مزایای سافت استارتر

سافت استارتر یا راه انداز نرم یک سیستم مدرن جهت راه اندازی موتورهای الکتریکی بصورت تدریجی است. زمانی که یک الکترو موتور مستقیماً به شبکۀ برق وصل می شود جریان راه اندازی زیادی از شبکه جذب می کند. در نتیجه این امر عمر مفید موتور، اتصالات و کوپلینگ های مکانیکی کاهش می یابد. بنابراین پس از تعمیرات سافت استارتر توجه داشته باشید که در راه اندازی مستقیم موتورهای الکتریکی به شبکه برق فشار بسیار زیادی وارد می شود و به لحاظ مکانیکی به اجزای موتور های الکتریکی فشار مضاعف وارد می گردد.

راه اندازی موتور الکتریکیاگر در زمان راه اندازی موتور های الکتریکی از راه اندازی مستقیم استفاده شود، موتور های الکتریکی جریانی معادل ۵ تا ۱۰ برابر جریان نامی، در لحظۀ راه اندازی از شبکه برق جذب می کند.

پس از تعمیرات سافت استارتر توجه داشته باشید که با استفاده از راه انداز نرم، محدود کردن مقدار جریان مصرفی موتور، مقدار ولتاژ و در نتیجه مقدار جریان سیستم کنترل می شود و بنابراین در زمان شروع به کار دیگر افزایش جریان نخواهیم داشت. یکی از اصلی ترین اجزای سافت استارتر، تریستورها هستند که وظیفه برش و تغییر ولتاژ را برعهده دارند.

مزایای استفاده از راه انداز نرم :

استفاده از راه انداز نرم مزایای فراوانی دارد از قبیل :

استارت و استوپ موتور بدون ضربه

افزایش عملکرد و راندمان سیستم

شتاب گیری و شتاب دهی نرم و موتور

کاهش هزینه ها، علی الخصوص هزینه های تعمیر و نگهداری

حذف جریان هجومی و گشتاور لحظه ای در زمان راه اندازی سیستم

کاهش سایز کابل ها و کلیدهای اتصال به شبکه به دلیل کاهش جریان موتور

امکان راه اندازی ضربه ای سیستم برای بارهای سنگین

مزایای سافت استارترپس از تعمیرات سافت استارتر توجه داشته باشید که با استفاده از راه انداز نرم، افزایش طول عمر موتور و پمپ ها به علت حذف پیک های جریان و گشتاور ایجاد می گردد.

بدین ترتیب تنش الکتریکی کمتری بر روی شبکه برق و تنش مکانیکی کمتری بر اجزای دوار وارد می شود که طول عمر مفید سیستم را افزایش می دهد.

همچنین می توان از سافت استارتر در موتور پمپ ها (خلا ، گریز از مرکز و …)، کمپرسورها، فن ها ، اگزوسترها، میکسرها و مخلوط کن ها، کانوایرها، پودرکننده ها، خردکن ها و سنگ شکن ها و سایر موتورهای الکتریکی استفاده نمود.

البته پس از تعمیرات سافت استارتر این نکته را مدنظر داشته باشید که  یکی از عیوب سافت استارتر این است که نمی توان موتور را پس از راه اندازی کاملا کنترل کرد و تغییری در سرعت و یا گشتاور سیستم ایجاد کرد. به همین دلیل اگر نیاز به کنترل موتور داشته باشیم باید از اینورتر استفاده نماییم.

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد همچنین جهت مشاوره برای تعمیرات سافت استارتر و خرید انواع آن ها می توانید با کارشناسان مجرب شرکت لیان تماس حاصل کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *