در مقاله مزیت های استفاده از روش DTC برای کنترل دور موتورها بخش اول به معرفی روش های مختلف برای کنترل دور موتور ها پرداختیم. در تصویر زیر، پارامترهای کنترلی در هرکدام از این روش ها نشان داده شده است. گشتاور و شار مغناطیسی، دو پارامتر اساسی موتور است که در کنترل دور به روش DTC کنترل می شوند.

مزیت اصلی DTC، کاربردی و باور نکردنی!

اما مزیت اصلی DTC در مقایسه با درایوهای کنترل دور AC عدم نیاز به مدولاتور می باشد. در درایوهای کنترل دور PWM AC پارامترهای قابل کنترل فرکانس و ولتاژ هستند که قبل از اعمال شدن به موتور باید چندین مرحله پیچیده را طی نمایند. لذا در درایوهای کنترل دور PWM، کنترل موتور درون یک کنترلر الکترونیکی صورت می گیرد و نه در داخل خود موتور.

هم چنین، گشتاور و شار از پارامترهای موتور هستند که در این روش کنترلی به صورت مستقیم کنترل می شوند. بنابراین علاوه بر حذف مدولاتور و فیدبک از موتور، سبب افزایش سرعت پاسخگویی درایو به تغییرات گشتاور موتور می شود. در نتیجه کنترل دور موتور با دقت و سرعت بیشتری انجام خواهد شد. همانطور که گفته شد در روش DTC به هیچ گونه انکودر و یا تاکومتر برای پی بردن به موقعیت شفت موتور و یا اندازه گیری سرعت موتور نیاز نیست. از دیگر مزایای تکنولوژی DTC برای کنترل دور موتورها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • در روش DTC برای کنترل دور موتورها، سرعت می تواند حتی برای زیر 5Hz نیز کنترل شود و از سرعت صفر، موتور با گشتاور کامل راه اندازی خواهد شد.
  • دقت سرعت برابر با ده درصد از لغزش موتور می باشد که برای یک موتور 11 کیلووات، برابر با 0.3 درصد دقت استاتیکی سرعت است. برای یک موتور 110 کیلووات، دقت سرعت برابر با 0.1 درصد بدون انکودر است. برای دستیابی به دقت های مشابه با درایوهای DC نیاز به استفاده از انکودر می باشد. در مقابل، کنترل دورهای PWM دارای دقت استاتیکی سرعت بین 1 تا 3 درصد دارند. هم چنین اگر برای کنترل دور موتور از DTC به همراه انکودر استفاده شود، می توان به دقت 0.01 درصد دست یافت.

تاثیر استفاده از روش DTC برای کنترل دور موتورها در کاربرد پمپ چیست؟

یکی از مشکلاتی که هنگام راه اندازی موتورها با پمپ ممکن است پیش بیاید، عدم راه اندازی موفق و تریپ کنترل دور است. تریپ ها اغلب در حین راه اندازی پمپ، که گشتاور مورد نیاز تامین نمی شود، اتفاق می افتند. اگر برای کنترل دور پمپ از روش DTC استفاده شود، گشتاور راه اندازی به طور کامل تامین خواهد شد و می توان از یک استارت موفق مطمئن بود. این روش با محدودسازی میزان گشتاور، سبب کاهش فشار و استرس مکانیکی بر روی پمپ ها و اتصالات آن ها می گردد و یک راه اندازی موفق را تضمین می نماید. به طور کلی تکنولوژی کنترل مستقیم گشتاور در کنترل دور، تعداد تریپ را بسیار کاهش می دهد.

کنترل دور موتورها به روش DTC، صرفه جویی بیشتر انرژی

یکی از ویژگی های DTC که در ارتباط با صرفه جویی انرژی توسعه یافته است، ویژگی بهینه سازی شار موتور است. با کمک این روش بازده موتور و کنترل دور در کاربردهای پمپ و فن به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت. برای مثال در کارکرد با 25 درصد بار کامل صرفه جویی انرژی به میزان 10 درصد افزایش خواهد یافت، که به طور مستقیم بر روی هزینه تاثیر می گذارد. هم چنین وجود این ویژگی در کنترل دورها نویزهای تولیدی موتور را به طرز قابل توجهی کاهش می دهد. برای آشنایی دقیق تر با نحوه صرفه جویی در انرژی می توانید مقاله درایو کنترل دور چگونه انرژی مصرفی برق را به حداقل می رساند؟ را مطالعه بفرمایید.

شکل بالا دیاگرام کامل روش DTC برای کنترل دور موتورها را نشان می دهد. بر اساس این تصویر، DTC از دو بخش اساسی تشکیل شده است: حلقه کنترل گشتاور و حلقه کنترل سرعت. همانطور که مشخص است، این روش پیچیدگی های خاص خود را دارد که آن را به بهترین روش حال حاضر برای کنترل دور موتورها تبدیل کرده است. در مقاله بعدی وظیفه هر کدام از این بخش ها و عملکرد آن ها درون کنترل دور را توضیح خواهیم داد. برای کسب اطلاعات بیشتر با متخصصان مجرب شرکت لیان الکتریک ویرا تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *