درایو کنترل دور

در مقالات گذشته به  بررسی برخی از ویژگی های درایو کنترل دور پرداختیم. همچنین تفاوت درایو کنترل  AC و DC را مورد بررسی قرار دادیم و متوجه شدیم که به طور کلی هر دو درایو با برق ورودی AC کار می کنند ولی درایو کنترل دور DC برای کنترل و راه اندازی موتور DC استفاده می شود به این صورت که جریان متناوب (AC) را با استفاده از یک مبدل (یک‌سوساز) به جریان مستقیم (DC) تبدیل می‌کند.

درایو کنترل دور DC چگونه دورموتور را کنترل می کند؟!

در موتورهای DC کنترل دور به وسیله خاموش روشن کردن موتور، در فرکانس های زیاد صورت می پذیرد. درایو کنترل دور براش، در بیشتر مواقع این کار را انجام  می دهد. موتورهای پله ای، به همراه موتور های PMDC (موتور دائمی مغناطیسی) متدوال ترین نوع موتور کوچک با جریان مستقیم که با تولید یک سرعت چرخش مداوم میتوان آن را کنترل کرد.

درایوهای کنترل دور با ورودی و خروجی تکفاز

 دو قسمت تشکیل دهنده یک موتور DC :

 stator: بدنه ثابت موتور موسم به stator.

Rotor : قسمت داخلی آن که در حال چرخش است و حرکتی را ایجاد میکند.

  • موتورهای DC از سیم پیچ  های الکتریکی ای به صورت جداگانه تشکیل شده اند که در یک پیکربندی دایره ای در اطراف بدنه فلزی آن به هم وصل شده اند و گونه ای از پیکربندی سیستم میدانی را تولید می کنند.
  • جریان جاری سیم پیچ های روتور منجر به تولید الکترومغناطیسی لازم می گردد.
  • میدان مغناطیسی دایره ای که توسط سیم پیچ آرمیچرهای قطب های شمالی و جنوبی را در اطراف آرمیچر تولید می کند که توسط آهن رباهای دائمی استاتور جذب یا دفع می گردند و یک حرکت چرخشی حول محور مرکزی موتور ایجاد میکنند. اجزای تشکیل دهنده درایو کنترل دور کدامند؟

درایو کنترل دور
مناسب بودن درایو کنترل  را از چه طریقی تشخیص دهیم؟؟

ولتاژ داریو کنترل دور موتور DC : 

از موارد مهم که باید به آن توجه کرد مدت زمانی است که  درایو موتور میتواند کار انجام دهد. مدت این بازه ی زمانی در دفترچه همراه موتور  DC نوشته شده است. هر درایو دارای ولتاژی است که کارکرد مناسب آن را نشان می  دهد.

دلایل استفاده از درایو کنترل دور در صنعت چیست؟

جریان نامی موتور DC :

علاوه بر مورد قبل یعنی  بازه ی زمانی کار موتور، باید به ماکزیمم جریان لحظه ای و نامی توجه کرد وقتی  که جریان نامی یک درایو به 30 آمپربرسد، می توان این نکته را در نظر گرفت که در صورتی که موتور به صورت آنی در حدود 1 دقیقه دارای آمپری بالاتر باشد. درایو توانایی تحمل جریان را داشته باشد و بتواند دور موتور DC را کنترل کند.

بررسی عدم تعادل ولتاژ و جریان در درایو کنترل دور

درایو کنترل دور درموتورهای DC چه کاربردی دارند:

·         زمانی که تصمیم دارید سرعت و دور موتور را کنترل کنید نیاز به درایو DC دارید.

·         درایوهای در موارد دیگری نیز به کار می روند مثل

·         در راه تغذیه تمامی تجهیزاتی که مصرف برق DC دارند،

·         ترمزهای DC

·         و یا دریچه های کنترل ولتاژ DC از درایو DC استفاده می شود.

جمع بندی:

با توجه به مطلب فوق و همچنین مطالعه مقاله مقایسه درایو کنترل دور AC و DC به این نتیجه می رسیم که درایو کنترل دور DC برای کنترل و راه اندازی موتور استفاده می گردند. ما در شرکت فنی بازرگانی الکتریکی لیان ویرا به کلیه خدمات مربوط به تهیه و تعمیر انواع درایو کنترل دور برای شما عزیزان می پردازیم.

درایو کنترل دور AC

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *