یکی از موارد استفاده تابلو برق در ساختمان های مسکونی می شود. حفاظت از مدار ها، کنترل، فرمان آن ها و مدیریت توزیع برق در ساختمان و تجهیزات برقی وظیفه تابلو  است. این مدار ها شامل المان های حفاظتی و کنترلی نظیر کلید های اتوماتیک، رله های کنترلی و نمایشگر هاست و به خصوص از مدار های برق در برابر اتصال کوتاه، اضافه بار، آتش سوزی و برق گرفتگی جلوگیری می کند و راه اندازی و کنترل تجیهزات برقی را برای ما آسان تر می سازد. انواع تابلو برق ساختمان به صورت زیر است که ما در این مقاله قصد داریم به معرفی آنها بپردازیم سپس هر کدام را در یک مقاله مجزا  تشریح خواهیم کرد. پیش از شروع می توانید مقاله انواع تابلو برق ها از نظر ساختار و شکل ظاهری را مطالعه بفرمایید.

انواع تابلو برق ساختمان

  •  تابلو برق اصلی MDP
  •  تابلو برق مشاعات
  • تابلو برق واحدها (تابلو مینیاتوری)
  • تابلو برق آسانسور
  • تابلو توزیع برق دیزل ژنراتور
  • تابلو توزیع برق (UPS)

 

تابلو برق اصلی یا MDP

کابل اصلی که شبکه در اختیار ساخنمان قرار می دهد بلافاصله پس از ورود وارد تابلویی می شود که وظیفه توزیع برق تمامی قسمت های ساختمان را دارد و به آن، تابلوی برق اصلی یا تابلوی کنتور یا MPD می گویند. همچنین این تابلو خود دارای سه بخش به صورت زیر است.

  • ورودی برق که این قسمت به شرکت برق مرتبط است.
  • کنتور

تابلوهای برق ساختمانی

 تابلو برق مشاعات

تابلو مشاعات یا تابلوی عمومی در واقع نوعی از تابلو برق است که به مصارف عمومی و مشترک اهالی ساختمان  مثل پله، پارکینگ، پشت بام و حیاط و موتورخانه و غیره اختصاص می یابد. همچنین با توجه به کاربری آن باید در محل نصب شود که دسترسی به آن بهای همگان آسان باشد. در نقشه ها نیز اصطلاح فنی آن GP است. همچنین کلیه سیستم های آنتن مرکزی، آیفون، اعلام حریق، موتورخانه و معمولا آسانسور نیز از برق این تابلو استفاده می کنند.

 

تابلو برق واحدها (تابلو مینیاتوری)

رایج تریم نوع تابلو ها که همی در محل سکونت خود به وفور دیده اید همین مدل است و تغذیه مدارهای روشنایی و پریزهای هر واحد مسکونی از این تابلو فراهم می شود. در نقشه ها نیز اصطلاح فنی آن DP است.

 

تابلو برق DP

همچنین سه تابلو برق آسانسور، توزیع برق (UPS) ، دیزل و ژنراتور تابلوهایی هستند که در صورت لزوم از آن ها استفاده می شود. UPS مجموعه ای از باطری هاست که هنگام قطعی برق از آن برای مدتی جهت تامین برق استفاده می شود و ژنراتور ها نیز در بعضی ساختمان های تجاری و برج ها نیز جهت تولید برق استفاده می شوند.

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد. همچنین شما می توانید مقالات نکاتی که باید در طراحی تابلو برق در نظر گرفته شوند و تغییرات تابلو  ها در طول تاریخ چه چیزهایی بودند؟ را نیز مطالعه بفرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *