cold load pickup

در مقالات گذشته در ارتباط با رله های حفاظتی و برخی از فانکشن های آن توضیح داده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله معرفی انواع رله (بخش اول) رجوع بفرمایید. یکی دیگر از فانکشن های کاربردی در آن ها، حفاظت بار سرد یا CLP می باشد. CLP مخفف کلمه Cold Load Pickup می باشد و برای راه اندازی بارهای موتوری بسیار کاربرد دارد.

cold load pickup

چرا وجود فانکشن CLP رله در شبکه الزامی است؟

یک شبکه الکتریکی با رله های جریانی را در نظر بگیرید که برای مدت زمانی خاموش ( OFF ) باشد، پس از آن و به محض برقدار شدن مجدد شبکه، تمامی بارهای موجود در شبکه به صورت هم زمان وارد مدار می شوند. این قضیه بیشتر در ارتباط با بارهای موتوری مد نظر قرار می گیرد که به محض وصل مجدد شبکه، همه آنها به صورت همزمان وارد مدار می شود.

تریپ بی مورد رله یا افزایش ضریب هم زمانی!

برای مثال محله مسکونی را در نظر بگیرید که تمامی ساکنان آن دارای یخچال های خانگی هستند. همانطور که میدانیم اینگونه تجهیزات الکتریکی هم شامل موتور است. در حالت عادی از هر 10 یخچال، فقط 3 یخچال دارای موتور روشن است. اما پس از قطع مدار و رله به میزان مشخصی و سپس وصل مجدد آن، همه یخچال ها به صورت هم زمان وارد مدار می شوند. یعنی ضریب هم زمانی پس از وصل مجدد مدار، از 0.3 به مقدار یک رسیده است.

این قضیه، یعنی روشن شدن همزمان همه بارهای موتوری، سبب افزایش جریان به مقدار خیلی زیادی می شود و رله های حفاظتی این افزایش جریان را به عنوان خطا تلقی کرده و مدار را قطع می کنند. همانطور که مشخص است رله به اشتباه عمل کرده و مدار را قطع کرده است. بنابراین نیاز به یک فانکشن خاص حفاظتی در آن ها برای جداسازی جریان خطا از جریان راه اندازی امری ضروری است. این دقیقا همان فانکشن حفاظتی CLP می باشد که در آن ها در نظر گرفته شده است. ( رله های اضافه جریان )

منطق عملکرد CLP چیست؟

برای تنظیم این فانکشن در رله های حفاظتی باید دو زمان را فعال کنیم. زمان اول در رله ها به عنوان No Load Time یا مدت زمان بی باری شناخته می شود. برای فعال شدن فانکشن خفاظتی CLP در آن ها، باید شبکه حداقل به اندازه زمان تنظیم شده در No Load Time بی برق باشد. مدت زمان دومی که برای این فانکشن حفاظتی در این تجهیز باید تنظیم گردد، Cold Load Time یا مدت زمان حفاظت CLP می باشد. اگر برای زمان های بیشتر از مقدار تنظیم شده در No Load Time شبکه بی برق باشد، فانکشن حفاظتی CLP در رله فعال می شود و به اندازه زمان تنظیم شده در Cold Load Time  از تنظیمات حفاظتی گروه جریانی دیگری پیروی می کند.

تنظیمات حفاظتی جریانی جدید در رله مربوط به یک گروه تنظیم دیگر می باشد که بر روی مقادیر بالاتری تنظیم شده است و از عملکرد بی مورد آن جلوگیری می کند. پس از اتمام زمان تنظیم شده در Cold Load Time، رله به تنظیمات اصلی باز می گردد. نکته مهم در ارتباط با فانکشن  CLPاین است که اگر مدت زمان بی برقی شبکه کمتر از زمان تنظیم شده در No Load Time باشد، فانکشن CLP اصلا فعال نمی شود.

 

 

چگونه فانکشن حفاظتی CLP را در رله های فنوکس تنظیم کنیم؟

فانکشن حفاظتی راه اندازی بار سرد در تمامی رله های جدید کمپانی فنوکس اسپانیا موجود می باشد و تنظیم آن در تمامی مدل های این شرکت یکسان است. برای تنظیم همانطور که در تصویر بالا مشخص است چهار پارامتر باید تنظیم گردد. پارامتر اول Function Enable می باشد. این پارامتر به صورت پیش فرض روی NO قرار دارد و اگر روی Yes قرار بگیرد، اجازه فعالیت به این فانکششن داده می شود. در واقع فانکشن CLP را در رله فعال می کند. (مشخصات الکتریکی رله کدامند؟)

پارامتر دوم Setting group است که باید روی 4 قرار بگیرد. این پارامتر تعیین میکند که اگر شبکه برای مدت زمان تعیین شده در No Load Time خاموش باشد، پس از روشن شدن به مدت زمان Cold Load Time، از مقادیر تنظیم شده در گروه 4 پیروی می کند. پس از اتمام این زمان، رله مجدا به حالت عادی باز می گردد و از تنظیمات گروه اول پیروی می کند. مقادیر بعدی که باید در رله تنظیم شوند نیز همان زمان های بی باری و حفاظت بار سرد است که این مقادیر باید با توجه به موتور و شبکه وارد شوند.

نکته مهم رعایت تنظیمات دقیق در پارامترهای گروه چهار می باشد. در زمان راه اندازی بارهای موتوری که جریان زیادی از شبکه کشیده می شود، رله از تنظیمات وارد شده در این گروه پیروی خواهد کرد. یعنی پارامترهای وارد شده در این گروه تنظیمی باید به اندازه کافی زیاد باشد که مانع عملکرد نادرست و بی مورد رله  شود. از طرف دیگر اگر مقادیر وارد شده در گروه جهارم بسیار زیاد باشد، در صورت وقوع خطای شدید در هنگام راه اندازی رله عمل نخواهد کرد. بنابراین انجام تنظیمات درست در پارامترهای گروه چهارم بسیار مهم می باشد.

به صورت پیشفرض زمان های تنظیم شده رله بر روی 15 ثانیه می باشد. یعنی باید حداقل 15 ثانیه خاموش باشد تا این فانکشن فعال باشد. پس از روشن شدن رله نیز، به مدت 15 ثانیه اول ، از تنظیمات وارد شده در گروه چهارم تبعیت خواهد کرد. رله های تولیدی شرکت فنوکس اسپانیا، علاوه بر فانکشن CLP، فانکشن حفاظتی SHB را نیز دارا می باشند که برای بلاک کردن جریان هجومی ترانس بسیار مفید است. در مقالات بعدی در ارتباط با نحوه عملکرد این فانکشن توضیحات کاملی ارائه خواهد شد. (مفاهیم کاربردی درباره رله های حفاظتی)

با کمک این فانکشن، به ساده ترین شکل ممکن می توان از عملکرد بی مورد رله ها در زمان برق دار کردن شبکه جلوگیری کرد. برای مشاهده این فانکشن در رله ها به صفحه رله حفاظتی SIL-A مراجعه کنید. امیدواریم که مطالب بیان شده در این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با متخصصین ما در شرکت لیان الکتریک ویرا تماس حاصل فرمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *