سیگنال خروجی درایو

هدف اصلی درایو کنترل دور، کنترل کردن سرعت موتور است. اما این دستگاه علاوه بر این، قابلیت ها و توابع متعدد دیگری نیز برای کمک به سیستم های اتوماسیونی و پایش درایو کنترل دور و عملکرد کلی فرآیند ارائه می دهند. رله های خروجی درایو و سیگنال های آنالوگ خروجی مثال هایی از این قابلیت ها هستند. تقریبا همه درایوهای کنترل دور حداقل یک رله خروجی دارند.

معمولا درایوهای کنترل دور با کاربری عمومی دارای یک رله خروجی و درایوهای کنترل دور پیشرفته تر حداقل دو رله خروجی دارند. رله های خروجی تجهیزات الکترومکانیکی ساده ای هستند که مزیت آن ها این است که کار و برقراری اتصالات آن ها به آسانی قابل درک است و سطح ایزولاسیون بالایی دارند، در نتیجه بعید است مشکلات نویزهای الکترومغناطیسی ایجاد کنند یا باعث آسیب دیدن درایو کنترل دور شوند. در هر صورت فراموش نکنید که بهتر است از المان های شوک گیر برای استفاده از آن ها بهره ببرید، به خصوص اگر در حال کلیدزنی یک بووین کنتاکتور هستید.

المان های مداری درایو

در غیر این صورت، قوس های الکتریکی روی تیغه های رله که در اثرکلیدزنی بارهای القایی به وجود می آیند به سرعت باعث آسیب دیدن تیغه ها می شوند و ممکن است عملکرد درایو کنترل دور را نیز مختل کنند. البته سازندگان اینورتر ها تمام تلاش خود را می کنند تا با تست های سخت گیرانه، جلوی رخداد چنین اتفاقی را بگیرند. شکل زیر برخی از المان های مداری که می توانند به عنوان برقگیر چنین مداراتی به کار روند را به همراه محل اتصال آن ها نمایش می دهد.

رله های خروجی را می توان برای هر عملکرد دلخواه امکان پذیری تنظیم کرد. مثلا شما می توانید تنظیم کنید که زمانی که درایو کنترل دور سال باشد، رله مورد نظر تغییر وضعیت دهد. یا رله وقتی عمل کند که درایو با خطایی تریپ داده باشد.

دیگر تنظیماتی که می تواند برای رله خروجی مفید باشد شامل وضعیت کار کردن موتور و قرار داشتن درایو در یک نقطه سرعتی مشخص است. این سیگنال ها می توانند برای صنایعی مفید باشند که به محض روشن شدن موتور باید فرآیندهایی انجام پذیرند. فرض کنید در یک ایستگاه پمپاژ یک دستگاه کوچک کلرزنی نیز دارید که بعد از شروع پمپاژ آب نیاز دارید شروع به کار کند. با تنظیم رله خروجی بر روی “روشن شدن درایو کنترل دور” و استارت درایو، رله خروجی بسته می شود. حالا کافی است که رله خروجی را به بووین کنتاکتوری وایر کرده باشید که مدار قدرت موتور کلر زن را برقرار می کند.

در درایوهای کنترل دوری که برای کاربردهای بالابری مثل آسانسور و جرثقیل در نظر گرفته شده اند، تقش رله خروجی بسیار پر رنگ می باشد. در این نوع اینورترها، یک رله خروجی باید برای کنترل ترمز نگهدارنده مکانیکی بار در نظر گرفته شود. وظیفه این رله خروجی این است که ترمز را کنترل کند تا در زمان های توقف موتور، مانع از سقوط بار شود. رله های خروجی همچنین ممکن است به صورت یک تیغه نرمالی اوپن یا چنج اور باشند.

دیگر سیگنال خروجی مفیدی که در درایوهای کنترل دور کاربرد فراوان دارد خروجی آنالوگ است. خروجی های آنالوگ درایو کنترل دور را می توان به گونه ای تنظیم کرد که عملکرد آنالوگ یا دیجیتال داشته باشند. در حالت عملکرد دیجیتال، خروجی این سیگنال یا برابر با صفر ولت خواهد بود یا 24 ولت که منطق عملکردی آن مانند یک رله خروجی خواهد شد. مثلا می توان خروجی مورد نظر را روی حالت “سالم بودن درایو” یا “سرعت هدف” قرار داد تا کاربردهای مطلوب را ارائه دهند. ممکن است به ذهنتان برسد که با این 24 ولت می توانید یک چراغ سیگنال 24 ولتی یا یک رله شیشه ای 24 ولتی را فعال کنید. اولا اکیدا توصیه می کنیم چنین کاری را انجام ندهید.

درایو ها برای تولید این سیگنال ها از منابع تغذیه داخلی با ظرفیت پایین استفاده می کنند که عموما می تواندد حداکثر تا 100 میلی آمپر بار را در خروجی تریمنال های کنترلی تغذیه کنند. در نتیجه در صورت اتصال یک چراغ سیگنال یا هر بار دیگری که مصرف آن بیشتر از این مقادیر باشد، قطعا با از کار افتادن مدار کنترلی مواجه خواهید شد، یا اگر بدشانس تر باشید، حتی ممکن است بُرد کنترلی درایو کنترل دور دچار آسیب شود.

اما حالت عملکردی دیگر، حالت آنالوگ است. در این حالت می توان پارامترهای مختلفی همچون فرکانس خروجی، جریان یا توان را از ترمینال آنالوگ خروجی دریافت کرد.

سیگنال آنالوگ خروجی

مثلا وقتی یک PLC دارید که باید مقادیری مثل فرکانس و جریان موتور را بخواند، به راحتی می توان از تریمنال های آنالوگ درایو کنترل دور اتصال به PLC را برقرار کرد تا اطلاعات مورد نظر از درایو به PLC ارسال شود و دیگر نیاز به ادوات اندازه گیری مجزا از بین خواهد رفت. شکل زیر نمونه ای از بهره برداری از سیگنال های آنالوگ خروجی درایو کنترل دور در کاربردهای مختلف می باشد.

کاربرد دیگر خروجی آنالوگ کارکرد تقسیم بار یا گشتاور بین چندین درایو موازی می باشد. مثلا، می توان خروجی آنالوگ روی یک درایو کنترل دور را روی گشتاور موتور تنظیم کرد و این سیگنال را به عنوان نقطه مرجع گشتاور به درایو های دیگر در مجموعه داد. بدین شکل همه درایوها با یک گشتاور یکسان به چرخش در می آیند و بار بین موتورها تقسیم خواهد شد. البته انجام این کار روش آسانتری نیز در برخی برند ها مثل اینورتک دارد که به صورت مستر/اسلیو بین درایوها قابل اجراست و در مقالات قبل به آن پرداختیم.

همواره به این نکته توجه کنید که سیگنال های خروجی آنالوگ درایو کنترل دور کاملا ایزوله نیستند، بنابراین سعی کنید ملاحظات EMC یا نویزهای الکترومغناطیسی را در نصب و وایرینگ رعایت کنید. اگر می خواهید از سیم های بلند برای اتصال خروجی آنالوگ استفاده کنید مراقب باشید، چون کمی اختلاف در مقاومت زمین بین جایی که درایو کنترل دور نصب شده و مقصد سیگنال، می تواند منجر به اختلال در سیگنال و در موارد شدید، خرابی خروجی آنالوگ گردد. این نکته برای رله های خروجی منتفی است و خوشبختانه آن ها کاملا در برابر نویزهای EMC ایزوله اند.

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب دیگر ما که شامل: تابلو برق، مزایای استفاده از اینورتر در آسانسورها، نقش راه انداز نرم در شناورها، چاه ها و پمپ های آب، ، انواع تابلوبرق ها از نظر ساختار و شکل ظاهری، آشنایی با تفاوت های اینورتر و سافت استارتر و … می باشد را مطالعه کنید. به منظور بررسی و انجام تعمیرات اینورتر، سافت استارتر و تابلو برق می توانید با کارشناسان مجرب شرکت لیان الکتریک ویرا تماس حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *