تجهیزات الکترونیکی

  1. فشار ضعیف یا LVLow voltage)

  2. فشار متوسط یا MV) Medium  voltage)

در مقاله معرفی انواع تابلو برق از نظر عملکرد انواع آن ها را از نظر کاربردی و در عمل معرفی کردیم اکنون قصد داریم با توجه به سطح ولتاژ کاری انواع آن ها را بررسی کنیم. به طور کلی به دو دسته زیر قابل تقسیم هستند.

تجهیزات الکترونیکی

1.       تابلو برق های فشار ضعیف یا LVLow voltage)

2.     تابلو برق های فشار متوسط یا MV) Medium  voltage)

 

1-    تابلو برق فشار ضعیف

به طور کلی فشار ضعیف یا LV به تابلوهایی نسبت داده می شود که سطح ولتاژ قابل تحمل آن ها حداکثر 1000 ولت می باشد(ولتاژ نامی690 ولت و ولتاژ کاری 400 ولت) .این تابلو می تواند از تجهیزات الکترونیکی قطع و وصل مثل فیوزها و کنتاکتور ها یا تجهیزات الکتریکی کنترلی مثل درایوها و سافت استارتر ها و همچنین انواع رله های حفاظتی به همراه اتصالات و کابل های رابط تشکیل شده باشد. همچنین برای ساخت این تابلو ها جهت رعایت اصول حفاظتی و عایقی از ورقه های گالوانیزه و روغنی استفاده می شود. در مقاله نحوه محاسبه ابعاد تابلو برق از نظر حرارتی میتوانید با چگونگی ظراحی آن آشنا شوید.

انواع تابلوهای فشار ضعیف (LV)

به طور کلی به دو نوع ایستاده ثابت و کشویی تقسیم بندی می شوند مثل تابلو های GIS  و AIS که هم نوع کشویی دارند هم ایستاده و در مقاله تابلو برق GIS چیست؟ به تفصیل به آنها پرداخته شد.

دسته بندی تابلو

از جمله تابلو های ایستاده می توان به تابلو های سلولی نیز اشاره کرد که نوعی از فشار ضعیف است که با توجه به درخواست متقاضی درجه حفاظت متنوعی دارد و معمولا ضخامت ورقه های آن حدود 1.5 الی 2 میلیمتر است و کلا بیشتر بخش های آن از جمله رنگ و ابعاد با توجه به سلیقه مشتری می تواند تغییر کند. مورد بعدی تابلو های دیواری است که میتوانند به صورت تو کار یا فرو رفته نیز نصب شوند و در ساخت آن ها از ورقه های گالوانیزه روغنی 1.5 میلی متری استفاده می شود.و در نهایت به تابلو برق های بارانی می رسیم که لا توجه به اسم آنها محدود به محیط های باز میشوند و درجه حفاظت خاص خود (56-54) را دارند.همچنین جهت تنظیم شیب آن ها یک کلاهک در نظر گرفته شده است.

 

دسته بندی تابلو برق های فشار ضعیف

از آنجایی که سطح ولتاژ کاری آنها 400 ولت است عموما در واحد های مسکونی یا صنعتی کم مصرف جهت توزیع برق استفاده می شوند و به دو نوع کنتور و تقسیم دسته بندی می شوند که تمامی اینها بسته به نوع کاربری در مکان های زیر استفاده می شوند.

  • تابلوی توزیع صنعتی: به طبع در داخل کارخانه ها و قسمت های صنعتی استفاده می شود
  • تابلوی plc: برای اهداف کنترلی و اتوماسیون استفاده میشود که عموما اتوماتیک هستند
  • تابلوی بانک خازنی: برای اصلاح ضریب قدرت برق مصرفی کارگاه ها و کارخانه ها از این دسته استفاده می شود

2-  تابلو برق فشار متوسط (MV)

تابلو برق های فشار متوسط در سطح ولتاژ بین 1000V  تا 36000V  قرار دارند. تابلوهای فشار متوسط معمولاً در سطح ولتاژ ۱ تا ۳۶ کیلو ولت قرار دارند و به صورت چند سلولی مونتاژ می شوند. تجهیزات داخل این تابلوها شامل انواع کلیدهای قدرت  یا دژنکتور، ترانسفورماتورهای اندازه گیری جریان و ولتاژ، کلیدهای جدا کننده زمین، کنتاکتورهای فشار متوسط، رله، باس بار، لوازم و تجهیزات کنترلی است.و این تابلو برق ها نیز همانند نوع فشار متوسط به دو نوع ثابت(Fix  ) و کشویی (Withdraw able ) دسته بندی می شوند

دسته بندی تابلو برق

همچنین در مقالات دیگری می توانید با تابلو برق RMU  و تابلو برق GIS  آشنا شوید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *