رله نرمالی کلوز

رله یک کلید و سوئیچ الکتریکی است که کارکرد اصلی اش آن است که از الکترومغناطیس استفاده می کند تا محرک های کوچک الکتریکی را به جریان های بزرگ تبدیل کند. اما علاوه بر این کارکرد اصلی می توان فوایدی جانبی را نیز از آن سراغ داشت که در مقاله “استفاده از رله چه مزیت های فرعی دارد؟” به یک نمونه از آن اشاره شد که سبب می شود بسیاری از سیم پیچی هایی که می تواند فضای زیادی را اشغال کند، حذف گردد.

در ادامه به مبحث چگونگی عملکرد این محصول پرداختیم و همانطور که در مقاله “رله چگونه کار می کند؟” گفتیم، دو نوع رله وجود دارد که هر کدام کارآیی خود را دارند و باید در موقعیت مناسب قرار گیرند تا بتوان کارکرد مورد نظری را که از آن انتظار داریم به دست آوریم. این دو نوع عبارتند از:

  1. رله هایی که به طور نرمال باز هستند. (Normally Open Relays)
  2. رله هایی که به طور نرمال بسته هستند. (Normally Closed Relays)

رله نرمالی اوپن و رله نرمالی کلوز چیست؟

در ادامه توضیحاتی راجع به این ها خواهیم داد.

رله نرمالی اوپن

بیشتر رله ها نرمالی اوپن هستند. یعنی در حالت پیش فرض، مدار دوم که مدار بزرگ تر است خاموش است و برای روشن شدن باید کلید آن بسته شود. در این نوع رله ها اتفاقات به شکل زیر به جریان می افتند:

  1. جریان برق از طریق یک مدار ورودی جریان پیدا می کند.
  2. به این وسیله یک آهنربای الکتریکی را فعال می کند.
  3. فعال شدن آهنربای الکتریکی باعث ایجاد یک میدان مغناطیسی می شود که این میدان کانتکت را جذب می کند تا به مدار دوم که مدار بزرگ تر است متصل شود. به این ترتیب اجازه می دهد که جریان از مدار بزرگتر عبور کند.
  4. برای قطع جریان از مدار دوم کافی است که منبع برق قطع شود. در این صورت یک فنر، کانتکت را از مدار دوم جدا می کند و بنابراین شارش جریان الکتریکی در مدار دوم متوقف می گردد و وسیله برقی خاموش می شود.

رله نرمالی اوپناین ها مراحلی بود که برای برقراری و قطع جریان برق توسط یک رله نرمالی اوپن طی می شود. اگر پرسشی در این باره دارید می توانید آن را با کارشناسان لیان الکتریک مطرح نمایید. [button title=”تماس با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”” font_color=”blue” size=”2″ full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

در ادامه می خواهیم به کارکرد نوع دوم که معمولا بسته است بپردازیم.

رله نرمالی کلوز

اساس و پایه یک رله نرمالی کلوز (NC) همانند یک رله نرمالی اوپن (NO) است. در اینجا نیز دو مدار قرار دارد که مدار دوم بزرگتر است و این نیروی الکترومغناطیسی است که باعث جابجایی کانتکت فیزیکی بین دو موقعیت بسته و باز می شود. اما تفاوت این دو در این است که:

  1. کانتکت به طور نرمال بسته است و جریان در مدار دوم برقرار است.
  2. اگر بخواهیم که جریان در مدار بزرگتر قطع شود، مدار اول باید فعال شود.
  3. با فعال شدن مدار اول، آهنربای الکتریکی فعال گردیده و کانتکت را از محل اتصال با مدار بزرگتر جدا می کند.

 

رله نرمالی کلوز

 

بنابراین تفاوت اصلی این دو در آن است که در نوع نرمالی کلوز در حالت پیش فرض مدار بزرگ تر در حالت روشن قرار دارد ولی در حالت نرمالی اوپن در حالت پیش فرض مدار بزرگ تر در حالت خاموش است. با مشاهده صفحه رله سایت لیان الکتریک ویرا می توانید با هر دو نوع این محصول آشنا شوید.

[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%b1%d9%84%d9%87/” button_title=”رله حفاظتی زیمنس” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *