تعمیرات اینورتر

در مقلات  مطالعه موردی تعمیرات اینورتر مدل دانفوس FC302 قسمت اول و دوم یک مطالعه موردی واقعی از تعمیر اینورتر FC302‌ دانفوس را با شما به اشتراک گذاشتیم. آن اینورتر دچار سوختگی در ماژول قدرت خود شده بود که معمولا تعمیری هزینه بر است و نیاز به دقت بالایی برای تشخیص سایر قطعات الکترونیکی خراب روی بُردهای مداری دارد.

تعمیرات اینورتر

 

حال می خوایم با شما مراحل تشخیص و عیب یابی و تعمیر دو اینورتر لنز 8200 را به اشتراک بگذاریم که اخیرا به دستمان رسیده بود. وضع یکی از یان اینورترها بسیار خراب بود در نتیجه تصمیم گرفتیم از قطعات یکی از آن ها برای تعمیرات اینورتر دیگر بهره ببریم. این اینورترها از طرف یک مشتری به دست ما رسیده بود اما بسیاری از تعمیرکاران این رویکرد را به عنوان یک راه کسب درآمد نیز پیش می گیرند؛ یعنی چند اینورتر خراب را خریداری می کنند و از قطعات آن ها برای تعمیر بقیه بهره می برند  سپس اینورترهای سالم شده را با قیمت بهتری به فروش می رسانند. در این مقاله مراحل تعمیر یکی از این دو اینورتر لنز 8200 با توان 0,75 KW‌ را با هم بررسی می کنیم.

گاهی اوقات اینورتری که برای تعمیر به دست شما می رسد ممکن است قبلا تعمیر شده باشد. ما این امر را از برچسب کوچک روی اینورتر که متعلق به یک تعمیرگاه دیگر بود متوجه شدیم. این مساله در تعمیرات اینورتر مجدد اهمیت بالایی دارد، چون اگر شرکتی که یک بار اینورتر را تعمیر کرده شرکت معتبر و توانمندی باشد، احتمال این که دیگر نتوان اینورتر را به حالت ایده آلی رساند بالاست. اما بالعکس، اگر خیلی توانمند نبوده باشند، می توانید امیدوار باشید که دلیل خراب شدن مجدد اینورتر احتمالا عدم تخصص تعمیر کار بوده است. خوشبختانه ما در این مورد شرکت مذکور را می شناختیم و می دانستیم احتمالا مواردی در مورد تعمیرات اینورتر وجود دارد که آن ها از آن غافل مانده اند. پیش از شروع می توانید مقاله نحوه تست و تعمیرات  آنها را نیز مطالعه بفرمایید.

یک ماژول ورودی و خروجی جانبی نیز به همراه این اینورتر موجود بود که ارزش تعمیرات اینورتر را بالاتر نیز می برد. همان طور که در تصویر می بینید، با یک اینورتر سه فاز 230 ولت با توان 0.75 کیلووات روبرو هستیم که توانایی چرخاندن موتورهای سه فاز با سربندی مثلث آمرکیایی 230 ولت را داراست. اولین علامتی که دنبالس بودیم، وجود سوختگی یا دود روی بدنه تجهیز بود که خوشبختانه مشاهده نشد و امیدهای ما برای تعمیرات اینورتر را بالاتر برد.

مطلبی که مثل همیشه قبل از شروع تعمیرات اینورتر و برقدار کردن آن باید مد نظر قرار داد این است که باید حتما ابتدا پل دیودی ورودی و IGBT خروجی را مورد آزمایش قرار داد. این اینورتر دارای اتصالات مختلف در بالا و پایین خود بود. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله اقدامات اولیه در تعمیرات اینورتر را مطالعه کنید.

تعمیرات اینورتر

در ابتدای کار تعمیرات اینورتر نیاز به یک مولتی متر دارید که مجهز به دیودچک باشد و همچنین باید راهی برای دسترسی به ترمینال های لینک DC پیدا کنید. در برخی از اینورترها این ترمینال ها به صورت خارجی روی بدنه درایو موجود است و شما به راحتی می توانید با قرار دادن سرهای قرمز و مشکلی مولتی متر روی ترمینال های لینک DC و فازهای ورودی مطابق با آموزش های مقالات قبل، اقدام به تست و بررسی پل یکسوساز ورودی کنید. با انجام تست دیودچک باید مقداری در حدود 0.5 V‌ را مشاهده کنید ولی اگر حالت اتصال کوتاه را مشاهده کردید به این معنی است که پل یکسوساز اتصال کوتاه شده است و نباید اینورتر را برقدار کنید.

دقیقا همین فرایند را نیز می توانید مطابق با آموزش ها برای تعمیرات اینورتر با استفاده از ترمینال های لینک DC و خروجی های اینورتر برای تست IGBT تکرار کنید. اگر روی مولتی متر 0V را مشاهده کردید یعنی دیود فلایویل کلیدهای ترانزیستوری IGBT دچار خرابی شده اند که احتمالا به معنی خرابی کل IGBT خواهد بود. همچنین مطاللعه انواع خطا در تعمیرات اینورتر شما را با انواع خطاهای رایج آشنا می کند.

تعمیرات اینورتر

بعد از این که تست های مذکور را روی اینورتر خود انجام دادیم متوجه شدیم پل دیودی دچار اتصال کوتاه است اما کلیدهای IGBT‌ خروجی سالم بودند. این خبر خوبیست چون فرایند تعمیرات اینورتر را آسان تر خواهد کرد.

حال نوبت به باز کردن اینورتر می رسد. روی اینورترهای توان پایین لنز دو پیچ روی قسمت فلزی هیت سینک وجود دارد که با باز کردن آن ها می توانید قسمت فلزی را از درایو جدا کنید.

 

تعمیرات اینورتر

 

برای جدا کردن ماژول ورودی/ خروجی باید با یک پیچ گوشتی دوسو باید سر بالای ماژول را باز کنید و سپس می توانید ماژول را از جای خود خارج کنید.

در گام بعدی تعمیرات اینورتر باید نگهدارنده های کناری روی بدنه را با پیچ گوشتی دوسو باز کنید. پس از باز شدن کامل بدنه، با چنین صحنه زیبایی مواجه خواهید شد که مشابه آن را در بسیاری از اینورترهای دیگر نیز خواهید دید.

تعمیرات اینورتر

بسیاری از سازندگان درایو که طراحی و تولید خود را با فناوری روز و پیشرفته دنیا انجام می دهند، همه قطعات الکترونیکی کنترلی و قدرت درایو به صورت کمپکت و با یک طراحی چشم نواز در کنار هم روی یک برد یا نهایتا دو بُرد مجتمع قرار می گیرند. این طراحی کار تعمیر اینورتر را کمی دشوار می کند و به همین دلیل بسیاری از سازندگان برای درایوهای توان پایین خود گارانتی تعمیر ندارند و تنها گارانتی تعویض را برقرار می کنند. این مهم برای مصرف کننده یک شمشیر دو لبه است، چون اگر احیانا درایو مشمول گارانتی نشود، وی باشد هزینه یک اینورتر جدید و نو را پرداخت کند. به هر حال، ما این کار را نمی کنیم؛ ما به عنوان مهندسین تعمیرات اینورتر تا جای ممکن سعی می کنیم با کمترین هزینه درایو را مجددا سرپا کنیم. همچنین خواندن مقالات مشکلات رایج در تعمیرات اینورتر و نکاتی برای  عیب یابی آن می تواند به شما کمک کند.

برای جدا کردن هیت سینک باید کمی آن را خم کنید تا بتوانید برد مداری را از دل آن بیرون بکشید. در انجام این کار باید احتیاط کنید تا آسیب فیزیکی به قطعات وارد نشود.

تعمیر اینورتر

خوشبختانه در این اینورتر پل دیودی از IGBT‌ جداست. همان طور ه در تصویر بالا می بینید، سه دیود یکسوساز که در سمت بالا و راست بُرد وجود داشت را با لحیم کاری خارج کردیم. شش IGBT را نیز در ادامه و بالای برد مشاهده می کنید. در وسط بُرد یک IC بزرگ دیده می شود که از مدل IR2133J‌ بوده و کنترلر درگاه آتش IGBT ها است. بُرد کنترلی تجهیز نیز پایین و چپ آن قابل هنگام تعمیرات اینورتر مشاهده است. بیایید نگاهی به دیودهای یکسوساز بیاندازیم:

 

تعمیر اینورتر

یکی از سه دیود این وضع را داشت که مشخص بود از لحاظ فیزیکی آسیب دیده است. یک دیود دیگر نیز از لحاظ ظاهری سالم بود اما اتصال کوتاه شده بود. ما برای اطمینان هر سه دیود را تعویض کردیم، چون معمولا وقتی یکی آسیب ببیند، بقیه نیز دچار خرابی می شوند و یا عمرشان کاسته می شود. پس از تعمیر و جایگزینی درایو را با استفاده از مقاومت های سری در ورودی تست کردیم و کاملا جواب داد. سپس نوبت به تست جریان نامی با موتور و بار رسید که اینورتر تعمیر شده از آن آزمایش ها نیز سربلند بیرون آمد.

اگر مراحل تعمیر اینورتر را به درستی طی کرده باشید، حالا یک اینورتر سالم دارید که می توانید با رضایت به مشتری تحویل دهید. همه این ها به کنار، تعمیرات اینورتر کار تخصصی و پر چالشی است، برای دردسر کمتر، می توانید تعمیر تجهیزات خود را به تیم متخصص ما در شرکت لیان الکتریک ویرا بسپارید. امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب دیگر ما که شامل: انتخاب و نصب اینورتر، درایوهای کنترل دور در عمل، راه اندازی اینورتر ، یک نمونه از تعمیرات اینورتر به صورت تخصصی و نکاتی برای تعمیرات اینورتر و عیب یابی آن … می باشد را مطالعه کنید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *