پیش از شروع، اگر خواهان اطلاعاتی در مورد سافت استارتر ها هستید، بهتر است مقالات انواع راه انداز نرم و کلمه “نرم” در راه انداز نرم موتور به چه معناست؟ را مطالعه نمایید. اما قبلا در مقاله سوال های رایج درباره سافت استارترها (بخش اول) به تعدادی از سوال های رایج در مورد سافت استارترها که دانستن آن ها تا حد زیادی به ما کمک می کند و در طول زمان نیاز به تعمیرات سافت استارتر را کاهش می دهد پرداختیم، اکنون می خواهیم به بقیه آن ها بپردازیم.

 آیا سافت استارتر قادر به حفاظت موتور است؟

اگر چه وظیفه اصلی سافت استارتر ها حفاظت نیست اما با پیشرفت تکنولوژی امروزه دیگر آنها را متناسب با نیاز مشتری ها می سازند لذا بیشتر آن ها مجهز به حفاظت های ضروری موتورهای القایی هستند و مارا از استفاده ار تجهیزات حفاظتی نظیر رله های کنترل بار و فاز بی نیاز می کنند. البته که هنوز مدل های قدیمی تر و ارزان تر آن ها امکانات حفاظتی ندارند.

آیا همچنان حفاظت موتور پس از بای پس شدن سافت استارترانجام می شود؟

در بیشتر سافت استارتر ها در صورتی که اتصالات و سیم بندی ترمینال های مدار بای پس بر اساس کاتالوگ دستگاه به درستی سربندی شود، ترانسفورماتورهای جریان (CT) که وظیفه فیدبک گرفتن از جریان عبوری را دارند همچنان در مسیر جریان عبوری موتور باقی می مانند و همه حفاظت‌ها همچنان به قوت خود باقی می ماند. ( نکاتی در مورد تعمیرات سافت استارتر های زیمنس)

آیا در استفاده از سافت استارتر به فیلتر هارمونیک نیاز داریم؟

برای جواب دادن به این سوال ابتدا باید بدانیم هارمونیک چیست. به طور خلاصه هارمونیک ولتاژ و جریانی است که دما و اثر نامناسب و مخرب در موتور، کابل ها و سایر تجهیزات ایجاد می کند و در صورت تداوم می تواند منجر به خرابی و تعمیرات سافت استارتر گردد. خوشبختانه تولید هارمونیک راه انداز های نرم در لحظات راه‌اندازی و توقف موتور بسیار کم است. با توجه به بای پس آن در حین کار موتور هم هارمونیک تولیدی آن صفر است. پس می‌توان نتیجه گرفت که این تجهیز الکتریکی هارمونیک فرد و مخربی تولید نمی کند لذا هیچگونه فیلترینگ ورودی/خروجی نیاز ندارد.

معیار های  انتخاب سافت استارتر چیست؟

یکی از سوال های بسیار مهم در این زمینه انتخاب سافت استارتر مناسب است. این مبحث یک بحث پیچیده است که سعی می کنیم در مقالات بعدی به تفصیل به آن بپردازیم ولی به طور خلاصه باید گفت که توان و جریان نامی ذکر شده در پلاک یا کاتالوگ سافت استارتر در صورتی ملاک عمل است که برخی موارد رعایت بشود .این موارد عبارتند از:

  • طول زمان راه اندازی
  • شدت جریان راه اندازی
  • فاصله زمانی بین دو راه اندازی
  • سیکل کاری دستگاه
  • شرایط محیطی مثل دما
  • ارتفاع محل نصب و غیره

در صورتی نیاز به استفاده از سافت استارتر خارج از شرایط قید شده در کاتالوگ آن باید با توجه به دستورالعمل سازنده، مقدار جریان نامی و توان نامی آن اصلاح شود.

همچنین دقت داشته باشید در محیط هایی که دما بالاست یا دفعات شروع و توقف موتور زیاد است و همچنین کاربری های سنگین مثل سنگ شکن و همزن بهتر است سافت استارتر یک رنج بالاتر نسبت به موتور انتخاب شود. (نکاتی در مورد سافت استارتر و تعمیرات آن)

مطلب دیگری که بسیار حائز اهمیت می باشد این است که هنگام انتخاب سافت استارتر مناسب برای موتور به جای توان نامی حتما جریان نامی را در نظر بگیرید و این نکته تا حد بسیاری در آینده از تعمیرات سافت استارتر شما جلوگیری خواهد کرد.

آیا سافت استارتر قابلیت راه اندازی چند موتور پشت سر هم را دارد؟

سافت استارتر ها این توانایی را دارند که برای راه اندازی چند موتور مورد استفاده قرار بگیرند فقط باید مطابق شکل زیر در مدار مربوطه به ازای هر موتور 2 کنتاکتور و حفاظت جداگانه در نظر گرفته شود و این کار در توان های بالا نکات فنی و حساسی دارد که تجربه و علم بالایی را می طلبد لذا حتما برای این کار از مهندسین با صلاحیت استفاده کنید. همچنین باید در انتخاب رنج مناسب راه انداز نرم به شرایط مختلف هریک از موتورها توجه کافی صورت گیرد تا بعدا در شرایط مختلف مشکلی برای ما پیش نیاید.

خوشبختانه در مجموعه لیان الکتریک ویرا شرایطی فراهم شده که شما می توانید جهت خرید، راه اندازی و تعمیرات  سافت استارتر از کارشناسان مجرب ما مشورت لازم را به عمل بیاورید.

 

تفاوت بین سافت استارترهای دو فاز و سه فاز در چیست؟

مدل سه فاز که کاملا از نام آن مشهود است چرا که در این مدل ها از هر سه فاز استفاده می شود. اما مدل های دو فاز معمولا برای صرفه جویی در هزینه و اندازه سافت استارتر بیشتر استفاده می شوند و در این رابطه برخی از سازندگان در توان های پایین مدل‌های ویژه‌ای ارائه داده‌اند که تنها روی 2 فاز از 3 فاز کنترل دارند و فاز سوم مطابق شکل زیر یکسره است.

طبیعتا این مدل معایبی نیز دارد که از  مهم ترین آن ها می توان به بیشتر بودن جریان راه‌اندازی در فاز سوم که مستقیم به موتور وصل شده نسبت به دو فاز دیگر اشاره کرد. همچنین مدل های دو فاز امکان اتصال شش سیمه ندارند به هر حال بحث صرفه جویی و ارزان بودن مطرح است.( تشریح فرایند راه اندازی نرم پس از تعمیرات سافت استارتر)

تفاوت بین کنتاکتورهای اصلی و بای پس در راه انداز نرم در چیست؟

تفاوت بین کنتاکتورهای AC1 و AC3 در این است که AC1 برای بارهای با خاصیت القایی کمتر (less ­inductive) از قبیل بارهای مقاومتی (ضریب توان بار تقریبا در حدود ۱ است) استفاده می شوند اما کنتاکتورهای AC3 برای موتورهای قفسی سنجاب با فشار بالا استفاده می شود که در طول عملکرد موتور در مدار است. استانداردها نحوه استفاده از کنتاکتورها و مقادیر جریان قطع آنها را تعیین می کنند که به موارد زیر بستگی دارد:

  • نوع بار قابل کنترل (موتور قفس سنجاب یا رینگ لغزش، بارهای مقاومتی)
  • شرایط کارکرد (موتور در حال کار، متوقف یا شروع کار، عملکرد معکوس، ترمز ضد جریان)

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد همچنین شما می توانید جهت خرید و تعمیرات سافت استارتر و انواع درایو ها با کارشناسان مجرب شرکت لیان الکتریک ویرا تماس حاصل کنید. همچنین خواندن مقاله ( تعمیرات سافت استارترهای اشنایدر) در این رابطه پیشنهاد می شود.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *