در این مقاله به بیان توضیحات تکمیلی در خصوص راه انداز نرم و مزیت های استفاده از این تجهیزات در سیستم های مختلف می پردازیم. در مقالات قبلی توضیحات ابتدایی در ارتباط با انواع روش های راه اندازی موتور و مقایسه آن ها با راه انداز نرم ارائه کردیم. همانطور که می دانیم  موتورهای قدیمی برای راه اندازی و توقف از روش های شامل استارت مستقیم یا سیم بندی ستاره مثلث (Wye – Delta) استفاده می کردند.

استارت مستقیم در بدلیل کشیدن جریان هجومی از شبکه، می تواند جریان راه اندازی را تا 7 برابر و گشتاور لحظه استارت را تا 3 برابر مقدار نامی موتور افزایش دهد. یک راه انداز نرم به صورت الکترونیکی و با کمک تغییر زاویه آتش تایریستورها، ولتاژ وارد شده به موتور را در هنگام استارت و ترمز کنترل می کند، که سبب کنترل سرعت و سطح جریان نیز می شود. (طریقه عملکرد راه انداز نرم چگونه است؟)

نگاهی دقیق تر به فلسفه راه انداز نرم

راه انداز نرم با محدود کردن جریان گشتاور راه اندازی، از فشار و استرس مکانیکی و نوسان های مضر ولتاژ خط بر روی تجهیزات بکار رفته در سیستم جلوگیری می کند. با کمک کنترل ولتاژ موتور در لحظه راه اندازی، میتوان از یک ولتاژ پایین و در طی یک شیب با زمان قابل تنظیم، مقدار ولتاژ را به مقدار نامی موتور رساند. به دلیل افزایش ملایم ولتاژ، بار هم می تواند بدون مشکل با رفتار موتور وفق پیدا کند. از آنجا که استفاده از راه انداز نرم فشار کمتری را بر روی دستگاه وارد می کند، تجهیزات بکار رفته در سیستم دوام بیشتر ی آورده، عملکرد بهتری، و عمر مفید طولانی تری خواهند داشت. بنابراین استفاده از راه انداز نرم علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی، سبب کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری از سیستم می شود.

موارد کاربرد راه انداز نرم

اکثر راه اندازهای نرم برای برنامه های پمپ و فن مورد استفاده قرار می گیرند، اگرچه می توان آنها برای بسیاری دیگر از کاربردهای موتور استفاده کرد. البته به شرطی که نیاز به کنترل سرعت موتور در لحظه نداشته باشیم، در این صورت استفاده از درایو کنترل دور بهترین گزینه است (انتخاب درایو کنترل دور و یا راه انداز نرم با توجه به نیازهای شما بخش اول). در ادامه به بررسی استفاده ار راه انداز نرم برای کنترل موتورها در کاربردهای مختلف می پردازیم.

مطالعه موردی شماره 1:

کاربرد راه انداز نرم برای راه اندازی یک نوار نقاله غلتکی (رولرها) با بار کم

جهت چرخش موتور 11 کیلووات استفاده شده برای این کاربرد باید بتواند تا چرخش رولر به هر دو جهت را پشتیبانی کند. در شکل زیر یک نمونه راه انداز نرم زیمنس 3RW30 و توضیحات مربوط اتصالات ترمینال ها و تنظیمات آورده شده است.

  • به دلیل انعطاف پذیری تنظیم رمپ ولتاژ/سرعت در هنگام راه اندازی، اجازه شتاب گیری سریع اما کنترل شده تا سرعت نامی را به موتور بدون افزایش گشتاور می دهد.
  • جریان راه اندازی موتور کاهش می یابد.
  • محافظت از موتور و فیدر در اغلب راه اندازهای نرم به صورت داخلی موجود می باشد. یعنی می تواند از موتور، حتی در هنگام بایپس که راه انداز نرم از مدار خارج است، محافظت کند.
  • به دلیل کاربرد رولرها و نیاز به حرکت در هر دو جهت، وجود یک کنتاکت برای معکوس کردن جهت چرخش موتور الزامی است.

مطالعه موردی شماره 2:

کاربرد راه انداز نرم استفاده در سیستم های پمپاژ آب رسانی با توان متوسط

استفاده از راه انداز نرم تا توان 200 کیلووات برای کاربردهای آب و فاظلاب و پمپاژ آب رایج می باشد. تجهیزات به کار رفته در چنین سیستم هایی باید دارای ویژگی های متناسب با کاربرد خود باشند. (نقش راه انداز نرم در شناورها، چاه ها و پمپ های آب)

  • با محدود کردن جریان راه اندازی سبب کاهش تاثیر جریان هجومی راه اندازی می شود که در نتیجه می تواند سازگاری بهتری با ترانسفورماتورهای توزیع داشته باشد.
  • حفاظت از اضافه بار موتور که توسط انجام تنظیمات جریانی انتخاب کلاس مناسب برای قطع جریان خطا صورت می پذیرد.
  • رمپ ولتاژ/سرعت چه در لحظه استارت و رسیدن از سرعت صفر به سرعت نامی، و چه در لحظه توقف موتور باید قابل تنظیم باشد.

مطالعه موردی شماره 3:

راه انداز نرم با کاربرد سنگین برای دستگاه فرز با ترمز DC دینامیکی

برای تولید محفظه های های موتور، سوراخ های مورد نیاز با استفاده از یک فرز در بلوک آلومینیوم موتور حفر می شوند. به دلیل اینرسی بسیار بالای نوک فرز، پس خاموش شدن یک موتور 15 کیلووات، مدن زمان زیادی برای توقف کامل این موتورها مورد نیاز است. این امر سبب هدر رفتن زمان زیادی در فرآیند استارت و استپ موتورهای دارای اینرسی بالا می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله راه انداز نرم برای بار با اینرسی زیاد را مطالعه بفرمایید.

  • کنترل گشتاور و عملکرد ترمز دینامیکی DC باید فراهم باشد.
  • لغزش تسمه در هنگام راه اندازی را می توان با کمک استفاده از روش کنترل گشتاور، و اجرای محدودیت های قابل تنظیم برای گشتاور از بین می رود.
  • کنترل شتاب بهینه این اجازه را می دهد تا در سریعترین زمان ممکن سر دستگاه فرز به سرعت نامی برسد.
  • سطح بالای محدودیت های جریان برای کاهش جریان موتور به حد تنظیم شده
  • تنظیم بهینه عملکرد ترمز دینامیکی DC برای توقف سر فرز در کمترین زمان ممکن (روش های استاپ در راه انداز نرم)
  • محافظت از موتور و سایر تجهیزات با کمک تجهیزات حفاظتی به کار رفته در داخل راه انداز نرم. با کمک این تجهیزات حتی هنگامی که راه انداز نرم در مدار نیست می توان حفاظت از موتور را انجام داد.

 

راه انداز نرم به عنوان کنترل همه کاره موتور

همانطور که مشاهده می کنید، راه اندازهای نرم می توانند متناسب با  بازه وسیعی از کاربردهای برای کنترل موتور بکار روند. مزایای استفاده از راه انداز نرم به عنوان بخشی از مجموعه کنترل موتور مشخص است: عمر طولانی تر تجهیزات و جریان راه اندازی پایین تر که به معنی صرفه جویی در وقت و هزینه است.

ممکن است شما از قبل برای پمپ ها و فن های خود از راه انداز نرم و یا درایو کنترل دور استفاده می کنید، اما اگر شما علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد راه حل های منحصر به فرد این راه اندازها هستید، متخصصین مجرب شرکت لیان الکتریک ویرا می توانند بهترین راه حل را برای کنترل موتور شما پیشنهاد دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *