راه اندازی چند موتور با سافت استارتر

دستگاه سافت استارتر (راه‌انداز نرم) با کاهش دادن ولتاژ در زمان راه‌اندازی باعث کاهش گشتاور موتور القایی جریان متناوب می‌شود. دستگاه سافت استارتر به صورت سری بین موتور و منبع تغذیه قرار می‌گیرند و با استفاده از تریستورها جریان موتور و در نتیجه ولتاژ اعمال‌شده بر آن را کنترل می‌کنند. سافت استارتر ها دارای عملکرد توقف نرم نیز هستند که با کاهش تدریجی گشتاور موتور در زمان توقف، موتور را تحت کنترل قرار می دهد.  (soft starter) یا راه ­انداز نرم با تغییر زاویه آتش تریستورها، ولتاژ اعمالی به ترمینال ورودی موتور تغییر می­کند؛ که موجب ایجاد توقف و راه ­اندازی نرم را ایجاد می ­گردد. شماتیک کلی یک سافت استارتر به صورت تصویر زیر است.

در برخی کاربردها ، باید تعداد بیش از یک موتور ، بصورت موازی و یا متوالی توسط یک سافت استارتر راه اندازی شود. این کار با در نظر گرفتن شرایط ویژه امکانپذیر است. شما می توانید مقاله نکاتی برای تعمیرات سافت استارتر را مطالعه بفرمایید

راه اندازی موتورها بصورت موازی توسط سافت استارتر

اگر یک سافت استارتر، جهت راه اندازی چند موتور به طور همزمان (موازی) مورد استفاده قرار گیرد، رعایت دو نکته لازم است:

  • سافت استارتر بایستی توان تأمین مجموع جریان نامی موتورها را بصورت دایمی داشته باشد.
  • سافت استارتر بایستی توان تأمین مجموع جریان راه اندازی موتورها را تا رسیدن به دور نامی داشته باشد.

توجه: اگر از کنتاکتور بای پاس به موازات سافت استارتر استفاده می شود، تنها رعایت نكته شماره 2 لازم است. برای مثال برای راه اندازی دو موتور با جریان نامی 100 آمپر و جریان راه اندازی حدودا چهار برابر جریان نامی زمان استارت حدودا 10 ثانیه خواهد بود.

چرا که جریان کامل راه اندازی برابر است با

2*4*100=800A

که بیش از 10 ثانیه است .

راه اندازی موتورها بصورت موازی

راه اندازی موتور به صورت متوالی توسط سافت استارتر

اگر قصد داریم از سافت استارتر جهت راه اندازی چند موتور، یکی پس از دیگری مورد استفاده قرار می گیرد ( استارت متوالی) استفاده کنیم حتما سافت استارتر باید توانایی تأمین یک یک جریان های راه اندازی را  در کل زمان استارت داشته باشد. برای مثال برای راه اندازی 3 موتور باجریان نامی 100 آمپر و جریان راه اندازی حدودا چهار برابر جریان نامی و مشخصات راه اندازی موتورها به صورت زیر

موتور یک: 5 ثانیه

موتور دو :10 ثانیه

موتور سه :8  ثانیه

جریان راه اندازی برای موتور ها برابر است با

100*4 =400A

و زمان كل راه اندازی برابر است با

ثانيه 23 =8+10+5

همچنین به این تکته توجه داشته باشید که برای موتورهایی با جریان راه اندازی متفاوت زمان کلی راه اندازی برابر با زمان مجموع راه اندازی هر یک از موتور ها نیست و هر کدام را باید متناسب با کاربردشان حساب کنیم.

راه اندازی موتور به صورت متوالی:

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد. همچنین شما می توانید جهت خرید و تعمیرات سافت استارتر با مهندسین مجرب شرکت لیان الکتریک مشورت کنید. چرا که انتخاب درست در این حوزه تا حد زیادی در آینده از خسارات احتمالی جلو گیری می کند ضمن اینکه با انتخاب بهینه عملکرد کلی سیستم مورد نظر شما نیست افزایش چشم گیری خواهد داشت. همچنین در بخش مقالات وبسایت شرکت لیان الکتریک می توانید مقالات تنظیمات و تعمیرات سافت استارتر و نمونه ای از تعمیرات سافت استارتر را مطالعه بفرمایید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *