رله جهت دار (Directional relay) چیست؟

این محصول، یکی از انواع ابزارهای محافظتی است که از یک منبع اضافی پولاریزه کننده ولتاژ یا جریان استفاده می کند تا بتواند جهت خطا را مشخص کند. بنابراین این رله در جاهایی استفاده می شود که قصد داریم خطاها را در جهت جریان تشخیص داده و مانع از آن شویم. برای مقایسه می توانید به مقاله “رله حفاظتی فاصله یا دیستانس (Distance Relay) چیست؟” مراجعه کنید، که در آن از این ابزار حفاظتی جهت تشخیص فاصله ای که خطا در آن رخ داده استفاده می شود.

چگونگی عملکرد رله جهت دار

المان های جهت دار به تغییر فازی که بین کمیت پولاریزه کننده و یک کمیت عملگر اتفاق می افتد، پاسخ می دهند. بنابراین خطایی که اتفاق می افتد می تواند در قسمت بالای جریان رله و یا در قسمت پایین دست رله باشد. به این ترتیب از ابزار مناسب محافظتی می توانیم درون ناحیه مورد محافظت و یا بیرون آن استفاده نماییم. چرا که رله می تواند بروز خطا را حتی در جریان بالادستی خود تشخیص دهد. برای آشنایی بیشتر با نحوه کارکرد این محصول می توانید به صفحه رله در سایت لیان الکتریک مراجعه نمایید.

[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%af%d8%b1%d8%a7%db%8c%d9%88-%da%a9%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%84-%d8%af%d9%88%d8%b1/” button_title=”رله لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””] [/call_to_action]

رله جهت دار (Directional relay) چیست؟چک کردن و بررسی فاکتور هم زمانی

یکی دیگر از کارکردهای مهم رله بررسی هم زمانی است که:

  1. کارکرد آن به این صورت است که هنگامی که فرکانس و فاز از دو منبع، در یک حاشیه تلورانس، مشابه باشند، تماس را قطع کرده و می بندد.
  2. معمولا از رله بررسی هم زمانی هنگامی استفاده می شود که دو سیستم قدرت به هم متصل شده باشند، مانند محل اتصال یا تعویض واگن ها که دو شبکه برق به هم متصل می شوند یا در قطع کننده مدار ژنراتور هنگامی که می خواهیم اطمینان کسب کنبم که ژنراتور پیش از برقرار کردن اتصال به درستی به سیستم متصل خواهد شد.

برای آشنایی بیشتر با این محصول می توانید به مقاله “شناخت رله بررسی هم زمانی برای منبع های موازی” مراجعه نمایید. همچنین جهت فراهم نمودن این ابزارهای محافظتی می توانید به متخصصان و کارشناسان ما در لیان الکتریک مراجعه نمایید.

[button title=”ارتباط با کارشناسان لیان الکتریک” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *