رله اضافه جریان چیست؟

در مقاله “معرفی انواع رله” بیان شد که رله ها تجهیزاتی محافظتی هستند که نسبت به برخی کمیت ها مانند ولتاژ، شدت جریان، درجه حرارت و غیره دارای حساسیت هستند، به طوری که در صورتی که اطلاعات دریافتی از طریق این کمیت ها به معنای وجود اختلال یا خرابی در بخشی از سیستم باشد، رله ها مانند کلید عمل کرده و آن بخش از سیستم را از مدار خارج می کنند تا اختلال پیش آمده به سایر بخش ها منتقل نشود.

تابع عملکرد رله اضافه جریان

در نوشته “رله لچ یا latching relay چیست و چگونه عمل می کند؟” با یک نمونه از این محصول آشنا شدیم. در این مقاله به معرفی رله اضافه جریان خواهیم پرداخت که پارامتر عملکرد آن بر اساس شدت جریان خواهد بود. هرگاه این ابزار جریان بالایی را تشخیص دهد، وارد عمل می شود. این نوع از محصول، از جمله رایج ترین این محصول می باشند. که دلیل آن به این بر می گردد که شدت جریان در واقع یک فاکتور خوب در تشخیص اختلال در شبکه می باشد.

پس تابع عملکرد نوع اضافه بار به این شکل است که اگر

  1. افزایش عجیبی در شدت جریان تشخیص دهد
  2. اتصالی در خطوط انتقال جریان بین دو فاز یا سه فاز پیش آید

تابع عملکرد رله اضافه جریانآنگاه رله به کلید قدرت دستور قطع جریان مربوطه را می دهد. برای آشنایی با کارکرد سایر انواع رله حفاظتی می توانید به صفحه رله در سایت لیان الکتریک مراجعه نمایید.[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%b1%d9%84%d9%87/” button_title=”رله در سایت لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

نقش ترانسفورماتور در عملکرد رله اضافه جریان

جریان مربوط در خطوط مورد نظر با همان اندازه از این ابزار حفاظتی عبور نمی کنند، بلکه در اینجا به ترانسفورماتوری نیاز است که جریان را به نسبت کوچک کرده که بتواند از رله عبور کند. در واقع بزرگی واقعی جریان در خطوط به نسبت کوچک شده و این محصول بر اساس اندازه دریافتی جریان پس از ترانسفورماتور تشخیص می دهد که جریان اصلی از حد مجاز بیشتر شده است یا خیر.

ضمنا لازم به ذکر است که این محصول دارای دو نوع تنظیم می باشد:

  1. تنظیم زمانی به جهت هماهنگی با سایر رله های موجود در سیستم
  2. تنظیم جریانی که بر اساس جریانی که از ترانسفورماتور عمل می کند، تصمیم می گیرد که وارد عمل شود یا خیر.

برای آشنایی دقیق تر با جزئیات ساختار این محصول می توانید با کارشناسان و متخصصان ما در لیان الکتریک تماس حاصل نمایید.[button title=”ارتباط با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *