ساخت تابلو برق

مقدمه

ساخت تابلو برق یک هنر واقعی است. تابلو  قرار است محفظه ای باشد که از تمام تجهیزات با ارزش درون خود محافظت کند در نتیجه باید با ظرافت، دقت، نظم و کیفیت بالایی تولید شود. ساختن تابلو های با کیفیت نیازمند یک کار گروهی است. در تابلوسازی های پیشرفته، یک تابلو برق با کیفیت حاصل تلاش چند مرحله ای 7 گروه مختلف از متخصصین می باشد. این متخصصین باید با دقت و هماهنگی بالایی در کنار یکدیگر کار کنند و علاوه بر این ارتباط تعاملی خوبی را با مشتریان داشت باشند تاب توانند تابلو برق دلخواه مشتری را با کمترین قیمت ممکن در اختیار وی قرار دهند. وجود هر گونه خلل یا نقصانی در هر یک از این گروه های کاری باعث می شود تلاش کل مجموعه تابلسازی زیر سوال برود و محصول نهایی کیفیت مطلوب مطابق استانداردها و انتظار مشتری را نداشته باشد. در این مقاله به بررسی کامل فرایند ساخت یک تابلو برق از اولین مراحل که دریافت سفارش است تا زمان ارسال و تحویل آن می پردازد. (انواع تابلو برق ها از نظر ساختار و شکل ظاهری)

ساخت تابلو برق

مرحله اول:‌ تعیین تجهیزات برای یک پروژه جدید تابلو برق

تیم تعیین تجهیزات برای شرکت در مناقصات معمولا باید از افراد خبره تشکیل گردد. این تیم باید تجربه عملی از ساخت تابلو برق ها داشته باشد و همچنین دید مناسبی از فرایند بازرگانی و تجاری و مسائل اقتصادی نیز داشته باشد. موفقیت اصلی تیم ارائه پیشنهاد در صورت وجود دو مهارت اصلی تضمین می شود:‌

  • تجربه ای عمیق در زمینه ساخت و طراحی
  • سیم کشی تابلو برق ها و قدرت تخیل بسیار بالا

به محض این که یک درخواست خرید از طرف مشتریان برای تابلو برق از راه می رسد، تیم خرید باید بتواند بر اساس نقشه درخواستی لیست کالاهای درخواستی را تهیه کند. در برخی موارد نقشه ها اصلا گویا نیستند و تیم تخصصی ارائه پیشنهاد باید از قدرت تخیل خود برای برآورد مناسب کالاها و کابل های مورد نیاز بهره ببرد. تیم ارائه پیشنهاد باید با دقت نقشه های تابلو برق درخواستی را بررسی کنند تا هیچ کالایی را از قلم نیاندازند؛ فراموش کردن یک کالای ضروری در محاسبات برآورد کالاها به معنی پرداخت هزینه های قابل توجه و متضرر شدن شرکت در مراحل بعدی ساخت تابلو  خواهد بود.(تابلو  های مقاوم در برابر قوس الکتریکی)

سپس اگر لیست کالاها تهیه شده باشد، تیم ارائه پیشنهاد باید نوع، اندازه و طرح مورد استفاده برای تابلو را تعیین کند و اطمینان حاصل کند که تمام محصولات و کابل ها بتوانند به درستی در تابلو برق مورد نظر جای بگیرند. تعیین اندازه مناسب برای تابلو  کار بسیار دشواری است: تیم ارائه پیشنهاد باید راه حل بسیار دقیقی را ارائه کند که تابلو  نه بسیار بزرگ باشد که فضاهای خالی فراوانی در آن وجود داشته باشد و نه آن قدر کوچک باشد که جانمایی تجهیزات درون تابلو برق برای تیم فنی دردسر ایجاد کند. به محض این که لیست کالا ها تکمیل شد، تیم ارائه پیشنهاد این لیست را در اختیار تیم قیمت گذاری و خرید قرار می دهد. (نحوه محاسبه ابعاد تابلو برق از نظر حرارتی)

ابعتد تابلو برق

 

مرحله دوم: قیمت گذاری و خرید برای تابلو برق

به محض این که لیست محصولات آماده گردید، افراد بخش بازرگانی کار خود را شروع می کنند. تیم بازرگانی با شرکت های تامین کننده تجهیزات، تولید کنندگان و وندورهای مختلف وارد مذاکره می شوند تا بهترین ترکیب از قیمت ها و زمان تحویل محصولات را که برای مشتری مناسب باشد، به دست آورند. این تیم باید بتواند هزینه های کلی هر پروژه ساخت تابلو برق را برآورد کند تا بتواند کمترین قیمت ها را در عین وجود سوددهی مناسب برای مناقصات پیشنهاد دهد.

تمامی شرکت های تابلوسازی بزرگ یک وندور لیست مخصوص خود دارند که شامل تامین گنندگانی می شود که شرکت با آن ها به صورت روال و روتین کار می کند و هماهنگی بالایی بین بخش های بازرگانی و فنی دو طرف وجود دارد. در پروژه هایی که از لحاظ زمان تحویل در وضعیت بحرانی قرار داشته باشند، تیم بازرگانی باید به واسطه ارتباطات نزدیکی که با وندورهای خود دارد بتواند سریعا استعلام قیمت های لازم را دریافت نماید و علاوه بر این بهترین قیمت ها را بتواند برای مشتریان خود رقم بزند.(تست هایی که باید برای تایید تابلو برق انجام شوند )

تعیین تجهیزات

در بسیاری از شرکت های تابلوسازی ارتباطات بسیار نزدیکی بین مدیران بالارده شرکت و اعضای تیم بازرگانی وجود دارد. تیم بازرگانی شریان اقتصادی شرکت را در دست دارد و با وجود عدم دخالت در مسائل فنی تابلو برق، عملکرد این تیم تاثیر بالایی در کیفیت محصول نهایی و تابلو برق رسیده به دست مشتری دارد.

پس از این که بهترین قیمت ها برای محصولات تعیین شدند و قرار و مدارها با شرکت تامین کننده گذاشته شدند، همه این اطلاعات به صورت خلاصه جمع اوری می شود و یک فاکتور با جزئیات کافی به مشتری ارسال می گردد تا قیمت ارائه شده را بررسی کند. (تغییرات تابلو برق ها در طول تاریخ چه چیزهایی بودند؟)

در این زمان دو اتفاق رخ می دهد. اگر مشتری فاکتور ارائه شده را تایید نکند و درخواست تغییراتی داشته باشد، پیش فاکتور ارسال شده باید اصلاح گردد. مشتری ممکن است درخواست حذف برخی تجهیزات را داشته باشد یا بخواهد برخی تجهیزات دیگر به تابلو برق اضافه گردند. این مساله فرایند پیشنهاد دهی را کمی دشوارتر می کند و تیم تعیین تجهیزات باید کار خود را از اول شروع کند و اصلاحات لازم را مجددا اجرا کند. سپس فرایند دوباره تکرار می شود و تیم بازرگانی لیست کالاهای تغییر داده شده را مجددا ارزیابی می کند و قیمت ها را از تامین کنندگان دریافت می کند و پیش فاکتور اصلاح شده را مجددا برای مشتری ارسال می کند. البته ممکن است پیش فاکتور اولیه نیز در وهله اول توسط مشتری تایید شود. به هرحال پس از طی شدن این روند و تایید پیش فاکتور توسط مشتری، تیم بازرگانی مجددا لیست محصولات را بررسی می کند تا با نقشه ها مطابقت داشته باشد و لیست محصولات نسبت به پیشنهاد تغییری نکرده باشد. پس از انجام این تاییدیه، بخش خرید دپارتمان بازرگانی وارد عمل می شود تا در یک عملیات ضربتی اقلام تایید شده را خریداری کند و کار ساخت تابلو برق آغاز گردد. از این جا به بعد را باید به افراد فنی بسپارید!

ساخت تابلو

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد . همچنین شما برای طراحی و خرید انواع تابلو برق می توانید با کارشناسان مجرب شرکت لیان الکتریک تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید مقالات معرفی انواع تابلو برق ساختمان و نکاتی که باید در طراحی تابلو  در نظر گرفته شوند را نیز مطالعه بفرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *