رله حفاظتی الکترومکانیکی از نوع سیم پیچ متحرک

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1631550380893{margin: 0px !important;padding: 12px !important;background-color: #e0e0e0 !important;border: 2px initial #262626 !important;border-radius: 10px !important;}”]

رله های نوع آرماتور دارای یک اهرم محوری است که بر روی یک لولا یا محور دارای لبه چاقویی، ساپورت می شود، که یک کانتکت متحرک را منتقل می کند. این نوع از رله ها می توانند هم با سیستم های جریان متناوب و هم با سیستم های جریان مستقیم کار کنند.

[/vc_column_text][vc_column_text]

پس از آن که در نوشته “اصول عملکرد رله حفاظتی چیست؟” با نحوه کارکرد این محصول آشنا شدیم، جا دارد که در این بخش انواع مختلف رله ها و ساختمان و کارکرد و تفاوت های آن ها را بررسی کنیم.

رله الکترومکانیکی

این محصول می تواند در چند نوع مختلف دسته بندی شود که از قرار زیر است:

  1. آرماتور جذبی
  2. القائی
  3. مکانیکی
  4. سیم پیچ متحرک
  5. حرارتی
  6. به کار افتاده توسط موتور

رله های نوع آرماتور

این نوع از محصول دارای یک اهرم محوری است که بر روی یک لولا یا محور دارای لبه چاقویی، ساپورت می شود، که یک کانتکت متحرک را منتقل می کند. این نوع از رله ها می توانند هم با سیستم های جریان متناوب و هم با سیستم های جریان مستقیم کار کنند. برای سیستم های با جریان متناوب یک سیم پیچ بر روی قطب استفاده می شود به جهت آن که در سرتاسر سیکل تناوب جریان بتواند از نیروی کانتکت محافظت کند.

دلیل این امر آن است که فاصله هوایی بین سیم پیچ ثابت و آرماتور متحرک هنگامی که رله به کار افتاده باشد، بسیار کمتر می شود، بنابراین جریان مورد نیاز برای بسته نگه داشتن رله بسیار کمتر از جریانی است که به جهت راه اندازی اولیه نیاز داریم. در اینجا از مفهوم نسبت بازگشت (returning ratio) یا دیفرانسیل (differential) استفاده می کنیم که این مفهوم به معنای اندازه ای است که جریان باید کاهش پیدا کند تا رله را ریست و تنظیم مجدد کند.

کاربرد اصل جاذبه در رله

یکی از کاربردهای متنوع اصل جاذبه اپراتورهای سلونوئیدی از نوع پلانجر هستند. پلانجرها وسایلی هستند که با ایجاد خلا مکندگی به وجود می آورند. اما برخی از رله ها نیز مثال دیگری از به کار گیری اصل جاذبه می باشند. یعنی آن ها نیز جریان را به سمت خود جذب می کنند. برای آشنایی بیشتر با ساختار این محصول می توانید به صفحه رله در سایت لیان الکتریک مراجعه نمایید.[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%b1%d9%84%d9%87/” button_title=”رله در سایت لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

رله حفاظتی الکترومکانیکی از نوع سیم پیچ متحرک

مترهای سیم پیچ متحرک از یک حلقه سیم استفاده می کنند که دور یک آهنربای ثابت پیچیده شده است. درست شبیه گالوانومتر، اما با این تفاوت که در گالوانومتر، عقربه وجود دارد ولی در این نوع رله ها به جای عقربه از اهرم کونتاکت استفاده می شود. کاربرد این نوع از محصول بسیار ظریف است و نسبت به اختلاف های کم جریانی باید واکنش مناسب را از خود نشان دهد. به همین جهت در ساخت آن نهایت حساسیت و دقت به خرج داده می شود.

البته غیر از آنچه گفته شد، یعنی پیچیدن یک حلقه سیم فلزی به دور یک آهنربای ثابت، نوع دیگری از رله سیم پیچ متحرک وجود دارد که در آن سیم پیچ از یکی از دو رباط رسانا معلق می شود و به این ترتیب امکان حرکت سیم پیچ در مسیر بزرگی فراهم می آید. در مورد انواع دیگر رله ها که ذکر شد، در نوشته ها و مقالات بعدی از کارشناسان لیان الکتریک صحبت خواهیم نمود.

در صورتی که شما برای سیستم های خود نیاز به استفاده از رله های حفاظتی دارید، باید بدانید که شرکت لیان الکتریک ویرا انواع و اقسام این محصول را که مناسب برای کاربردهای گوناگون است می تواند به شما عرضه نماید. برای این منظور تنها کافی است با کارشناسان و متخصصان ما در لیان الکتریک تماس حاصل نمایید.[button title=”تماس با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *