در قسمت قبل یعنی مراحل ساخت تابلو (قسمت اول) مراحل اولیه برای طراحی و ساخت تابلو برق را مورد بررسی قرار دادیم. در این مقاله در ارتباط با ادامه مراحل ساخت تابلو برق بحث خواهیم کرد

مونتاژ تابلو برق

حالا دیگر نوبت تیم های مونتاژ و حکاکی است که شروع به کار کنند. تیم مونتاژ وقتی که مونتاژ نقشه ها و لیست کالاها را دریافت می کند، نقشه ها را با دقت برای هرگونه ملاحظات فنی بررسی می کند. آنها اطمینان حاصل می کنند که کلیه محصولات و تجهیزات لازم توسط تیم بازرگانی تهیه شده باشد و فضای کافی درون تابلو برق برای جانمایی تجهیزات وجود داشته باشد.

هر گونه نقص و مانعی که ممکن است باعث جلوگیری از کارآمدی تابلو برق در زمان بهره برداری شود را مد نظر قرار می دهند. در صورت وجود هرگونه نگرانی، تیم مونتاژ در همکاری نزدیک با مشتری و با ارائه راه حل های پیشنهادی خود، به برطرف ساختن مشکل می پردازند.

هنگامی که همه در مورد طرح تابلو برق به توافق رسیدند، تیم مونتاژ نقشه ها را می گیرد و شروع به طراحی دقیق فیزیکی تابلو در برنامه اتوکد، ایپلن یا سایر نرم افزارهای نقشه کشی مشابه می کند. طراحی تابلو و ورق های درون آن سپس به دستگاه های برش پیشرفته منتقل می شوند تا سوراخ کاری های آن انجام گردند.(ساختار عمومی تابلو )

در این مرحله ، تیم مونتاژ برخی از اجزای اصلی تابلو برق مانند PLC، بلوک ترمینال ها، راکتور خط، درایو کنترل دور، HMI، تهویه هوا، کنتاکتور، رله و دژنکتور و کلیدها را نصب می کند. تیم مونتاژ برای شناسایی این تجهیزات و کابل ها روی هر کدام برچسب مختص به خود را می زنند.

حکاکی تابلو برق

تیم حکاکی همزمان با تیم مونتاژ کار خود را آغاز می کنند. ابتدا آنها نقشه ها را می گیرند و شروع به جستجو می کنند که کدام دستگاه ها باید شناسایی شوند و آیا این شناسایی باید روی پلاک ها یا نشانگر ترمینال باشد. نشانگر ترمینال برچسب شناسایی پلاستیکی است که به بلوک ترمینال می چسبد و مثل یک نقطه اتصال برای سیم کشی خارجی و داخلی است. تابلو برق ها مممکن است صدها تریمنال اتصالات کنترلی داشته باشند. هنگامی که تیم حکاکی آن موارد را شناسایی کرد، آنها را با دستگاه حکاکی پیشرفته خود روی پلاک های فنولیکی حکاکی می کنند، یا قبل از جدا کردن آنها را بر روی نشانگر های ترمینال چاپ می کنند تا آنها را نصب کنند.

 بازرسی اولیه و کنترل کیفیت

تیم کنترل کیفیت نقشه ها، حکاکی ها و تابلو را بررسی می کند تا اطمینان حاصل کند که هیچ چیزی در فرایند تابلوسازی فراموش نشده است. پس از بازرسی کامل تابلو برق، تیم کنترل کیفیت آن را به تیم سیم کشی منتقل می کند.(مراحل رنگ کاری تابلو برق (بخش دوم))

سیم کشی و شینه بندی تابلو برق

اعضای تیم سیم کشی باید خستگی ناپذیر عمل کنند و حداکثر خلاقیت و هنرمندی را در سیم کشی تابلو برق خرج کنند. هر تابلو دارای سه نوع سیم است: برق، کنترل و ارتباط. تیم سیم کشی با بررسی طراحی تابلو و چاپ تمام برچسب های سیم شروع به شناسایی کابل های مختلف در داخل کابینت می کند.(تجهیزات ارتباطی و کنترلی در تابلو برق)

در حالی که آنها برچسب های سیم را نصب می کنند، آنها همچنین نوع سیم و رنگ مورد نیاز و همچنین نوع سرکابل را بر اساس نقشه ها، اولویت مشتری و استانداردهای الکتریکی محلی مشخص می کنند. برخی از مشتریان دارای ترجیحی دقیق در مورد بیرون آمدن سیم از بلوک های ترمینال هستند و تیم سیم کشی توجه زیادی به این الزامات می کند تا سیم ها را به طول مناسب برش داده و از دوباره کاری جلوگیری کند. پس از آماده شدن سیم ها، سیم کشی واقعی شروع می شود. سیم کشی بسته به پیچیدگی پروژه می تواند از یک روز تا چهار هفته طول بکشد.

 

بازرسی مرحله دوم و کنترل کیفیت

بازرسی مرحله دوم کنترل کیفیت در درجه اول بر روی کاری است که تیم سیم کشی انجام داده است، اما تیم کنترل کیفی دوباره کار نصب تجهیزات را نیز بررسی می کند. این تیم از بسته شدن تمام پیچ ها اطمینان حاصل می کند، نقشه ها را بررسی می کند تا مطمئن شود سیم ها به طور صحیح نصب شده اند و سیم ها را بررسی می کنند تا اتصال کوتاه نداشته باشند و اتصالات به درستی برقرار باشند.

هنگامی که تیم اطمینان حاصل کرد که هیچ اتصال کوتاهی وجود ندارد و همه چیز به درستی سیم کشی شده است، آنها ولتاژ را به تابلو برق اعمال می کنند تا خیالشان از کارکرد عادی همه تجهیزات راحت شود. در بسیاری از پروژه ها مشتریان علاقمند هستند از تابلو برق خود بازدید کنند و عملکرد آن را آزمایش کنند. بعد از اتمام مرحله دوم کنترل کیفی مشتریان می توانند برای بازدید به محل کارگاه تابلوسازی مراجعه کنند.

 حمل و نقل تابلو برق

حمل و نقل آخرین مرحله در فرآیند ساخت تابلو برق پس از بازرسی نهایی بخش کنترل کیفی می باشد. تیم حمل و نقل با پیچیدن تابلو در جعبه های مقوایی یا پلاستیک های حبابی یا بستن آن به پالت چوبی، آن را برای حمل و نقل آماده می كنند. آن ها به طور کامل نحوه خروج محصول از محل کارگاه، اندازه گیری وزن و ابعاد بسته را اجرا می کنند و سپس یک کامیون را برای وانت برنامه ریزی می کنند.(تابلو برق توزیع و روشنایی در محیط های باز)

تابلوسازی های بزرگ چندین پروژه را همزمان دریافت می کنند و اقدام به انجام آن ها می کنند. پروژه های تابلو برق و ساخت آن ها وابستگی بالایی به میزان تخصص و تجریبه کارکنان دارند و به هر میزان که افراد ماهرتری به کار گرفته شوند، کیفیت، طراحی و عملکرد محصول نهایی بهتر خواهد بود که در نهایت رضایت مشتری را در بر خواهد داشت. در صنعت تابلوسازی سابقه عملکرد تاثیر بالایی در انتخاب مشتریان دارد و در بسیاری از مناقصات مبنای انتخاب یک تابلوساز ممکن است سابقه وی در پروژه های گذشته اش باشد، حتی اگر رقم مالی پیشنهادی وی بالاتر باشد. ساخت تابلو برق یک هنر است و نیاز به ذهنی خلاق و آگاه دارد.

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *