مبانی مکانیکی استفاده از سافت استارتر

سافت استارتر به جهت فواید زیادی که در اختیار سیستم های الکترومکانیکی می گذارد کاربرد وسیعی در صنعت پیدا کرده است که در نوشته “آشنایی با کاربردهای راه انداز نرم” به معرفی برخی از این کاربردها پرداختیم. در این نوشته قصد داریم به برخی از پارامترهای مکانیکی اشاره کنیم که برای کارکرد مناسب سافت استارتر باید مورد ملاحظه قرار گیرند.

گشتاور

گشتاور در واقع عملی است که طی آن نیرویی تولید می شود که تمایل به ایجاد چرخش دارد. بر خلاف کار که یک کمیت فیزیکی است که در طول حرکت برقرار است، گشتاور حتی اگر هیچ حرکت یا چرخشی وجود نداشته باشد، می تواند برقرار باشد. در واقع گشتاور حاصل ضرب نیرو در طول بازوی اهرم است. به جهت آنکه بیشتر انتقال نیرو از طریق چرخش اتفاق می افتد برای انتخاب سافت استارتر مناسب محاسبه گشتاور دارای اهمیتی ویژه است.

در محاسبه گشتاور در انتخاب سافت استارتر باید گشتاور قطعات موجود در موتور از جمله قطعات زیر محاسبه گردد:

  1. نوار نقاله ها (Conveyors)
  2. فن ها و دمنده ها (Fans and blowers)
  3. پمپ ها (Pumps)

مبانی مکانیکی استفاده از سافت استارتراینرسی

اینرسی یکی دیگر از کمیت های مکانیکی است که در انتخاب سافت استارتر باید مد نظر قرار دهیم. اینرسی مقاومت یک جسم در برابر تغییر سرعت آن است. این جسم می تواند دارای سرعت ثابت و یا در حال سکون باشد. از طرفی حرکت آن می تواند به صورت خطی و یا به صورت چرخشی باشد. در صفحه راه انداز نرم لیان الکتریک می توانید با اهمیت این کمیت بیشتر آشنا شوید.

[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%b1%d8%a7%d9%87-%d8%a7%d9%86%d8%af%d8%a7%d8%b2-%d9%86%d8%b1%d9%85/” button_title=”راه انداز نرم لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

در محاسبه اینرسی باید قطعات مختلف سیستم را در نظر گرفت. از جمله:

  1. سیلندرها
  2. قرقره / جعبه دنده

محاسبه اینرسی هر یک از این قطعات طبق فرمول هایی که در محل خود بیان شده است، انجام می پذیرد و شما می توانید برای آشنایی با نحوه محاسبه این کمیت ها و تاثیر آن ها در انتخاب سافت استارتر مناسب به مقاله “سافت استارتر حالت جامد برای کنترل موتور” مراجعه نمایید.

برای انتخاب راه انداز نرم مورد نظر خود می توانید با کارشناسان و متخصصان ما در لیان الکتریک مشورت نمایید.

[button title=”مشورت با متخصصان لیان الکتریک” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *