موتورها باشند که این دو عامل عمده و اصلی عبارتند از:

  1. افزایش راندمان و بازدهی با انطباق دور موتور و کاکردی که به آن نیاز داریم
  2. صرفه جویی در مصرف انرژی تا دوری بیشتر از آنکه مورد نیازمان است از موتور دریافت نکنیم.

برای آگاهی بیشتر از این محرک ها می توانید به مقاله “پیش از درایو کنترل دور، چگونه موتورها کنترل می شدند؟” مراجعه کرده و با مطالعه آن داده های جامع تری نسبت به این موضوع کسب نمایید.

وسیله کنترل سرعت موتور که به طور اختصاری گاهی به آن درایو گفته می شود به تجهیزاتی می گوییم که کارکردش کنترل سرعت دستگاه است.

چند نمونه از کارکرد درایو کنترل دور:

درایو کنترل دور دارای چه انواعی است؟

  1. همانطور که می دانید پروسه های مختلف صنعتی مانند خطوط مونتاژ لازم است که در سرعت های مختلف کار کنند تا به این ترتیب بتوانند محصولات و خروجی های متفاوتی ارائه دهند.
  2. جریان آب، هوا یا سیال های دیگر که ممکن است از یک فن یا پمپ در یک سامانه پمپاژ شوند، نیازمند تنظیم و کنترل است که با میزان دلخواه و مورد احتیاج ما منطبق باشد.

در این موارد می توان شیوه های گوناگونی را برای کنترل سرعت اعمال کرد ولی تحقیقات نشان داده که استفاده از درایو کنترل دور نسبت به سایر تکنیک های کنترلی که می توانند استفاده شوند، انرژی بیشتری را برای ما ذخیره و صرفه جویی می کنند.

در اینجا باید دقت داشت که کنترل سرعت توسط درایو کنترل دور به دو شکل می تواند اعمال شود:

  1. ممکن است دستگاه مربوطه نیاز به چند محدوده از پیش تعیین شده سرعت داشته باشد. مثلا سرعت یک پمپ که می تواند در سه درجه متفاوت تنظیم شود، که در این صورت وسیله کنترل سرعت موتور گفته می شود که دارای سرعت قابل تنظیم است.
  2. اما اگر سرعت خروجی بتواند بدون آنکه محدود به رنج خاصی باشد تغییر کند، در این صورت وسیله کنترل سرعت موتور مورد استفاده برای این سیستم را درایو سرعت متغیر می گویند.

که هر کدام از این ها با توجه به نیازی است که سیستم مربوطه برای برآوردن آن نیاز طراحی و ساخته شده است.

چند نمونه از کارکرد درایو کنترل دور:

انواع درایو کنترل دور

در ادامه به نکته بسیار مهمی اشاره می نماییم که مربوط به این است که با توجه به نحوه کارکرد درایو کنترل دور می توان آن را به چهار دسته تقسیم نمود و البته لازم است توجه بدهیم که هم درایو کنترل دور قابل تنظیم (Adjustable) و هم نوع سرعت متغیر (variable) آن شامل این چهار دسته بندی می شوند. که عبارتند از:

  1. کاملا مکانیکی
  2. الکترومکانیکی
  3. هیدرولیکی
  4. الکترونیکی

کار ما در ادامه مقالاتی که راجع به عنوان وسیله کنترل سرعت موتور ارائه می دهیم این است که بتوانیم مخاطبان عزیز را با این انواع چهارگانه آشنا سازیم. و مزیت ها و ویژگی ها و تفاوت های آن ها را با هم برشمریم و به این ترتیب سبب آشنایی بیشتر مخاطبان گرامی با آن ها بشویم.

هرچند شما می توانید در هر زمانی که نیاز داشته باشید از طریق تماس با متخصصان ما در لیان الکتریک پرسش های خود را مطرح نمایید، اما راه دیگر اطلاع یافتن از این جزئیات مراجعه به صفحه درایو کنترل دور لیان الکتریک می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *