• حفاظت زمان راه اندازی

  • حفاظت افت جریان

  • حفاظت اضافه جریان لحظه ای

  • حفاظت توالی فاز

  • حفاظت عدم تعادل جریان

  • حفاظت تاخیر استارت مجدد

  • حفاظت ولتاژ

در مقاله تنظیمات و تعمیرات سافت استارتر(بخش اول) به معرفی پارامترهای اولیه، توضیح آن ها و ارائه یک تنظیم نوعی مناسب برای آن ها پرداختیم. پارامترهایی که در مقاله قبلی معرفی شدند، به عملکرد استارت و استاپ آن مرتبط می شوند و تاثیر قابل توجهی روی عملکرد موتور دارند.

حفاظت سافت استارتر

در این مقاله به معرفی دومین بخش از پارامترهای اساسی در تنظیمات و تعمیرات سافت استارتر می پردازیم: پارامترهای حفاظتی. اگر اهمیت پارامترهای حفاظتی در یک راه انداز نرم از سایر پارامترهای معرفی شده در مقاله قبل بیشتر نباشد، به هیچ عنوان کمتر هم نیست! تنظیمات حفاظتی به طور مستقیم با عمر موتور و سافت استارتر و سلامت و ایمنی افراد و بهره برداران مرتبط است و باید به دقت و به صورت مناسب تنظیم شوند. مجددا لازم به ذکر است مقادیر تنظیم نوعی ارائه شده در مقاله قبل و این مقاله صرفا بازه های پیشنهادی هستند که به طور نوعی می توانند در غالب کاربردها به خوبی جواب دهند، با این حال تکیه صرف بر این مقادیر کافی نیست و کاربر باید بر اساس کاربرد، بار و موتور خود بهترین نقاط تنظیم را بیابد.

1- حفاظت زمان راه اندازی در تنطیمات و تعمیرات سافت استارتر

حفاظت زمان راه اندازی حداکثر زمان مجاز برای استارت موفق سافت استارتر را تحت پایش قرار می دهد. اگر موتور طی زمان وارد شده در این حفاظت به سرعت نامی خود نرسد، آن دستور تریپ را صادر خواهد کرد. همان طور که مشخص است عملکرد این تابع حفاظتی کاملا به تنظیمات پارامترهای محدودیت جریان نیز وابسته است زیرا هر چه جریان کمتری در اختیار موتور قرار بگیرد، زمان راه اندازی افزایش خواهد یافت. برای عملکرد مناسب این حفاظت در سافت استارت ها پیشنهاد می شود زمان تنظیمی را کمی بالاتر از مقدار طبیعی مورد نیاز موتور وارد نمایید. مقادیر پیش فرض مناسب برای این حفاظت بین 15 تا 20 ثانیه می باشد. (فواید سافت استارترهای مصرف بهینه)

2- حفاظت افت جریان در تنظیمات و تعمیرات سافت استارتر

حفاظت افت جریان را می توان به گونه ای تنظیم کرد که با پایین آمدن جریان از یک مقدار تنظیم شده، سافت استارتر دستور تریپ را صادر کند و جلوی کارکرد موتور را بگیرد. این حفاظت به طور خاص برای جلوگیری از کارکرد خشک الکتروپمپ ها بسیار مفید می باشد. مقدار تنظیمی مناسب عموما بین 25% تا 40% جریان نامی موتور می باشد.

3- حفاظت اضافه جریان لحظه ای در تنظیمات و تعمیرات سافت استارتر

تمامی تجهیزات حفاظتی و کنترلی که برای موتورها مورد استفاده قرار می گیرند الزاما باید مجهز به حفاظت اتصال کوتاه یا اضافه جریان لحظه ای باشند. با دارا بودن این تابع حفاظتی، سافت استارت می تواند در صورت رخ دادن اتصال کوتاه یا قفل شدن روتور، که معمولا باعث کشیده شدن جریان های بالاتر از 6 برابر جریان نامی می شود را بگیرد. مقادیر حدود 400% برای تنظیم این پارامتر روتین هستند و بسته به درجه احتیاط خود مقدار تنظیمی را می توانید افزایش یا کاهش دهید. در برخی راه اندازهای نرم این حفاظت حتی در صورت فعال نبودن نیز برای اتصال کوتاه های بسیار بزرگ که جریان ناگهانی به بالای 6 برابر جریان نامی افزایش پیدا کند فعال می شود. (تنظیمات و تعمیرات سافت استارتر( مقدمه) )

حفاظت در سافت استارتر

 

4- حفاظت توالی فاز در تنظیمات و تعمیرات سافت استارتر

حفاظت توالی فاز در برخی کاربردها ضروری می باشد. مثلا در پمپ ها که همواره باید در یک جهت کار کنند. معمولا در سافت استارتر شما می توانید توالی مثبت (چرخش مستقیم) یا توالی منفی (چرخش معکوس) را به عنوان گزینه های موجود انتخاب نمایید.

5- حفاظت عدم تعادل جریان در تنظیمات و تعمیرات سافت استارتر

سافت استارت می تواند از موتور در برابر عدم تعادل جریان نیز حفاظت کند. محاسبه مقدار عدم تعادل جریان معمولا به صورت درصد اختلاف مقدار واقعی هر فاز با مقدار میانگین جریان فازها صورت می گیرد و اگر این درصد از مقدار مشخصی بالاتر باشد سافت استارتر می تواند دستور تریپ را صادر کند. مقدار نوعی مناسب برای این حفاظت معمولا بین 30% تا 40% می باشد. توجه به این نکته ضروری است که موتورها در زمان راه اندازی و توقف و همچنین بی باری به صورت ذاتی دچار عدم تعادل جریان می شوند. در نتیجه در صورتی که این تجهیز  به صورت هوشمند مقدار تنظیمی در حفاظت عدم تعادل جریان را در زمان های راه اندازی و توقف تغییر نمی دهد، خودتان مقداری را در نظر بگیرید که دچار تریپ بیهوده نشوید. همچنین اگر کاربردی دارید که طی آن موتور شما به صورت طبیعی در بازه هایی از زمان به صورت بی بار کار می کند نیز باید مقدار تنظیمی در حفاظت عدم تعادل جریان را افزایش دهید تا با تریپ بیهوده مواجه نشوید. (معرفی سافت استارتر های مصرف بهینه و تاثیر آن در تعمیرات سافت استارتر(EO))

تعمیر راه انداز نرم

6- حفاظت تاخیر استارت مجدد در تنظیمات و تعمیرات سافت استارتر

یکی از آسیب های رایجی که از ناحیه برهره برداران و کاربران به سافت استارتر و موتور وارد می شود، ناشی از اقدام به استارت های پشت سر هم در مدت زمان کوتاه است. راه اندازهای نرم عموما می توانند در هر ساعت 3 یا 4 بار اقدام به راه اندازی کنند و در صورتی که تعداد راه اندازی های پشت سر هم افزایش یابد، به دلیل حرارت زیادی که در زمان استارت در اثر جریان های بالا در موتور و سافت استارتر به وجود می آید ممکن است آسیب های قابل توجهی به هر دو تجهیز وارد شود. به همین دلیل پیشنهاد می شود با وارد کردن یک زمان تاخیر در این تابع حفاظتی، به صورت اجباری کاربر نتواند تا پس از طی شدن این زمان مجددا اقدام به استارت کند. همه راه اندازهای نرم به این تابع حفاظتی مجهز نیستند اما شدیدا توصیه می شود این پارامتر را مناسب با توان موتو و احتیاط لازم تنظیم کنید. هر چه موتور بزرگ تر باشد پیشنهاد می شود که مقادیر بالاتری را وارد کنید.

7- حفاظت ولتاژ در تنظیمات و تعمیرات سافت استارتر

حفاظت ولتاژی در راه اندازهای نرم چندان ضروری نمی باشد، اما برخی از راه اندازهای نرم از این حفاظت نیز پشتیبانی می کنند. این حفاظت به خصوص برای جلوگیری از اشباع موتور و افزایش حرارت آن پیشنهاد می گردد. مقادیر تنظیماتی مناسب برای این حفاظت عموما 10% برای میزان افزایش ولتاژ مجاز و 10-15% نیز برای کاهش ولتاژ می باشد.

 

امیدواریم که مظالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد. همچنین شما می توانید مقالات تنظیم پارامترهای مختلف سافت استارتر و (2) را مطالعه بفرمایید.

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *