مزایای درایو

انواع درایو کنترل دور از نظر ورودی

به طور کلی از منظر ورودی درایو ها را می توان به دو دسته تک و سه فاز گروه بندی کرد ولی خروجی تمامی اینورتر ها سه فاز است. برای درایوهای کنترل دور با توان نامی بیشتر از ۳ اسب بخار ورودی تنها باید سه فاز باشد، در بعضی مکان ها که به برق سه فاز دسترسی نداریم جهت راه اندازی موتور های الکتریکی باید از اینورتر برای تبدیل تک فاز به سه فاز استفاده کنیم. همچنین میتوانید مقاله انواع روش های کنترل دور موتور در درایو کنترل دور چیست؟ را مطالعه کنید

انواع درایو از نظر ورودی

انواع درایو کنترل دور از نظر کاربرد

از آنجایی که درایو کنترل دور کاربردهایی نظیر پمپ ها، فن ها،آسانسور،جرثقیل،نوارهای نقاله ، اکسترودرها دارد از نظر کاربرد به سه نوع گشتاور ثابت(آسانسور،جرثقیل،نوارهای نقاله)، گشتاور متغیر (پمپ و فن،مزایای درایو  برای پمپ های صنعتی) و درایو با فیدبک PG (اکسترودر) تقسیم می شوند. می توانید مقاله ایمنی در درایو کنترل دور را مطالعه کنید

انواع درایو کنترل دور

فواید استفاده از درایو کنترل دور

  • کم کردن انرژی مصرفی که منجر به کاهش هزینه مصرفی برق نیز می شود
  • کاهش جریان راه اندازی که در دراز مدت سبب طولانی شدن عمر موتور می گردد
  • امکان تغییر سرعت و جهت حرکت موتور(راست گرد یا چپ گرد)
  • محفاظت از موتور در برابر اضافه بار
  • هنگامی که ولتاژ ورودی متغیر است و نوسان دارد نیز می تواند موتور را کنترل کند
  • امکان کنترل از راه دور با کنترلر و نرم افزار های موجود
  • انعطاف پذیری در تغییر سرعت موتور حتی ایجاد سرعت بیشتر از سرعت نامی آن
  • برنامه ریزی

کنترل سرعت موتور با درایو

درایو کنترل دور چگونه انرژی مصرفی برق را به حداقل می رساند؟

  1. از آنجایی که درایو ها هوشمند هستند متناسب با اندازه باری که موتور متحمل می شود به آن جریان می دهند که در بیشتر موارد این مقداز از جریان نامی موتور کمتر است و جریان کمتر یعنی مصرف کمتر.
  2. بیشتر درایو ها مجهز به یک بانک خازنی نیز می باشند لذا قابلیت جبران توان راکتیو تولیدی موتور روی شبکه را دارند.این مصرف توان راکتیو برای کاربر هزینه دارد.
  3. اصولا برای راه اندازی تجهیزات الکتریکی خصوصا الکترو موتورها جریان و انرژی زیادی نیاز است یکی دیگر از ویژگی های درایو کنترل دور تنظیم جریان مصرفی حین راه اندازی و کار به میزان لازم است بانابر این به طور کلی هزینه برق مصرفی را به طور قابل ملاحظه ای کم می کند. برای مثال این جریان اولیه راه اندازی بعضا به 6 برابر جریان اسمی موتور می رسد که این مقدار می تواند سبب کاهش ولتاژ شبکه و صدمات جبران ناپذیر به سایر تجهیزات الکتریکی شود. با استفاده از درایو کنترل دور این مقدار حدودا به ۰٫۲ برابر می رسد که در مقایسه با 6 برابر بسیار کمتر است. مقاله پلاک درایو کنترل دور حاوی چه مشخصاتی است؟ شما را در این زمینه راهنمایی می کند.
  4. درایو ها این قابلیت را به ما میدهند که با برق خانگی 220 ولت بتوانیم یک موتور سه فاز با توان حداکثر 2.2 کیلو وات را به صورت کاملا عادی و بدون هیچ گونه دردسری راه اندازی بکنیم.
  5. از نظر تئوری در پمپ ها و فن ها میزان دبی با سرعت موتور و توان مصرفی نیز با مکعب سرعت(توان سوم) تناسب دارد. برای مثال اگر سرعت موتور به اندازه ۵۰% کاهش یابد آنگاه توان مصرفی لازم ۱۲٫۵% خواهد بود و این به مفهوم ۸۷٫۵% صرفه جویی در مصرف انرژی است.  مقاله ایمنی در درایو کنترل دور را می توانید مطالعه بفرمایید.

 

راه اندازی موتور

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *